رقیب قدیمی آمریکا خیال ایران را راحت کرد

گسترش نیوز دوشنبه 23 تیر 1404 - 20:16
همکاری‌های ایران با کشورهای متحد در حوزه حمل‌ونقل ریلی، از جنبه‌های گوناگون دارای اهمیت راهبردی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی است. در شرایطی که توسعه زیرساخت‌های ریلی به یکی از اولویت‌های کشورهای منطقه تبدیل شده، ایران با موقعیت ژئواستراتژیک خاص خود، می‌تواند به حلقه‌ای حیاتی در زنجیره حمل‌ونقل بین‌المللی تبدیل شود.

از منظر ضرورت راهبردی، گسترش روابط ریلی با کشورهای همسایه و متحد، به ایران این امکان را می‌دهد که به مسیرهای حمل‌ونقل منطقه‌ای و جهانی متصل شود و وابستگی خود به حمل‌ونقل جاده‌ای و دریایی را کاهش دهد؛ به‌ویژه در دوران تحریم، ایجاد خطوط ریلی جایگزین می‌تواند دسترسی پایدار ایران به بازارهای صادراتی را تضمین کند.

از بُعد اهمیت اقتصادی، تقویت حمل‌ونقل ریلی با مشارکت کشورهای متحد موجب کاهش هزینه‌های لجستیکی، افزایش بهره‌وری در انتقال کالا و رشد مبادلات تجاری می‌شود. مسیرهای ریلی مانند کریدور شمال–جنوب یا شرق–غرب، اگر با همکاری منسجم عملیاتی شوند، می‌توانند ایران را به مرکز ترانزیت منطقه تبدیل کنند و درآمد قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشند.

در زمینه منافع منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی، مشارکت در پروژه‌های مشترک ریلی موجب تقویت تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهایی چون روسیه، هند، چین، عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی می‌شود. چنین همکاری‌هایی نه‌تنها جایگاه ایران را در معادلات منطقه‌ای ارتقا می‌دهد، بلکه امنیت و ثبات پایدارتری برای مسیرهای تجاری فراهم می‌آورد.

از سوی دیگر، توسعه حمل‌ونقل ریلی با مشارکت متحدان، گامی مؤثر در کاهش مصرف سوخت، آلودگی محیط‌زیست و ترافیک جاده‌ای است. این مسیر می‌تواند بخشی از اهداف ایران در زمینه حمل‌ونقل پایدار، کاهش هزینه‌های زیست‌محیطی و تحقق سیاست‌های توسعه سبز باشد.

در مجموع، سرمایه‌گذاری مشترک و گسترش همکاری‌های ریلی میان ایران و کشورهای متحد، نه‌تنها ابزاری برای رشد اقتصادی و گسترش نفوذ منطقه‌ای است، بلکه بستری برای کاهش آسیب‌پذیری در برابر فشارهای خارجی و تحریم‌های بین‌المللی فراهم می‌آورد.

حمل-و-نقل-ریلی

 قرارداد برقی‌سازی ۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی با چینی ها امضا شد

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از امضای قرارداد برقی‌سازی ۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی با شرکتی چینی خبر داد و گفت:افزایش قطارهای کانتینری دو کشور در دستور کار است.

جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیس راه‌آهن چین، دیدار با اشاره به تعمیق همکاری‌ها بین دو کشور در سال‌های اخیر، ازسرگیری قطارهای کانتینری بین چین و ایران از سال ۲۰۲۴ میلادی را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد همکاری‌ها بین دو راه‌آهن گسترش یابد.

وی ایران را شریکی مهم در چارچوب طرح «یک کمربند و یک جاده» دانست و با تاکید بر لزوم هماهنگی برای ثبات قیمت‌ها و تسهیل فرآیندهای گمرکی در کریدور جنوبی به طرح‌های برقی‌سازی و دوخطه کردن کریدور شرق- غرب در ایران، از مرز سرخس تا مرز رازی اشاره و اظهار کرد: قرارداد برقی کردن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر از این محور با هدف افزایش ظرفیت حمل بار ریلی از ۵ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن، با یکی از شرکت های چینی امضا شده است.

وی با بیان اینکه کریدور شرق- غرب به سه شاخه شمالی، میانی و جنوبی تقسیم می شود، افزود: پیشنهادی از طرف راه آهن افغانستان به ایران مبنی بر ساخت خط ریلی از کاشغر چین به افغانستان با خط استاندارد در کریدور شرق- غرب داده شده است. این امر فرصت خوبی برای ایران و چین است که ارتباط ریلی بین این دو کشور به صورت یکپارچه و با خط ریلی استاندارد برقرار می شود.

 ذاکری با اشاره به سرمایه گذاری تعدادی از شرکت‌های خارجی در بندر خشک ریلی آپرین، از راه آهن چین برای سرمایه‌گذاری در این بندر دعوت کرد.

جبارعلی-ذاکری

کدخبر: 356583

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.