عصر ایران - پژو 505 توربو انژکتور مدل ۱۹۸۷، خودرویی است که با وجود قدمت، همچنان قابلیتهای فنی قابل توجهی دارد و برای علاقهمندان به خودروهای کلاسیک اسپرت، گزینهای جذاب محسوب میشود. در ادامه به معرفی ویژگیها و بهبودهای اعمال شده روی این مدل میپردازیم:
این مدل از پژو 505 به موتور اصلی N9TE مجهز است که به صورت استاندارد ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. با این حال، تغییرات چشمگیری در بخش پیشرانه و سیستم اگزوز آن اعمال شده که شامل موارد زیر است:
میلسوپاپ و سرسیلندر دانیلسون: این ارتقاءها به بهبود زمانبندی سوپاپها و جریان هوا در موتور کمک میکنند.
واحد کنترل موتور (ECU) اصلاحشده: برای بهینهسازی عملکرد موتور و افزایش کارایی آن.
منیفولد اگزوز سفارشی: با فلنج T25 که توسط CP-service ساخته شده است.
میللنگ بالانسشده: برای کاهش لرزشها و افزایش دوام موتور.
پیستونهای وزندهیشده و شاتونهای سبکشده: جهت بهبود پاسخگویی موتور و کاهش وزن قطعات متحرک.
پمپ بنزین بوش 044 و فیلتر بنزین آئودی RS4: برای تامین سوخت کافی و پایدار.
خط سوخترسانی ۸ میلیمتری: افزایش دبی سوخترسانی.
اینترکولر نصبشده در جلو و سوپاپ تخلیه فشار (Dump Valve): برای خنکسازی هوای ورودی به موتور و جلوگیری از افزایش ناگهانی فشار.
رادیاتور بزرگتر BMW: همراه با جابهجایی مخزن انبساط برای بهبود سیستم خنککننده.
سیستم اگزوز ۳ اینچی: از قسمت داونپایپ به بعد برای خروج بهتر دود.
فیلتر هوای اسپرت (مخروطی) و منیفولد ورودی (Insug) همسانسازیشده (Matchport): برای بهبود تنفس موتور و افزایش ورود هوا.
برای بهبود پایداری و فرمانپذیری، تغییراتی در سیستم شاسی و چرخها اعمال شده است:
کاهش ارتفاع ۴۰ میلیمتری: با استفاده از فنرهای جدید در هر چهار چرخ.
تغییر هاب چرخها به الگوی پیچ ۴x۱۱۴.۳: با قابلیت نصب پیچ و مرکزیت چرخ.
افزایش عرض محور چرخها: ۱۲ میلیمتر در عقب (۶ میلیمتر در هر طرف) و ۱۴ میلیمتر در جلو (۷ میلیمتر در هر طرف). (ممکن است نیاز به تنظیم زاویه کستر باشد.)
رینگهای ۱۶x۷.۵ با آفست ET30.
تایرهای ۲۰۵/۵۵x۱۶: (به صورت موقت نصب شدهاند).
در داخل کابین، تغییراتی برای ایجاد فضایی اسپرت و ارگونومیک اعمال شده است:
کفپوش اسپرت Sparco: مشکی/نقرهای.
هاب فرمان Luisi: با ابعاد خاص برای نصب فرمانهای اسپرت.
پایه نگهدارنده گیج روی ستون A: با قابلیت نصب دو گیج ۵۲ میلیمتری.
گیج بوست Prosport-S: برای نمایش فشار توربو.
در بخش طراحی خارجی، این پژو 505 توربو انژکتور با الهام از مدلهای اسپرت دیگر و خلاقیت شخصی، ظاهری جذاب پیدا کرده است:
رکابهای جانبی پژو ۴۰۵ Mi16: با افزایش طول ۴.۵ سانتیمتر.
اسپویلر عقب پژو ۴۰۵ Mi16: همراه با قسمت بالایی سپر که به صورت سفارشی ساخته شده است.
اسپویلر جلوی اصلاحشده: با لبه (Lip) دستساز.
صاحب این خودرو برنامههایی برای ارتقاءهای آتی دارد که شامل موارد زیر میشود:
نصب توربوی جدید: Garrett GT2860RS برای افزایش توان.
نصب سنسور و نمایشگر نسبت هوای/سوخت (Wideband Lambda): Innovate LC1 برای نظارت دقیق بر ترکیب سوخت و هوا.
بازسازی سیستم اگزوز: شامل داونپایپ ۳ اینچی.
رنگآمیزی مجدد: با رنگ فابریک خودرو.
ارتقاء سیستم ترمز: استفاده از کالیپرهای ۴ پیستونی مزدا RX-7 در جلو.
نصب رینگهای جدید.