گزارش خرداد ۱۴۰۴ شاپرک: کارتخوان‌های فروشگاهی همچنان پرچم‌دار ابزارهای پرداخت الکترونیک در ایران هستند

دیجیاتو سه شنبه 24 تیر 1404 - 14:44
دسترسی‌پذیری شبکه شاپرک در خرداد ۱۴۰۴ به ۹۹.۹۸ درصد رسید The post گزارش خرداد ۱۴۰۴ شاپرک: کارتخوان‌های فروشگاهی همچنان پرچم‌دار ابزارهای پرداخت الکترونیک در ایران هستند appeared first on دیجیاتو.

شاپرک گزارش اقتصادی خود برای خرداد ۱۴۰۴ را منتشر کرد. این گزارش عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک ایران را بررسی می‌کند. زیرساخت این شبکه در وضع پایداری به سر می‌برد اما خطاهای کاربری همچنان مانعی در مسیر بهبود تجربه کاربران است.

به گزارش دیجیاتو، بر اساس گزارش شاپرک، شبکه پرداخت الکترونیک ایران در خرداد ۱۴۰۴ عملکردی قابل‌توجه داشته است. دسترسی‌پذیری شبکه شاپرک در خرداد به ۹۹.۹۸ درصد رسید و همچنین، دسترسی‌پذیری کلی شبکه (شامل ابزارهای مختلف پذیرش) به ۹۸.۶۶ درصد رسیده است.

خطاهای کاربری: مانع اصلی تراکنش‌ها

گزارش شاپرک نشان می‌دهد که ۸۲.۷۱ درصد از خطاهای تراکنش‌ها ناشی از اشتباهات کاربران، مانند وارد کردن اطلاعات نادرست کارت یا رمز، بوده است. درصد باقی خطاها به شرح زیر است:

  • خطای پذیرنده: ۱.۳۷ درصد
  • خطای شبکه شاپرک: ۰.۲۰ درصد
  • خطای صادرکننده (بانک‌ها): ۱۵.۷۱ درصد
  • خطای کسب‌وکار: ۰.۰۰ درصد

تداوم تسلط کارتخوان‌های فروشگاهی

گزارش شاپرک تأیید می‌کند که کارتخوان‌های فروشگاهی (POS) همچنان پرچم‌دار ابزارهای پرداخت الکترونیک در ایران هستند و بخش عمده تراکنش‌های شبکه را پردازش می‌کنند. درگاه‌های پرداخت اینترنتی (IPG) نیز با گسترش تجارت الکترونیک جایگاه روبه‌رشدی داشته، اما هنوز از نظر حجم تراکنش‌ها به کارتخوان‌ها نمی‌رسند. کدهای دستوری (USSD) نیز در تراکنش‌های موبایلی نقش دارند و آمار شاپرک نشان می‌دهد که تعداد تراکنش‌ها در 15 استان نسبت به اردیبهشت افزایش داشته است.

سهم بانک‌ها از تراکنش‌ها

در خرداد ۱۴۰۴، بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک صادرات ایران و بانک سپه به ترتیب بیشترین سهم از تعداد و ارزش تراکنش‌های صادر شده را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین، بانک سپه، بانک ملت، بانک ملی ایران و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در تعداد تراکنش‌های پذیرش‌شده پیشتاز بوده‌اند، در حالی که بانک ملت، بانک ملی ایران، بانک صادرات ایران و بانک سپه بیشترین سهم از ارزش تراکنش‌های پذیرش‌شده را کسب کرده‌اند.

عملکرد PSP‌ها

در بخش دیگری از این گزارش، عملکرد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) بررسی شده است. در شاخص‌های سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌ها در خرداد ۱۴۰۴، شرکت پرداخت الکترونیک سامان با کسب ۲۰.۹۰ درصد از تعداد تراکنش‌ها و ۲۱.۲۳ درصد از ارزش تراکنش‌ها، جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. شرکت به‌پرداخت ملت که در رتبه دوم قرار دارد، با اختلاف ۱.۴۹ درصد در تعداد تراکنش‌ها و تنها ۰.۰۵ درصد در ارزش تراکنش‌ها نسبت به پرداخت الکترونیک سامان قرار گرفت.

مقایسه این داده‌ها با گزارش اردیبهشت ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که در شاخص سهم تعدادی تراکنش‌ها، هیچ جابه‌جایی بین شرکت‌ها رخ نداده و رتبه‌بندی حفظ شده است. اما در سهم مبلغی تراکنش‌ها، شرکت پرداخت الکترونیک سامان با یک پله صعود به جایگاه اول رسید، در حالی که به‌پرداخت ملت با یک پله نزول به رتبه دوم منتقل شد. همچنین، شرکت پرداخت نوین آرین با یک پله صعود به جایگاه پنجم و شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با یک پله نزول به رتبه ششم رسیدند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از گزارش شاپرک، می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.