عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - وزارت دفاع روسیه در حال بررسی کنار گذاشتن تعمیرات تنها ناو هواپیمابر خود، آدمیرال کوزنتسوف، پس از سال ها تأخیر، هزینه های بیش از حد، و حوادث مکرر است. بر اساس گزارش ها، این کشتی جنگی که از سال 2018 در وضعیت تعلیق به سر می برد، اکنون ممکن است به طور کامل اوراق شود. منابعی در تاریخ 20 تیر (11 ژوئیه) به روزنامه ایزوستیا گفتند که این موضوع در حال بررسی است.
بر اساس این گزارش، فرماندهی نیروی دریایی روسیه و شرکت دولتی یونایتد شیپ بیلدینگ کورپوریشن - شرکت مسئول بازسازی ناو هواپیمابر - در حال بحث و گفتگو در مورد این هستند که آیا بازگرداندن این کشتی به شدت آسیب دیده به خدمت عملیاتی ارزش دارد یا خیر. در حال حاضر، تمام کارهای تعمیر و نوسازی به حالت تعلیق درآمده است.
دریاسالار سرگئی آواکیانتس، فرمانده سابق ناوگان اقیانوس آرام، از احتمال لغو این پروژه تمجید کرد و آن را «تصمیمی کاملاً درست» خواند.
آواکیانتس اظهار داشت: "ناوهای هواپیمابر یادگاری از دوران گذشته هستند. آنها گران و ناکارآمدند. آینده در سیستم های رباتیک و هوانوردی بدون سرنشین نهفته است. اگر تصمیم بر عدم ادامه تعمیرات باشد، ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف باید به قطعات کوچک تقسیم شده و اوراق شود."
این ناو هواپیمابر پس از بازگشت از سوریه در سال 2017، تحت آنچه در ابتدا به عنوان یک ارتقاء اساسی معرفی شده بود، قرار گرفت. در طول آن استقرار، حملات هوایی علیه اهدافی در سوریه انجام داد، اما با نقص های مکانیکی و حوادثی مواجه شد. کشتی در سال 2018 وارد اسکله خشک شد، اما نوسازی از آن زمان با یک سری از مشکلات فاجعه بار روبرو شده است.
در اکتبر 2018، یک جرثقیل روی عرشه سقوط کرد و باعث آسیب ساختاری جدی شد. در سال بعد، آتش سوزی بزرگی در داخل کشتی منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن بیش از دوازده نفر دیگر شد.
جدول زمانی تعمیرات – که در ابتدا قرار بود در سال 2022 به پایان برسد – چندین بار تمدید شد و هزینه ها حدود 257 میلیون دلار برآورد گردید. انتظار می رفت که این تعمیر و بازسازی عمر خدمتی ناو را تا 20 سال دیگر افزایش دهد، اما اکنون این امر بعید به نظر می رسد.
با وجود وضعیت وخیم آن، آدمیرال کوزنتسوف هنوز رسماً در اسناد راهبردی دریایی روسیه به رسمیت شناخته شده است، که گروه های ناو هواپیمابر را در هر دو ناوگان شمالی و اقیانوس آرام در نظر می گیرد.
با این حال، دریاسالار بازنشسته میخائیل چکماسوف خاطرنشان کرد که تأمین مالی، به ویژه با توجه به «عملیات نظامی ویژه» در حال انجام مساله اصلی است. در حال حاضر، پیروزی در آنجا اولویت دارد. هر چیز دیگری پس از آن قرار می گیرد.
برخی تحلیلگران هنوز استدلال می کنند که ناوهای هواپیمابر همچنان مورد نیاز هستند. واسیلی دندیکین، کارشناس نظامی، اشاره کرد که کشورهایی مانند چین و هند به ساخت ناوگان هواپیمابر خود ادامه می دهند. به گفته او، آدمیرال کوزنتسوف با مشکلاتی – تأخیرهای طولانی، آتش سوزی، آسیب جدی – دست و پنجه نرم کرده است، اما این واقعیت که بسیاری از کشورها در حال سرمایه گذاری برای ساخت ناوهای هواپیمابر هستند، نشان می دهد که هنوز به آنها نیاز است.
همین دیدگاه توسط ایلیا کرامنیک از مرکز برنامه ریزی راهبردی آکادمی علوم روسیه ابراز شد. وی تأکید کرد که نیروی دریایی روسیه به فرودگاه شناور خود نیاز دارد.
کرامنیک گفت: "ما باید از آنچه از آدمیرال کوزنتسوف آموخته ایم برای ساخت چیزی جدید استفاده کنیم. ما کشتی سازی هایی داریم که قادر به تولید یک ناو هواپیمابر در آن اندازه هستند."
در همین حال، گزارش شده است که روسیه خدمه آدمیرال کوزنتسوف را به یک گردان مکانیزه به نام «فریگیت» منتقل کرده و آنها را برای جنگ در اوکراین اعزام کرده است.