ساوچیک تورپدو S: وقتی مرسدس بنز را قشنگ تر از اصلش ارائه می دهی! (+عکس)

عصر ایران سه شنبه 24 تیر 1404 - 15:46
ساوچیک به سرعت با کارهای ظریف و هنرمندانه خود بر روی مواد گران‌بها، شهرت جهانی کسب کرد و برای ثروتمندترین افراد جهان، از جمله «ونسان اوریول»، رئیس‌جمهور وقت فرانسه (برای یک تالبوت-لاگو در سال ۱۹۵۰)، خودروهایی بی‌نظیر ساخت. شاسی‌ها و موتورهایی که او روی آن‌ها کار می‌کرد، از بهترین‌های بازار آن زمان بودند؛ از جمله مرسدس، بوگاتی، دلاژ، دلاهیه، و هیسپانو-سویزا.

عصر ایران - پیش از پرداختن به جزئیات این خودروی خیره‌کننده، لازم است نگاهی به زندگی و آثار یکی از بزرگترین طراحان بدنه خودروی فرانسوی، «ژاک ساوچیک» (نام اصلی او «یاکوف ساوچوک» از بلاروس بود)، داشته باشیم.

ساوچیک یکی از مهم ترین فعالان حوزه خودرو فرانسه در دهه 20 و 30 میلادی بود. وی را از اثرگذارترین افراد سبک باروک در صنعت کوچ بیلد(بدنه سازی) اتومبیل اروپا طی دهه 30 و 40 میلادی دانسته اند.

ساوچیک به سرعت با کارهای ظریف و هنرمندانه خود بر روی خودروهای گران‌بها، شهرت جهانی کسب کرد و برای ثروتمندترین افراد جهان، از جمله «ونسان اوریول»، رئیس‌جمهور وقت فرانسه (برای یک تالبوت-لاگو در سال ۱۹۵۰)، خودروهایی بی‌نظیر ساخت. شاسی‌ها و موتورهایی که او روی آن‌ها کار می‌کرد، از بهترین‌های بازار آن زمان بودند؛ از جمله مرسدس، بوگاتی، دلاژ، دلاهیه، و هیسپانو-سویزا.

رونمایی از «ساوتچیک تورپدو S»: بازآفرینی افسانه مرسدس بنز 300 SL با روح یک طراح فرانسوی-بلاروسی (+عکس)

متأسفانه، جنگ جهانی دوم و فروپاشی کامل صنعت لوکس، شرکت ساوچیک را در سال ۱۹۵۶ به ورشکستگی کشاند و خود او نیز یک سال بعد درگذشت.

در سال ۲۰۲۲، به طور ناگهانی، «اوگور شاهین»، طراح هلندی، و «پوگیا ریسینگ»، تیونر آلمانی، دست به کار شدند تا نام ساوچیک را زنده کنند. نتیجه تلاش مشترک آن‌ها، خودرویی به نام «ساوچیک تورپدو S» است که در ابتدا «۳۰۰ GTC» نام داشت و همانطور که حدس می‌زنید، بر پایه «مرسدس بنز ۳۰۰ SL» افسانه‌ای ساخته شده، اما این بار با الهام از «مرسدس AMG GTC».

رونمایی از «ساوتچیک تورپدو S»: بازآفرینی افسانه مرسدس بنز 300 SL با روح یک طراح فرانسوی-بلاروسی (+عکس)

برای ساخت این خودرو، به یک «خودروی پایه یعنی همان اس ال مرسدس» نیاز است و سپس ۸ ماه کار دقیق برای آماده‌سازی آن زمان می‌برد. حاصل این تلاش‌ها، خودرویی است که موتور V8 توئین توربوی «AMG GTC» را با قدرت ۶۲۵ اسب بخار و حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت حفظ کرده است. تنها ۱۵ دستگاه از این شاهکار تولید خواهد شد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.