خبرگزاری مهر، گروه استانها - امیرماهان محمدی یکتا: موج جدید گردوغبار، بار دیگر آسمان استان تهران را در بر گرفته و زندگی روزمره شهروندان را تحت تأثیر قرار داده است.
این پدیده، که از کانونهای داخلی و فرااستانی نشأت میگیرد، نهتنها کیفیت هوا را به سطح ناسالم رسانده، بلکه سلامت عمومی، تردد شهری و زیرساختهای خدماتی را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
با افزایش شاخص آلودگی به بالای ۲۶۰ و کاهش دید افقی، مقامات و کارشناسان در تلاشند تا با تمهیدات اضطراری، اثرات این بحران زیستمحیطی را کاهش دهند، اما این آلایندهها چه تأثیری میتواند، در افزایش احتمالی تصادفات داشته باشد و راهکارها برای مقابله با این موضوع چیست، سوالی است، که علیرضا اسماعیلی، فرمانده سابق پلیس راه کشور و کارشناس ترافیک، در پاسخ به آن در گفتوگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شرایط اضطراری ناشی از گردوغبار در تهران و کاهش دید رانندگان سبب افزایش تصادفات رانندگی میشود.
وی خواستار استفاده از تجهیزات مدرن برای کنترل تخلفات رانندگی و تقویت روشنایی معابر توسط شهرداری و اداره برق شد.
خاموشی مطلق در محورهایی مانند آزادگان و برخی دیگر از محورهای مواصلاتی منتهی به پایتخت
اسماعیلی اظهار داشت: در شرایط کنونی که با گردوغبار شدید و کاهش دید رانندگان مواجه هستیم، خطر سوانح و تصادفات افزایش یافته است. بررسی شیوهنامههای موجود نشان میدهد که بهجای تکیه صرف بر حضور فیزیکی پلیس در معابر، باید از تجهیزات و امکانات پیشرفته برای کنترل تخلفات رانندگان و کاهش سرعت استفاده کنیم. نیروی انسانی پلیس راهور تهران بزرگ، حتی با حداکثر توان، نمیتواند بهتنهایی تمام مناطق را پوشش دهد یا طرحهایی مانند زوج و فرد را بهصورت دستی اجرا کند.
وی افزود: در جلسات قبلی کارگروه اضطرار آلودگی هوا نیز تأکید شده بود که حضور فیزیکی پلیس در معابر کافی نیست، پیشنهاد میکنم از ابزارهای نظارتی مدرن برای مدیریت ترافیک استفاده شود، همچنین، هشداری که باید به رانندگان ابلاغ شود، رانندگی با چراغ روشن در شرایط کاهش دید است.
این کارشناس ترافیک با انتقاد از خاموشی برخی معابر پایتخت گفت: خاموشی مطلق در محورهایی مانند آزادگان و برخی دیگر از محورهای مواصلاتی منتهی به پایتخت و بزرگراههای درون شهری تهران، بهویژه در شب، رانندگان را عملاً با چشمان بسته به تردد وا میدارد. گردوغبار بهتنهایی دید را کاهش داده و حالا با خاموشی معابر، شرایط خطرناکتر شده است. از شهرداری تهران و اداره برق انتظار داریم روشنایی بزرگراهها را تقویت کنند تا از افزایش تصادفات جلوگیری شود.
اسماعیلی با اشاره به تلاشهای پلیس راهور تهران بزرگ افزود: پلیس با حداکثر توان خود در حال مدیریت شرایط است تا از افزایش تصادفات در این وضعیت جلوگیری کند. در نیمه دوم سال گذشته، خاموشی معابر به افزایش تصادفات منجر شد و حالا در نیمه اول سال ۱۴۰۴، گردوغبار این چالش را تشدید کرده است. اگر این مسائل مدیریت نشود، شاهد افزایش سوانح رانندگی خواهیم بود.
وی در پایان از رانندگان خواست با رعایت سرعت مطمئنه و استفاده از چراغهای خودرو، به کاهش حوادث کمک کنند و افزود: پلیس راهور تمام تلاش خود را برای کنترل شرایط به کار گرفته، اما همکاری رانندگان و نهادهای مسئول مانند شهرداری و اداره برق برای بهبود روشنایی معابر، نقشی کلیدی در کاهش تصادفات دارد.
افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تماس با اورژانس به دلیل بیماریهای قلبی و تنفسی
شروین تبریزی، سخنگوی اورژانس استان تهران، نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تأثیر مخرب گردوغبار بر سلامت عمومی، از افزایش قابلتوجه تماسهای اورژانس به دلیل بیماریهای قلبی و تنفسی خبر داد.
وی خواستار اقدامات فوری برای مدیریت بحران آلودگی هوا شد و اظهار داشت: طی روزهای اخیر، با چالشهای جدی ناشی از گردوغبار مواجه بودهایم که دید شهروندان را کاهش داده و سلامت آنها را به خطر انداخته است.
تبریزی با تأکید بر فشار سنگین بر نظام سلامت افزود: تعطیلی ادارات تأثیری بر گردوغبار ندارد، زیرا منشأ آن کانونهای داخلی و خارجی است، نه تردد خودروها، اورژانس تهران در این ایام شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تماسها به دلیل بیماریهای قلبی و تنفسی است.
تاکید بر پوشاندن کولرهای آبی برای جلوگیری از ورود ذرات گردوغبار به داخل منازل
سخنگوی اورژانس استان تهران با اشاره به برخی پیشنهادات مطرحشده در شیوهنامهها گفت: اقداماتی مانند تعطیلی معادن شن و ماسه در شرایط طوفانی عملاً بیتأثیر است. ما باید روی کاهش مواجهه شهروندان با گردوغبار تمرکز کنیم. وزارت بهداشت بیشترین فشار را در این بحران تحمل میکند، زیرا هزینههای بستری بیماران قلبی و تنفسی به دوش بیمارستانها و نظام سلامت میافتد. یکی از پیشنهادات ما، پوشاندن کولرهای آبی است که ذرات گردوغبار را وارد منازل میکنند.
تبریزی افزود: سال گذشته، آئیننامه خودمراقبتی برای دستگاههای اجرایی ارسال شد و امسال نیز این نامه مجدداً تنظیم و برای تمامی دستگاهها ارسال خواهد شد. از دستگاههای اجرایی میخواهیم این توصیهها را به شهروندان اطلاعرسانی کنند، تا مردم بدانند در این شرایط چه اقداماتی انجام دهند. با این حال، وظایف ذاتی و اجرایی دستگاهها نیز باید تقویت شود.
وی با اشاره به چالشهای آماری گفت: ما بارها اعلام کردهایم که تعداد مرگومیرهای ناشی از آلودگی هوا نیاز به مطالعات دقیقتر دارد، اما این کار هنوز تکمیل نشده است. اگر قرار است گردوغبار بهصورت هفتگی تکرار شود، باید اقدامات عاجل انجام دهیم. در نیمه اول سال، این بحرانها تشدید شده و اگر ادامه یابد، سال آینده با چالشهای بزرگتری مواجه خواهیم بود.
تبریزی گفت: تنها راهکار عملی، کاهش مواجهه شهروندان با گردوغبار است.
سالانه ۵ الی ۷ هزار مرگ مرتبط با ذرات معلق در تهران ثبت میشود
گفته میشود، سالانه بین پنج تا هفت هزارمرگ مرتبط با ذرات معلق در تهران ثبت میشود که رقم بسیار نگرانکنندهای است، از سوی دیگر تهران در روزهای اخیر با شاخص کیفیت هوای بالای ۲۶۰ و شرایط بسیار ناسالم مواجه بوده است.
گردوغبار ناشی از کانونهای داخلی و فرااستانی، از ۱۶ تا ۱۹ تیر، دید افقی را کاهش داده و نظام سلامت را تحت فشار قرار داده است.
موج گردوغبار اخیر در تهران بار دیگر زنگ خطر بحرانهای زیستمحیطی را به صدا درآورده است و در حالی که اقدامات کوتاهمدت مانند تعطیلی معادن و استقرار تیمهای امدادی در جریان است، کارشناسان بر ضرورت راهکارهای بلندمدت مانند مدیریت کانونهای گردوغبار و تقویت زیرساختهای شهری تأکید دارند.
همکاری شهروندان در رعایت نکات ایمنی و کاهش ترددهای غیرضروری، همراه با تصمیمگیریهای سریع و هماهنگ دستگاههای مسئول، میتواند از شدت این بحران بکاهد و راه را برای هوای پاکتر در آینده هموار کند.