تاترا T613 پرزیدنت: خودروی اختصاصی واتسلاو هاول(+عکس)

عصر ایران پنج شنبه 19 تیر 1404 - 09:40
نسخه منحصربه‌فرد تاترا T613 پرزیدنت LWB(فاصله طولانی تر محورها)، خودروی لوکس تولید شده برای واتسلاو هاول، واپسین رئیس‌جمهور جمهوری چک (از ۲ فوریهٔ ۱۹۹۳ تا ۲ فوریهٔ ۲۰۰۳) بود، با ویژگی‌های فنی و طراحی خاص خود مورد توجه قرار گرفته است.

عصر ایران - تاترا 613 یک خودروی سواری لوکس بود که از سال 1974 تا 1996 در کارخانه تاترا در چکسلواکی و سپس در جمهوری چک تولید می‌شد.

در سال 1967، مدیریت تاترا تصمیم گرفت کار روی مدل جدیدی را آغاز کند که برای جایگزینی تاترا 603 قبلی طراحی شده بود. جالب اینجاست که با توجه به واقعیت‌های سیاسی آن زمان، توسعه سبک مدل جدید با نام 613، به شرکت ایتالیایی Carrozzeria Vignale سپرده شد.

تاترا T613 پرزیدنت: خودروی اختصاصی واتسلاف هاول رونمایی شد (+عکس)

تاترا 613 در آن زمان دارای یک موتور V8 DOHC مدرن با حجم 3496 سی‌سی، قدرت 165 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه و 265 نیوتن‌متر گشتاور در 2500 دور در دقیقه بود. این موتور با خنک‌کننده هوا در بالای محور عقب خودرو قرار گرفته بود.

سیلندرهای موتور با زاویه 90 درجه قرار داشتند و دو میل سوپاپ در بالای هر سرسیلندر جایگذاری شده بودند. سیستم سوخت‌رسانی اولیه توسط دو کاربراتور دو دهانه تأمین می‌شد که بعدها با سیستم انژکتور سوخت چندنقطه‌ای جایگزین شد. یک ویژگی جالب، سیستم احتراق الکترونیکی بدون تماس آن بود. برخلاف کل سیستم 12 ولتی خودرو، این سیستم با نصف ولتاژ کار می‌کرد.

این تغییرات امکان دستیابی به توزیع وزن نسبتاً خوبی را فراهم کرد – 43/57 درصد. خودرو به لطف سیستم تعلیق جلوی مبتنی بر مک‌فرسون و سیستم تعلیق عقب مجهز به طبق‌های جناغی و فنرهای لوله‌ای، بسیار پایدار بود. در ابتدا، تاترا 613 مجهز به یک گیربکس چهار سرعته (که زیر صندلی عقب قرار داشت) بود که بعدها با یک گیربکس 5 سرعته جایگزین شد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.