تقوا نقشه رسیدن به قرب الهی است

خبرگزاری مهر چهارشنبه 18 تیر 1404 - 10:15
ساری- مدرس مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) ساری با بیان اینکه ورع، انسان را به مرتبه‌ای فراتر از تقوا می‌رساند، گفت: تقوا نقشه رسیدن به قرب الهی است.

فاطمه ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تقوا آن است که انسان را از ترک واجبات یا انجام محرمات باز دارد، ولی ورع و پرهیزگاری توقف در برابر شبهات است؛ یعنی ورع به معنای بازداشتن خود از حرام یقینی نیست، بلکه به معنای ایستادگی در برابر شبهات و اجتناب از آن‌هاست.

وی ادامه داد: تقوا مراتب و درجاتی دارد که مرتبه اول آن، جلوگیری از ترک واجبات و انجام محرمات است، کسی که در این مرحله باشد، متقی نامیده می‌شود، اما نمی‌توان گفت اهل ورع است، زیرا ورع مرتبه‌ای بالاتر از تقوای ابتدایی است.

وی در تأیید این مطلب به سخن امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که می‌فرمایند: شما و خودم را به تقوای الهی و اطاعت فرمان خدا سفارش می‌کنم، پس بدانید که از مراتب تقوا، طاعت خدا و رعایت ورع است.

وی با تاکید بر دیدگاه برخی مفسران افزود: تقوا نقشه راه رسیدن به قرب الهی و مشاهده قلبی است و برای دستیابی به مرتبه عالی تقوا، طی مراحلی ضروری است، مرتبه نخست تقوا، ایمان و تسلیم است؛ مرتبه دوم، توبه؛ و مرتبه سوم، دوری از شبهات که همان ورع است.

وی در ادامه بیان کرد: ورع نیز خود دارای چهار مرتبه است: ورع توبه‌کنندگان که انسان را از فسق خارج می‌کند و موجب قبولی طاعات می‌شود، ورع صالحان که اجتناب از شبهات به جهت پرهیز از ارتکاب محرمات است، ورع متقین که شامل ترک حلال به جهت اجتناب از حرام است؛ مانند ترک صحبت درباره دیگران به دلیل ترس از غیبت.

ابراهیمی افزود: ورع سالکان که اعراض از غیر خداست به جهت ترس از صرف حتی یک لحظه از عمر بدون تقرب به خداوند، حتی اگر یقین به حرام نبودن آن کار وجود داشته باشد.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: امام باقر علیه‌السلام فرموده‌اند: شدیدترین عبادت ورع است.»، همچنین ایشان فرمودند: «شیعه ما کسی است که پرهیزکاری را شعار خود سازد، خدا را اطاعت کند، از خدا بترسد و به امید آنچه نزد خداست عمل کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.