به گزارش رکنا، سکینه سادات پاد ، درباره انسجام شکل گرفته درمیان مردم پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک ایران، اظهارکرد: انسجام مردم امری شوکه کننده نبود چراکه ما دارای یک حافظه تاریخی و فهم تاریخی از ملت ایران در این زمینه هستیم.
وی با اشاره به عناصر گفتمانی همبستگی مذکور، خاطرنشان کرد: عناصری وجود دارد که باعث میشود مردم ایران در دل خطر از خود همبستگی بروز دهند. ما از این عناصر مشترک بین همه ایرانیان گاهی غفلت میکنیم. خواه این ایرانی معاند و ضد جمهوری اسلامی یا در دل آمریکا و کانادا و انگلیس و خواه در دل ایران باشد، فرقی ندارد چراکه در زمان معین ایرانی بودن خود را نشان میدهد.
این فعال حقوق بشر و شهروندی تاکید کرد: نهتنها عناصر گفتمانی «ایران بزرگ» هیچ مغایرتی با هویت دینی ندارد بلکه در مصادیق آن نظیر ظلم ستیزی و مبارزه با عامل خارجی کاملا با هم هماهنگ هستند.در حافظه تاریخی ما این امر همواره وجود داشته است؛ نمونه آن حمله متفقین است که درباره آن در تاریخ میخوانیم که چطور مردم ایران در دل بحران کنار هم بودند. باید قدر این عناصر موجود در هویت ملی و اسلامی خود را بدانیم.
دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی در دولت سیزدهم، با اشاره به مواضع نمایندگان اقلیتهای دینی در ایران در خصوص تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورمان و محکومیت این تجاوز از سوی این نمایندگان، یادآور شد: مسیحیان، یهودیان و نمایندگان اقلیتهای دینی در کشور ما در این جنگ ۱۲ روزه کنش داشتند. باید قدر این همبستگی را دانست. باید از نگاه تنگ نظرانه در نوع حکمرانی خود عبور کنیم، نباید مرزها را تا حدی به «خودی» و «غیر خودی» تقسیم کنیم که از دشمن خارجی غافل شویم.
توجه به کرامت مردم نباید فقط در لفظ باشد
پاد تصریح کرد: باید دید چه چیزی باعث میشود مردم ما دلخور شوند و همان مسائل را مرتفع کرد. توجه به کرامت مردم نباید فقط در لفظ باشد؛ حفظ کرامت مردم در شیوه حکمرانی ما باید خود را در بحث معیشت و اقتصاد و نیز در بحث آزادیهای اجتماعی و سیاسی مردم نشان دهد. اعتماد به مرم فرهیخته باید در دستورکار ما باشد.
وی با بیان اینکه ظلم ستیزی و مقابله با استکبار از خصلت های عمیق یک ملت است که خود را در بزنگاههای مختلف نشان میدهد، درباره هممدلی ایجاد شده در بین مردم ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز توضیح داد: در دوران دفاع مقدس اتحاد بین خانوادهها و همدلی موجود در بین آنها به نحوی بود که خانواده فقط به فکر جان خود و خانواده خود نبود، بلکه اولویتهای جمعی داشتند. این جنگ ۱۲ روزه نیز باید به مسئولین درس اولویت شناسی دهد چراکه تبلور قدرت یک ملت در همین همبستگی است. لذا اقتضا میکند قوه عاقله سیستم حکمرانی ما متوجه شده باشد که مردم امین و وطن دوست هستند و باید قدری در برخی از تعاریف تجدید نظر شود.
این فعال حقوق بشر و شهروندی با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به عناصر ملی ایرانی و اهمیتی که ایشان برای این عناصر قائل هستند توضیح داد: رهبرمعظم ما هیچوقت در ادبیات خود با عناصر ملی ما مخالفت نداشته است؛ کما اینکه در دل ماه رمضان برنامه ثابت با شعرا را دارند. ایشان درباره زبان فارسی میگویند «زبان مروارید صفت فارسی را پاس بدارید» یا می گویند «علم را آنچنان جلو ببرید که اگر در جهان کسی بخواهد به مرز دانش دست یابد مجبور شود زبان فارسی را بیاموزد»، همچنین به خوبی با حافظ و سعدی و فردوسی به عنوان کسانی که با اشعار خود مقررات گذاری اجتماعی می کردند؛ آشنایی دارد چراکه حکمت در شعرهای آنها متبلور بود. ایشان میگویند برای من حفظ این ایران با همه عناصر هویتی آن مهم است و هر چیزی که بخواهد این عناصر هویتی وحدت بخش را بر هم بزند حتما باید با آن برخورد کرد. لذا نباید اجازه داد ادبیات تفرقه افکنانه وارد عناصر ملی ما شود.
دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی در دولت سیزدهم، ادامه داد: در این جنگ ۱۲ روزه با رژیمی طرف بودیم که تمام دنیا میداند عناصر تشکیل دهنده آن استکبار صفتی و نسل کشی است. ما در مقابل این رژیم و پدر واقعی آن یعنی آمریکا ایستادیم. به قول صداعظم آلمان «اسرائیل سیاست کثیف غرب را اجرا میکند» بنابراین این رژیم پادگان بزرگی است که بالاتر از ناتو نقش آفرینی میکند و ما مقابل آن ایستادیم. اگر همبستگی مردم نبود نمیتوانستیم خیلی در این ایستادگی موفق شویم.
پاد با بیان اینکه دشمن بر روی آشوب های اجتماعی و همراهی مردم با او برنامهریزی کرده بود که این امر نشان از عدم شناختی دشمن نسبت به مردم دارد، اظهارکرد: مردم ایران همیشه مردم لحظههای خطر، مدیریت بحرانهای سیل و زلزله و بحران هشت سال دفاع مقدس بودهاند. این مردم یاد گرفتهاند چطور در دل بحران زیست کنند. فهم تاریخی ما از مردم ایران گویای این امر است. مردم ایران بلدند چطور در دل بحران ها زیست کنند. لذا شاهد همبستگی مردم در این جنگ ۱۲ روزه نیز بودیم. اما این امر نباید به سوءاستفاده از این همبستگی منجر شود بلکه تعریف شفاف همبستگی باید دربرگیرنده عناصر ملی، هویتی و دینی ما باشد. همین شد که دنیا در این ۱۲ روز فهمید مردم ایران از عزت و اصول خود کوتاه نمیآید و در این زمینه تعارفی با دنیا ندارد. متقابلا مسئولین نیز باید با سیاست گذاری خود به نحوی رفتار کنند که مردم برای بروز این لحظات همدلانه دلگرم شوند.
این فعال حقوق بشر و شهروندی در بخش دیگر سخنان خود درباره نقش زنان ایرانی در جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی نیز عنوان کرد: نوع این جنگ کلاسیک نبود بلکه جنگ روایت ها بود. در دل این ۱۲ روز زنان ما به عنوان مظهر جمال الهی توانستند جلال مستتر در دل جنگ را روایت کنند.
وی با اشاره به مواضع قدرتمند مادرانی که در جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی فرزند خود را از دست دادند، ادامه داد: فقط باید یک زن هنرمند ایرانی باشی که بتوانی درحالی که فرزندت شهید شده است و اثری از جسم ظاهری آن نیست؛ روحیه سلحشوری را به مردان تزریق کنی و در عین حال مادرانه همه مسائل را جمع کنی. عمق نفوذ تمدنی ما از طریق همین زنان منتقل میشود به نحوی که زنان هم فضای جنگ را اداره میکنند و هم ذاتا در تلاش برای ساخت زندگی و مراقب از زندگی و خانواده هستند.
دستیار شهید رئیسی در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی در دوران ریاست جمهوری با بیان اینکه زنان بعد از نیروهای مسلح مهم ترین نقش را در این جنگ ۱۲ روزه داشتند، تصریح کرد: جنگ مذکور کلاسیک نبود که بگوییم اعزام نیرو به جبهه داشتیم. بنابراین لایه بعد از نیروهای مسلح و پدافندی، مهم ترین لایه محسوب میشود که زنان ما آن را تشکیل دادند. زنان نوعی مدیریت واقع گرایی در لحظه داشتند که باید قدر آنها دانسته شود. حتما برای حفظ این مولفههای همدلانه که میتواند ما را به سمت حکمرانی مطلوب سوق دهد؛ باید از زنان ایرانی قدردانی شود. این قدردانی نباید کلامی و توصیفی باشد بلکه باید با تجدید نظر در سیاست گذاریها خود را نشان دهد.