دنده B در خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

عصر ایران سه شنبه 24 تیر 1404 - 05:05
در برخی خودروهای مدرن هیبریدی و برقی موقعیت دنده B وجود دارد؛ اما موقعیت این دنده در خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

مالکان خودروهای هیبریدی یا برقی جدید ممکن است با حرفی ناشناخته اما کنجکاوی برانگیز روی دسته تعویض دنده آشنا باشند: "B". متأسفانه، این حرف به معنای حالت افزایش قدرت Boost Mode نیست. بلکه "B" مخفف ترمز است. این نام‌گذاری کمی گمراه‌کننده به نظر می‌رسد، زیرا انتخاب این حالت در واقع ترمزهای اصطلاحاً سنتی اصطکاکی خودرو را به کار نمی‌اندازد. هدف اصلی این حالت، به حداکثر رساندن بهره‌وری سیستم ترمز احیاکننده (Regenerative Braking System) در این خودروها است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پدال، هنگامی که پای خود را از پدال گاز برمی‌دارید در دنده B، موتور الکتریکی به حالت ژنراتور تغییر وضعیت می‌دهد. این فرآیند به این معناست که انرژی جنبشی خودرو یعنی حرکت رو به جلوی آن به انرژی الکتریکی تبدیل شده و مستقیماً به باتری بازگردانده می‌شود. از دیدگاه راننده، این امر احساسی از مقاومت یا درگ بیشتر ایجاد می‌کند که به‌طور مؤثری خودرو را به شکلی مشابه با تعویض به دنده پایین‌تر در یک خودرو دستی کند می‌کند.

شایان ذکر است که دنده B خودرو همان هدفی را دنبال می‌کند که دنده "L" (Low) در برخی مدل‌های بنزینی دارد؛ یعنی افزایش مقاومت موتور برای کمک به کاهش سرعت خودرو در شیب‌های تند رو به پایین. تفاوت کلیدی و دلیل تغییر نام‌گذاری، فناوری پشت این سیستم است. برندهایی مانند تویوتا از "B" استفاده می‌کنند، زیرا سیستم‌های هیبریدی پیشرفته آن‌ها دنده سنگین سنتی و مکانیکی ندارند. در عوض، اثر ترمزی به‌صورت الکترونیکی و نه مکانیکی ایجاد می‌شود.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.