به گزارش همشهری آنلاین، ترک عمیق اولین تجربه کارگردانی آرمان زرین کوب است که پیش از این تهیهکنندگی سریالهای «ستایش»، «مرگ تدریجی یک رویا» و «بوم و بانو» را برعهده داشته است. رضا بابک و گلچهره سجادیه بازیگران این فیلم هستند و برخی منتقدان آن را احیای رضا بابک دانسته اند که بعد از «بنفشه آفریقایی» در سال ۱۳۹۶ فقط در کمدی «مفتبر» ساخته عادل تبریزی بازی کرده بود؛ فیلمیکه نقدهای منفی زیادی از سوی منتقدان و تماشاگران گرفت. اما حالا رضا بابک در حد و اندازههای خودش دیده شده و منتقدینی که در باره فیلم نوشته اند، بازی او را تحسین کرده اند. گلچهره سجادیه هم که درسالهای گذشته بسیار کم کار شده و آخرین بار سال ۹۴ در فیلم «باران میبارد» به کارگردانی علی صفی خانی حضور داشته و «سرزمین مادری» هم که بین سالهای ۸۷ تا ۹۶ ساخته شده، آخرین حضور تلویزیونی اوست، در این فیلم به گفته منتقدان حضور موفقی داشته است.
فیلم در باره مردی به نام محمود است که از بیمارستان اعصاب و روان مرخص میشود. فخری، همسرش، قبل از رسیدن او به در و پنجره قفل میزند و با ورود نفر سوم رازهای تاریک فاش میشود.
آرمان زرین کوب، نویسنده و کارگردان فیلم، در زمان نمایشش در جشنواره سال گذشته در یک نشست خبری در باره فیلم گفته است: «طرح و فیلنامه «ترک عمیق» حدود دو سال زمان برد. سایکودرامیبرگرفته از تنهایی و عشق، موضوعی بود که دوست داشتم به آن بپردازم و برآمده از دغدغه شخصی من بود. دوست داشتم بگویم که برداشت ما در دوران سالمندی همان کاشتهای ما در دوران جوانی است... اولین هدف در فیلمسازی برای من جذب مخاطب فارغ از ژانر و مضمون است. فکر میکنم این فیلم میتواند مخاطب را جذب کند ولی اینکه چهقدر خواهد فروخت، موضوع پیشبینیپذیری نیست.»
رضا بابک هم در همان نشست در باره نقشی که در این فیلم بازی کرده، گفته: « این شخصیت محبوب من نبود اما برای بازیگری مثل من که دوست دارد کاراکترهای مختلف را تجربه کند، کاراکتر برای من ابعاد عجیبی داشت که دوست داشتم در آن ایفای نقش کنم.»
در همان زمان منتقدان در باره فیلم نوشتند و آن را فیلمیدر باره بحران کهنسالی، عشق و تنهایی معرفی کردند. بعضی اما فیلم را دو پاره توصیف کرده اند که به آن ضربه زده است. یکی از منتقدان نوشته: «فیلم ترک عمیق به دو نیمه متفاوت تقسیم شده است که لزوما بد نیست و فیلم درخشان انگل (بونگ جونهو، ۲۰۱۹) و دیگر آثار فیلمساز تحسینشدهاش چنین ویژگیای دارند؛ اما مساله در مورد فیلم ترک عمیق این است که تغییر حالوهوا و عوض شدن ژانر نهفقط چیزی به فیلم اضافه نکرده بلکه به چشم اسفندیار آن بدل شده است.»
منتقد دیگری هم نوشته: «ترک عمیق شروع جذاب و کنجکاوی برانگیزی داشته و خیلی سریع با معرفی شخصیتهای اصلی خود شکل میگیرد... د. قصه هم تا نیمه خوب پیش رفته و جزئیات زیادی در آن به چشم میخورد...اما با ورود پلیس جوان به فیلم، قصه از مسیر اصلی خود خارج شده و تغییر لحن میدهد.»