عصر ایران - موتور جدید G20E تویوتا، یک پیشرانه چهارسیلندر 2 لیتری توربوشارژ، که برای نصب هم به صورت عرضی و هم طولی طراحی شده است، قابلیت تولید توان بالایی را دارد. این موتور قبلاً در مدل مفهومی GR یاریس M به نمایش گذاشته شده و در نمونه آزمایشی لکسوس IS مورد بررسی قرار گرفته است.
در حالت استاندارد و با استفاده از توربوشارژر IHI، این موتور حدود 400 تا 450 اسب بخار قدرت تولید میکند. اما مهندسان تویوتا اعلام کردهاند که در پیکربندیهای مخصوص مسابقه (race-tuned) و با یک توربوشارژر بزرگتر، توان خروجی آن میتواند از 600 اسب بخار نیز فراتر رود.
موتور G20E با هدف قابلیت تیونینگ بالا ساخته شده است. فاصله وسیع بین سیلندرها و ساختار مقاوم آن، شباهتهایی را به موتور افسانهای 2JZ تویوتا یادآوری میکند. در حالی که نسخههای تولید انبوه احتمالاً به دلیل محدودیتهای آلایندگی در محدوده 400 تا 500 اسب بخار باقی خواهند ماند، اما نسخه مخصوص پیست میتواند دو برابر این قدرت را ارائه دهد و آن را به یکی از قدرتمندترین موتورهای چهارسیلندر توسعهیافته تا به امروز تبدیل کند.
انتظار میرود این موتور نیروبخش موج جدیدی از خودروهای پرفورمنس تویوتا باشد. این امر میتواند شامل بازگشت مدلهایی مانند MR2 و سلیکا، نسل بعدی سوپرا و GR86 شود. همچنین، این موتور با رویکرد تویوتا برای آمادگی هیبریدی و سازگاری با سوختهای جایگزین، که با همکاری مزدا و سوبارو توسعه یافته است، همخوانی دارد.