سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، با اشاره به وضعیت خدمترسانی در مراکز تعویض پلاک کشور اظهار داشت: بهطور میانگین روزانه بیش از 20 هزار فرآیند نقلوانتقال خودرو در این مراکز انجام میشود. در سهماهه نخست سال 1404 نیز حدود یکمیلیون و 600 هزار خدمت در حوزه نقلوانتقال ارائه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 1.4 درصدی را نشان میدهد.
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: شهرهای بزرگ نظیر تهران، مشهد و تبریز در صدر آمار مراجعات و ارائه خدمات نقلوانتقال خودرو قرار دارند و تلاش مجموعه پلیس راهور در سراسر کشور این است که شهروندان با کمترین اتلاف وقت، خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.
سردار حسینی، در بازدید از مرکز تعویض پلاک میثم تهران که از مراکز پرتردد و پرمراجعه به شمار میرود، گفت: در این مرکز بهطور متوسط روزانه بین 1800 تا 2000 خدمت به شهروندان ارائه میشود و میانگین زمان معطلی مراجعان کمتر از 30 دقیقه است.
این مقام ارشد انتظامی یکی از مهمترین چالشهای موجود را اختلال در برخی سرویسهای برخط دانست و تصریح کرد: بسیاری از گلایهها و نارضایتیهای مردمی مربوط به موضوعاتی است که خارج از حیطه اختیار پلیس راهور قرار دارد. بهعنوان نمونه، فرآیند استعلام محل سکونت در شهر تهران که از طریق سامانه «سخا» انجام میشود، گاهی با اختلال یا تأخیر مواجه است؛ در حالیکه این سامانه در اختیار نهاد دیگری قرار دارد و پایداری آن بر عهده مرکز فناوری اطلاعات همان نهاد است.
وی همچنین به مشکلات ناشی از اختلال در سرویسهای شهرداری و سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: مواردی مانند بدهیهای معوق مربوط به عوارض آزادراهی یا شهری و همچنین مالیات نقلوانتقال، میتواند باعث توقف ارائه خدمت در مراکز تعویض پلاک شود. این در حالی است که انجام برخی از این مراحل باید پیش از دریافت نوبت صورت گیرد.
سردار حسینی با تأکید بر تأثیر مستقیم این اختلالها بر بهرهوری مراکز ادامه داد: موضوع مهم دیگری که در کاهش کارآمدی مراکز نقش دارد، عدم مراجعه برخی از افرادی است که نوبت دریافت کردهاند. ظرفیت هر مرکز محدود است؛ بهعنوان مثال، در همین مرکز میثم روزانه حداکثر میتوانیم 2000 نفر را پذیرش کنیم، اما در برخی روزها بیش از 200 تا 300 نفر از افرادی که نوبت گرفتهاند، به مرکز مراجعه نمیکنند.
وی تصریح کرد: این افراد با عدم مراجعه خود، عملاً حق کسانی را که در مهلت قانونی وکالتنامه قرار دارند و نیاز فوری به تعویض پلاک دارند، تضییع میکنند. از همه مردم عزیز تقاضا دارم چنانچه اطمینان ندارند در زمان مشخصشده امکان مراجعه دارند، از گرفتن نوبت خودداری کنند. بسیاری از شهروندان بهصورت پیشفرض نوبت میگیرند و در صورت عدم امکان مراجعه، آن را بدون اطلاع لغو میکنند؛ رفتاری که مستقیماً بر کیفیت و عدالت در ارائه خدمات تأثیر منفی دارد.
رئیس پلیس راهور فراجا در پایان ضمن قدردانی از تلاش مستمر همکاران خود در مؤسسه رهگشا و مراکز فنی سراسر کشور تأکید کرد: تمام مجموعه پلیس راهور با همه ظرفیت در خدمت مردم است تا در هر زمان و شرایطی، بهترین خدمات در حوزه نقلوانتقال خودرو به شهروندان ارائه شود.