خبرگزاری مهر، گروه استانها: در هفتههای اخیر، مسافران مسیر پرتردد همدان به تهران با شوک گرانی چندین باره بلیت اتوبوس روبهرو شدهاند.
افزایش بیسابقه قیمت بلیت، موجی از گلایه و سردرگمی را میان مردم و مسافران ایجاد کرده است؛ بهطوری که نرخ بلیت اتوبوس در پایانه همدان به مقصد پایانه آزادی تهران به ۴۲۸ هزار تومان و به مقصد پایانه آرژانتین حتی تا ۴۷۰ هزار تومان رسیده است.
سفر به تهران دشوار شد
برای بسیاری از ساکنان همدان، رفتوآمد به پایتخت ضرورتی جدی محسوب میشود؛ از قرارهای پزشکی و تحصیلی گرفته تا سفرهای شغلی و اداری، اما حالا گرانی بلیت اتوبوس، همین سفر ضروری را به دغدغهای بزرگ تبدیل کرده است.
حبیب عارفی یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا همین چند وقت پیش با هزینهای بسیار کمتر میتوانستیم از طریق پایانه همدان به تهران سفر کنیم، اما امروز مجبوریم نزدیک به نیم میلیون تومان فقط برای یک بلیت پرداخت کنیم.
وی افزود: این افزایش هزینهها واقعاً برای خیلی از خانوادهها سنگین است.
این شهروند همدانی عنوان کرد: علاوه بر این، دانشجویان، کارگران، بیماران و سالمندانی که ناگزیر به تردد مکرر میان همدان و تهران هستند، اکنون با چالش تازهای مواجهاند.
عارفی خاطرنشان کرد: افزایش هزینه سفر، سبب شده برخی افراد به اجبار سفرهای خود را به تعویق بیاندازند یا حتی منصرف شوند. موج گلایهها و پرسشها در سطح شهر و شبکههای اجتماعی شدت گرفته است و مردم خواستار توضیح مسئولان و تدبیری برای کنترل وضعیت موجود هستند.
با این هزینهها، ادامه کار غیرممکن است
ارسلان ملکی، راننده باسابقه یکی از خطوط اتوبوسرانی همدان به تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط فعلی و مشکلات افزایش نرخ بلیت اظهار کرد: من بیش از بیست سال است که در همین خط همدان به تهران رانندگی میکنم، هیچوقت شرایط به این سختی نبوده؛ هم برای ما رانندهها و هم برای مسافران، باور کنید وقتی مسافری با خانواده یا دانشجویان سرگردان میآیند و درباره این گرانیها سوال میکنند، واقعاً شرمنده میشوم.
وی افزود: خیلی وقتها انگار خودمان مقصر این وضعیت هستیم، اما واقعیت این است که دست ما هم بسته است.
ملکی خاطرنشان کرد: هزینههای اتوبوسداری سرسامآور شده؛ از لاستیک و روغن و قطعات یدکی گرفته تا هزینههای بیمه و حقوق کمکراننده و سرویس و نگهداری، مثلاً قیمت یک جفت لاستیک استاندارد، نسبت به سال پیش سه برابر شده؛ بیمه و عوارض هم همینطور بالا رفته، اگر بخواهیم با قیمت بلیت قبلی کار کنیم، واقعاً ادامه این شغل برای ما ممکن نیست و بسیاری از همکارانم مجبور شدهاند برای جبران این وضعیت، یا اتوبوس خود را بفروشند یا پی کار دیگری بروند.
این راننده اتوبوس عنوان کرد: من تا جایی که بتوانم، دل مسافران را به دست میآورم و تا حد امکان هوایشان را دارم، اما ما هم باید خرج نان خانوادهمان را بدهیم. بیشتر رانندهها، مثل مردم، از این گرانی ناراحتاند، اما مگر چارهای جز افزایش نرخ باقی میماند؟ درآمد ما در مقایسه با بالا رفتن هزینهها کمتر شده و شرکتها اگر نرخ را بهروز نکنند، خیلی زود ورشکست میشوند.
وی افزود: همه ما دوست داریم اتوبوسسواری مثل گذشته، انتخاب اول مردم باشد؛ ارزان و امن و در دسترس، اما وضعیت فعلی باعث شده برخی از مردم ترجیح بدهند با ماشین شخصی، یا حتی بعضاً با خودروهایی که ایمنی لازم ندارند سفر کنند تا بلکه هزینهشان کمتر شود. این اصلاً خبر خوبی نیست، هم برای جاده، هم برای امنیت خانوادهها.
ملکی ادامه داد: از مسئولان خواهش میکنم که با حمایت یا کنترل بهتر قیمتها، اجازه ندهند وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند تا مردم دوباره با خیال راحت و هزینه معقول سفر کنند و ما هم انگیزهای برای ادامه کار داشته باشیم.
گفتنی است؛ در حالی که افزایش چشمگیر قیمت بلیت اتوبوس در مسیر همدان به تهران موجی از نارضایتی میان مسافران به همراه داشته، شرکتهای اتوبوسرانی نیز از فشار سهمگین هزینههای جاری، گرانی لوازم مصرفی و قطعات انتقاد دارند و ادامه فعالیت را دشوار میبینند.
در این میان، نقش مسئولان پررنگتر از همیشه است؛ اکنون انتظار میرود با اتخاذ سیاستها و حمایتهای مؤثر، هم از حقوق و رفاه مسافران صیانت شود و هم شرایطی فراهم آید تا هزینههای سرسامآور، پایههای صنعت حمل و نقل جادهای را بیش از این متزلزل نکند.
چشم امید بسیاری از مردم و فعالان این حوزه به تصمیمات مسئولان برای بازگشت آرامش به سفرهای جادهای دوخته شده است.