به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از رویترز، این رقم نسبت به سایر بازارهای جهانی افزایش قابل توجهی دارد و نشاندهنده میزان بالای تعرفههای بالای واردات خودروهای برقی در هند است؛ موضوعی که مدتها مورد انتقاد ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، بوده است.
بر اساس اعلام رسمی، تسلا تحویل این خودروها به هند را از سهماهه سوم سال جاری آغاز میکند و به نظر میرسد این شرکت خودروساز آمریکایی فعلا فقط بازار خودروهای برقی لوکس را در هند هدف گرفته است؛ بازاری که تنها ۴ درصد از فروش کل خودروها در این کشور را شامل میشود.
فروش از روز اول
تسلا نخستین نمایشگاه خود در هند را سهشنبه ۱۵ جولای در شهر بمبئی افتتاح و فروش مدل گرانقیمت Y را از طریق وبسایت رسمی خود آغاز کرد. این اقدام، آغاز ورود تسلا به بازاری است که ایلان ماسک پیشتر برای احداث کارخانهای در آن برنامهریزی کرده بود اما عدم تولید خودروهای فرمان راست در کارخانههای آمریکا و تعرفههای سنگین باعث شده فعلاً برنامه تولید داخلی در مرحله بلاتکلیفی باقی بماند و فعلا واردات خودرو به هند هدف قرار گیرد.
برآوردها نشان میدهد تعرفهها و عوارض واردات خودرو به هند ممکن است از ۱۰۰ درصد نیز فراتر رود؛ موضوعی که قیمت نهایی برای مصرفکننده را بهطور چشمگیری افزایش میدهد. با این حال انتظار میرود نمایشگاه دوم تسلا در هند به زودی در منطقه دهلی نو برگزار شود. این شرکت همچنین دو خودروی مدل Y ساخت چین را برای رسانهها به نمایش گذاشت و از ابرشارژرهای مخصوص خود رونمایی کرد.
رقابت با بزرگان آلمانی در قیمت و کیفیت
بر اساس اطلاعات منتشرشده در وبسایت تسلا، قیمت خودرو Y محور عقب در هند حدود ۶ میلیون روپیه معادل ۷۰ هزار دلار تعیین شده است. این در حالی است که قیمت همین خودرو در آمریکا از ۴۴٬۹۹۰ دلار، در چین از ۳۶٬۷۰۰ دلار و در آلمان از ۵۳٬۷۰۰ دلار آغاز میشود. از حیث کیفیت نیز تسلا در هند رقیب برندهای لوکسی چون بیامو، مرسدس بنز و کیا محسوب میشود، برخلاف خودروسازان داخلی هند مانند تاتا موتورز و ماهیندرا که تمرکز بر تولید انبوه دارند. این شرکت همچنین ویژگی رانندگی خودکار تسلا (Full Self-Driving) را نیز با هزینه اضافه ۶۰۰ هزار روپیه به خریداران هندی ارائه میدهد، اما وبسایت شرکت تأکید کرده که همچنان نیاز به «نظارت فعال راننده» وجود دارد و خودرو بهطور کامل خودران نیست.
محدودیتها و چالشهای پیش رو
با وجود ورود رسمی تسلا به بازار هند، چالشهای زیادی بر سر راه توسعه بازار خودروهای برقی در این کشور وجود دارد که ضعف زیرساختهای شارژ ، نظم پایین ترافیکی، حضور حیوانات ولگرد در جادهها و چالههای فراوان در خیابانها و معابر حتی در شهرهای بزرگ، بخشی از این چالشها هستند.
مترجم: فرخنده رفائی