پژو ۵۰۵ توربو اینجکشن: نگاهی نزدیک به مشخصات فنی و تغییرات خاص (+عکس)

عصر ایران سه شنبه 24 تیر 1404 - 15:11
در این مطلب به معرفی پژو ۵۰۵ توربو اینجکشن مدل ۱۹۸۷ می‌پردازیم. خودرویی کلاسیک با اصلاحات فنی چشمگیر از جمله میل‌سوپاپ و سرسیلندر Danielson، ECU اصلاح‌شده و اینترکولر جلو که قدرت و عملکرد آن را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

عصر ایران - پژو 505 توربو انژکتور مدل ۱۹۸۷، خودرویی است که با وجود قدمت، همچنان قابلیت‌های فنی قابل توجهی دارد و برای علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک اسپرت، گزینه‌ای جذاب محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی ویژگی‌ها و بهبودهای اعمال شده روی این مدل می‌پردازیم:

پژو ۵۰۵ توربو اینجکشن ۱۹۸۷: نگاهی نزدیک به مشخصات فنی و تغییرات خاص (+عکس)

پیشرانه، جعبه‌دنده و سیستم اگزوز: ارتقاء برای عملکرد بیشتر

این مدل از پژو 505 به موتور اصلی N9TE مجهز است که به صورت استاندارد ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با این حال، تغییرات چشمگیری در بخش پیشرانه و سیستم اگزوز آن اعمال شده که شامل موارد زیر است:

  • میل‌سوپاپ و سرسیلندر دانیلسون: این ارتقاءها به بهبود زمان‌بندی سوپاپ‌ها و جریان هوا در موتور کمک می‌کنند.

  • واحد کنترل موتور (ECU) اصلاح‌شده: برای بهینه‌سازی عملکرد موتور و افزایش کارایی آن.

  • منیفولد اگزوز سفارشی: با فلنج T25 که توسط CP-service ساخته شده است.

  • میل‌لنگ بالانس‌شده: برای کاهش لرزش‌ها و افزایش دوام موتور.

  • پیستون‌های وزن‌دهی‌شده و شاتون‌های سبک‌شده: جهت بهبود پاسخگویی موتور و کاهش وزن قطعات متحرک.

  • پمپ بنزین بوش 044 و فیلتر بنزین آئودی RS4: برای تامین سوخت کافی و پایدار.

  • خط سوخت‌رسانی ۸ میلی‌متری: افزایش دبی سوخت‌رسانی.

  • اینترکولر نصب‌شده در جلو و سوپاپ تخلیه فشار (Dump Valve): برای خنک‌سازی هوای ورودی به موتور و جلوگیری از افزایش ناگهانی فشار.

  • رادیاتور بزرگ‌تر BMW: همراه با جابه‌جایی مخزن انبساط برای بهبود سیستم خنک‌کننده.

  • سیستم اگزوز ۳ اینچی: از قسمت داون‌پایپ به بعد برای خروج بهتر دود.

  • فیلتر هوای اسپرت (مخروطی) و منیفولد ورودی (Insug) همسان‌سازی‌شده (Matchport): برای بهبود تنفس موتور و افزایش ورود هوا.

پژو ۵۰۵ توربو اینجکشن ۱۹۸۷: نگاهی نزدیک به مشخصات فنی و تغییرات خاص (+عکس)

شاسی، رینگ، تایر و ترمز: پایداری و کنترل بهتر

برای بهبود پایداری و فرمان‌پذیری، تغییراتی در سیستم شاسی و چرخ‌ها اعمال شده است:

  • کاهش ارتفاع ۴۰ میلی‌متری: با استفاده از فنرهای جدید در هر چهار چرخ.

  • تغییر هاب چرخ‌ها به الگوی پیچ ۴x۱۱۴.۳: با قابلیت نصب پیچ و مرکزیت چرخ.

  • افزایش عرض محور چرخ‌ها: ۱۲ میلی‌متر در عقب (۶ میلی‌متر در هر طرف) و ۱۴ میلی‌متر در جلو (۷ میلی‌متر در هر طرف). (ممکن است نیاز به تنظیم زاویه کستر باشد.)

  • رینگ‌های ۱۶x۷.۵ با آفست ET30.

  • تایرهای ۲۰۵/۵۵x۱۶: (به صورت موقت نصب شده‌اند).

پژو ۵۰۵ توربو اینجکشن ۱۹۸۷: نگاهی نزدیک به مشخصات فنی و تغییرات خاص (+عکس)

فضای داخلی: اسپرت و کاربردی

در داخل کابین، تغییراتی برای ایجاد فضایی اسپرت و ارگونومیک اعمال شده است:

  • کفپوش اسپرت Sparco: مشکی/نقره‌ای.

  • هاب فرمان Luisi: با ابعاد خاص برای نصب فرمان‌های اسپرت.

  • پایه نگهدارنده گیج روی ستون A: با قابلیت نصب دو گیج ۵۲ میلی‌متری.

  • گیج بوست Prosport-S: برای نمایش فشار توربو.

 

طراحی بیرونی: ترکیبی از اسپرت و کلاسیک

در بخش طراحی خارجی، این پژو 505 توربو انژکتور با الهام از مدل‌های اسپرت دیگر و خلاقیت شخصی، ظاهری جذاب پیدا کرده است:

  • رکاب‌های جانبی پژو ۴۰۵ Mi16: با افزایش طول ۴.۵ سانتی‌متر.

  • اسپویلر عقب پژو ۴۰۵ Mi16: همراه با قسمت بالایی سپر که به صورت سفارشی ساخته شده است.

  • اسپویلر جلوی اصلاح‌شده: با لبه (Lip) دست‌ساز.

 

برنامه‌های آینده: ارتقاءهای بیشتر در راه است

صاحب این خودرو برنامه‌هایی برای ارتقاءهای آتی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • نصب توربوی جدید: Garrett GT2860RS برای افزایش توان.

  • نصب سنسور و نمایشگر نسبت هوای/سوخت (Wideband Lambda): Innovate LC1 برای نظارت دقیق بر ترکیب سوخت و هوا.

  • بازسازی سیستم اگزوز: شامل داون‌پایپ ۳ اینچی.

  • رنگ‌آمیزی مجدد: با رنگ فابریک خودرو.

  • ارتقاء سیستم ترمز: استفاده از کالیپرهای ۴ پیستونی مزدا RX-7 در جلو.

  • نصب رینگ‌های جدید.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.