به گزارش خبرنگار مهر، هادی حقشناس صبح جمعه در برنامه زنده تلویزیونی شبکه یک سیما به تشریح وضعیت بندر آستارا و ظرفیتهای منطقه پرداخت و گفت: در بندر آستارا، به طور میانگین روزانه ۵۰ واگن کالا از کشور آذربایجان وارد خاک ایران میشود که شامل کالاهای وارداتی و صادراتی است. این میزان بار معادل بار یک کشتی است.
وی ادامه داد: اگر مسیر راهآهن رشت به آستارا تکمیل و وصل شود، میتوان از این مسیر معادل بار یک کشتی عبور داد که بار را به بندرعباس یا بندر کاسپین در منطقه آزاد میرساند.
بازدید غیررسمی رئیس جمهور از استان گیلان و بندر آستارا
استاندار گیلان درباره سفر اخیر رئیس جمهور گفت: در چند روز گذشته، رئیس جمهور به صورت غیررسمی به استان گیلان سفر کردند و حدود ۷ تا ۸ ساعت در این استان حضور داشتند. ایشان ساعت ۳ بعدازظهر وارد گیلان شدند و سپس به آستارا رفتند و از بندر آستارا بازدید کردند.
حقشناس افزود: در این بازدید، توضیحاتی درباره وضعیت بندر و امکانات آن ارائه شد. بندر آستارا یکی از تنها بنادر استان گیلان است که مدیریت خصوصی دارد.
وی تاکید کرد: یکی از دلایل علاقهمندی رئیس جمهور برای عبور از مسیر گیلان در سفر به اردبیل و تهران، بازدید از مسیر راهآهن بود. هدف این بود که مسیر ریلی سریعتر ساخته شود تا بتواند بار ترانزیت را به طور مؤثر انتقال دهد.
خودروهای منطقه آزاد گیلان؛ مصرف بالا و ضرورت برنامهریزی
حقشناس درباره وضعیت خودروهای منطقه آزاد گفت: مردم معمولاً ترجیح میدهند کالاهای مورد نیاز خود را از منطقه آزاد تهیه کنند. اخیراً خودروهای جدیدی وارد این منطقه شدهاند اما تعداد آنها همچنان بسیار محدود است.
وی توضیح داد: تعداد خودروهای موجود در منطقه آزاد گیلان کمتر از ۲۰ هزار دستگاه است و حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار خودرو در این منطقه حضور دارند که تنها حدود ۱۲ هزار دستگاه به صورت فعال استفاده میشوند و باقی هنوز وارد چرخه بهرهبرداری نشدهاند.
استاندار گیلان با اشاره به مصرف سوخت گفت: هر خودرو به طور متوسط روزانه حدود ۳۵ لیتر بنزین مصرف میکند. این میزان مصرف برای رانندگان و مسافران آزاردهنده است، به ویژه در شرایطی که درآمد رانندگان کفاف هزینهها را نمیدهد.
وی افزود: اگر برنامهریزی مناسبی انجام شود، میتوان خودروهای اقتصادیتر و بهصرفهتری وارد منطقه کرد که باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش رضایت عمومی خواهد شد.
ظرفیتهای گردشگری دریایی و بندر به بندر در شمال کشور
استاندار گیلان درباره ظرفیتهای گردشگری و حملونقل دریایی گفت: در جنوب کشور، جزایر متعددی با فاصله حداکثر ۱۰ تا ۲۰ مایل دریایی قرار دارند که تردد بین آنها در مدت زمان یک تا دو ساعت بهراحتی انجام میشود. اما در شمال چنین مزیتی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: با این حال، در شمال میتوان از ظرفیت بندر به بندر استفاده کرد. به عنوان نمونه از بندر انزلی به بندر کاسپین یا از کاسپین به سمت چمخاله و رامسر، یا حتی مسیرهایی مانند تالش به آستارا میتوان اسکلههای مسافری ایجاد کرد.
حقشناس یادآور شد: زمانی که آقای عبدالعلیزاده، مشاور وقت سازمان مناطق آزاد، سفری به گیلان داشت، پیشنهاد ایجاد گردشگری ساحلی و دریایی به این شکل مطرح و مورد توافق قرار گرفت.