به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجانغربی، عملیات اجرایی آزادراه ارومیه ـ تبریز با سرمایهگذاری بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی، با حضور هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار آذربایجانغربی، مدیرکل و رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی آذربایجانغربی و جمعی از مسئولین آغاز شد.
سه قطعه نخست آزادراه ارومیه - تبریز، سه ساله اجرا خواهدشد
«پیمان آرامون» مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی در مراسم کلنگزنی بخشی از آزاد راه ارومیه اظهار کرد: این پروژه بزرگ حمل و نقلی بهمنظور ارتقای زیرساختهای جادهای و تسهیل در رفت و آمد بین دو کلانشهر ارومیه و تبریز طراحی شده است و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و بهبود شرایط حملونقل منطقه ایفا خواهد کرد.
آرامون بر اهمیت راهبردی مسیر آزادراه ارومیه - تبریز تأکید کرد و گفت: قطعات یک، دو و سه آزادراه ارومیه–تبریز امروز وارد فاز اجرایی شدهاند و این پروژه به طول ۵۴ کیلومتر در مدت سه سال اجرا خواهد شد و نقش کلیدی در تسهیل تبادلات اقتصادی با مرزهای مهمی چون بازرگان ایفا میکند.
وی از تلاش برای استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در اجرای این پروژه خبر داد و افزود: با همکاری نمایندگان مجلس و مقامات استانی، قطعات ۳ و ۵ که پیشتر خارج از حوزه آذربایجان غربی بودند، به قرارداد سرمایهگذاری الحاق شدند و این تصمیم زمینهساز توسعه متوازن در سطح منطقه خواهد بود.
مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی آذربایجانغربی گفت: آذربایجانغربی در حال حاضر دارای ۳۰ پروژه فعال راهسازی است که در مجموع ۲۴۴ کیلومتر راه در دست احداث یا بهسازی دارد. از این میزان، حدود ۷۶ کیلومتر نیازمند تأمین اعتبار جدی است.
آرامون عنوان کرد: از جمله پروژههای کلیدی استان، میتوان به محور راهبردی اربعین در نقده اشاره کرد که به طول ۵۰ کیلومتر در حال اجراست. از این مسیر تاکنون ۲۴ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده، ۲۰ کیلومتر در حال اجراست و ۱۰ کیلومتر دیگر تا پایان فصل کاری به اتمام خواهد رسید.
وی گفت: همچنین پروژههای مهم دیگری مانند مهاباد–سردشت، پیرانشهر–سردشت، ارومیه–اشنویه نیز در دست اجرا هستند که با شبانهروزی شدن برخی کارگاهها و افزایش شیفتهای کاری، روند اجرایی آنها شتاب بیشتری گرفته است.
وی در پایان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه راههای منتهی به مرزها، خاطرنشان کرد: بزرگترین مرز زمینی کشور در آذربایجان غربی قرار دارد و باید از این ظرفیت برای شکوفایی اقتصادی حداکثر بهره را ببریم.
استاندار: آزادراه ارومیه - تبریز باید ۴۰ سال قبل احداث میشد
«رضا رحمانی» استاندار آذربایجانغربی نیز گفت: آذربایجانغربی یک استان بینالمللی است و به همین دلیل از اهمیت ویژهای در سطح کشور برخوردار است و پروژه آزادراه ارومیه–تبریز تنها بخشی از طرح توسعه منطقه است و قرار شده همزمان با تکمیل این مسیر، یک مجتمع گردشگری نیز توسط سرمایهگذار احداث شود.
وی افزود: بانک ملی اعتباری حدود ۳ هزار میلیارد تومان به پروژه آزادراه ارومیه_تبریز اختصاص داده است.
وی با اعلام اینکه این آزادراه باید ۴۰ سال پیش ساخته میشد اظهار کرد: امروز به همت سرمایهگذاران و پیمانکاران، پروژه با شتاب، پیش خواهد رفت.
استاندار آذربایجانغربی تصریح کرد: ستاد توسعه فرصتهای اقتصادی مرز و ستاد احیای دریاچه ارومیه طی سی سال گذشته به ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتهاند و پیش از نوروز، حدود ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژههای راهسازی اختصاص یافته بود اما با اقدام جمعی و تلاش های شبانه روزی این میزان به ۱۰۰ درصد افزایش رسیده است
رحمانی خاطر نشان کرد: تعامل مثبت با وزارت راه برقرار است و وزیر راه همه اختیارات خود را به استانداران تفویض کردهاند ضمن اینکه تکمیل راهآهن ارومیه–تبریز، پروژه راهآهن قرهتپه و دیگر خطوط ریلی در دستور کار قرار دارد. در این صورت، هممرز بودن و اقتصاد مرزی برای استان معنیدار خواهد شد.
رحمانی گفت آذربایجانغربی، اکنون از شمال تا جنوبیترین نقطه به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده است.
آزادراه تبریز-ارومیه بخشی از کریدور آزادراهی شرق به غرب
«هوشنگ بازوند» معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی بخشی از آزادراه ارومیه–تبریز خبر داد و گفت: آزادراه تبریز-ارومیه به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شرق به غرب با هموارکردن مسیر در دل کوهها موجب توسعه همه جانبه شمال غرب کشور میشود.
بازوند از آغاز عملیات اجرایی ۵۷ کیلومتر از آزادراه تبریز-ارومیه خبر داد و گفت: آزادراه ارومیه–تبریز یکی از طرحهای مهم و راهبردی در کریدور آزادراهی شرق به غرب کشور به شمار میرود که نقش کلیدی در اتصال مراکز استانی به شبکه سراسری آزادراهی و توسعه روابط تجاری و ترانزیتی ایفا میکند.
وی ادامه داد: تکمیل شدن این آزادراه استان آذربایجانغربی را که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص همچون کوهها و دریاچه ارومیه محصور است از انزوا خارج کرده و مسیر تحقق توسعهای پایدار، متوازن و آیندهمحور برای شمالغرب کشور را هموار میکند.
بازوند افزود: طول کل این آزادراه ۱۶۲ کیلومتر است که در قالب ۶ قطعه طراحی شده و هماکنون عملیات اجرایی در قطعات ۱، ۲ و ۳ به طول ۵۷ کیلومتر آغاز شده است و با توجه به اهمیت تکمیل زیرساختهای حمل و نقل سریع و ایمن در این بخش از کشور، جزو اولویتهای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این آزادراه از ارومیه آغاز و به سمت تبریز امتداد مییابد، گفت: مسیر این آزادراه از جنوب دریاچه ارومیه عبور کرده و در نهایت به شبکه آزادراهی استان آذربایجانشرقی متصل میشود. اجرای این پروژه موجب کاهش محسوس زمان سفر، افزایش ایمنی تردد و تسهیل در جابجایی کالا و مسافر خواهد شد.
بازوند با اشاره به مزایای کلان این پروژه تاکید کرد: توسعه شبکه آزادراهی کشور به ویژه در مناطق مرزی و مراکز استانها، یکی از برنامههای اصلی وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق توسعه متوازن و پایدار است.
وی ادامه داد: آزادراه ارومیه–تبریز به عنوان حلقه ارتباطی میان دو استان مهم آذربایجان غربی و شرقی، نه تنها دسترسی منطقهای را تسهیل میکند بلکه مسیر ترانزیتی ایران با ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان را نیز تقویت خواهد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این بخش از پروژه را ۹۰هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
وی تاکید کرد: تلاش ما بر این است که با تأمین مالی مناسب و استفاده از توان فنی کشور، روند اجرای پروژه شتاب گیرد تا در موعد مقرر شاهد بهرهبرداری از آن باشیم. این مسیر، تحولی در دسترسی حملونقلی شمالغرب کشور ایجاد خواهد کرد.
گفتنی است این پروژه بزرگ، پس از ۱۴ سال وقفه، با کلنگزنی قطعه سوم و تکمیل قطعات اول و دوم، با حضور هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، عملیات اجرایی آزادراه ارومیه–تبریز با سرمایهگذاری بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسماً آغاز شد و این پروژه یکی از مهمترین محورهای توسعه اقتصادی شمالغرب کشور به شمار میرود و نقش بسزایی در اتصال استان آذربایجانغربی به شبکه آزادراهی کشور خواهد داشت.
48