چرخش معکوس در بازار وارداتی ها

دنیای اقتصاد پنج شنبه 26 تیر 1404 - 00:05
بازار خودروهای وارداتی سال 1404 را تحت‌تاثیر تورم انتظاری با رشد آغاز کرد اما حالا ورق در این بازار برگشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال، قیمت در بازار وارداتی با ثبات همراه بوده است که این وضعیت را می‌توان متاثر از دو عنصر نرخ ارز و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی واردات دانست.

بررسی «دنیای ‌اقتصاد» از قیمت ۱۰خودروی وارداتی در بازه زمانی ۱۶فروردین تا ۲۵تیر نشان می‌دهد که این خودروها به طور میانگین با کاهش ۱.۱درصدی مواجه بوده‌‌‌اند. در این میان، یک خودرو ثبات قیمتی، چهار خودرو افت قیمت و پنج خودرو رشد قیمت را نشان می‌دهند. 

در شرایطی که پیش‌بینی می‌‌‌شد قیمت خودروهای وارداتی با توجه به افزایش تعرفه واردات در بودجه ۱۴۰۴ و جهش نرخ ارز در فروردین ماه، با افزایش چشمگیری مواجه شود، اما برخلاف تصورات، بازار خودروهای وارداتی در سال جدید نه تنها افزایش قیمت‌‌‌ چندانی به خود ندیده بلکه بسیاری از خودروها کاهش قیمت یا ثبات را تجربه کرده‌‌‌اند. شاید بتوان دو دلیل مهم را برای وضعیت بازار در بازه زمانی ۱۶ فروردین ماه تا روز گذشته عنوان کرد. 

در یک دهه گذشته همواره نرخ ارز به‌‌‌عنوان محرک بازار شناخته می‌‌‌شد و رابطه خطی بین جهش دلار و قیمت خودرو برقرار بود اما حالا کارشناسان می‌‌‌گویند با رشد قیمت دلار، بازار انتظار شوک ناگهانی را ندارد. دلار در بازار آزاد در ابتدای امسال به حدود ۱۰۰‌هزار تومان رسید اما در ادامه با احیای دیپلماسی و آغاز روند مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا، قیمت وارد کانال ۸۰‌هزار تومان شد. با شروع جنگ ۱۲روزه میان ایران و اسرائیل هم قیمت دلار نوسان محدودی داشت که حتی پس از آتش‌‌‌بس نیز به سرعت به کانال پایین‌‌‌تر بازگشت در واقع همزمان با دومین روز آتش‌‌‌بس، فعالان بازار ارز شاهد تداوم روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد بودند.

قیمت دلار این هفته را هم تحت‌تاثیر اخبار مربوط به احتمال فعال‌‌‌سازی قریب‌‌‌الوقوع مکانیزم ماشه مسیر افزایشی را در پیش گرفت اما در پی انتشار این خبر که اروپا فعلا قصد انجام این کار را ندارد، قیمت دلار که روز دوشنبه وارد کانال ۸۹‌هزار تومانی شد، دیروز به حدود ۸۸‌هزار تومان رسید. بنابراین در حالی که پیش‌بینی می‌‌‌شد با رشد نرخ ارز قیمت بسیاری از کالاها از جمله خودرو افزایش پیدا کند، در واقعیت با ادامه روند کاهشی در سایه تقویت دیپلماسی، حجم معاملات به شدت کاهش یافت و کشف قیمت در بازار هم عملا اعتبار خود را از دست داد. 

دومین دلیلی که روند بازار خودروهای وارداتی را در سال ‌جاری برخلاف انتظارات رقم زد، آیین‌‌‌نامه واردات خودروهای سواری بود که با تاخیری مثال‌‌‌زدنی در میانه جنگ ابلاغ شد. پیش‌تر آنچه پیش‌بینی‌‌‌ها درباره رشد قیمت خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ را تحت‌تاثیر قرار داده بود، افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه واردات در قانون بودجه بود. واردات خودرو مانند عرضه از ابتدای امسال تقریبا متوقف بود که دلیل آن هم نبود آیین‌‌‌نامه اجرایی واردات  است که در قالب قانون بودجه ۱۴۰۴ باید از ابتدای امسال به اجرا درمی‌‌‌آمد اما خبری از آن نشد. در این بین، گرچه قانون بودجه تعرفه ۱۰۰درصدی را تعریف کرده بود اما به نظر می‌‌‌رسید دولت در حال عقب‌‌‌نشینی از آن است.

سرانجام آیین‌‌‌نامه در ۲۶خردادماه و در میانه جنگ از راه رسید. بر اساس این آیین‌‌‌نامه تعرفه واردات خودروهای بنزینی به ۲۰ تا ۱۹۰‌درصد رسیده است. این آیین‌‌‌نامه، حقوق ورودی خودرو را کاهش داد و حتی در برخی گروه‌‌‌های تعرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که بر اساس حجم موتور تقسیم شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، حقوق ورودی کمتر از میزان سال گذشته در نظر گرفته شده است. نکته حائز اهمیت در این آیین‌‌‌نامه کاهش تعرفه خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی است که به ۲۰ تا ۴۰‌درصد رسیده. همین موضوع خط بطانی بر پیش‌بینی‌‌‌های انجام‌شده در سال قبل کشید که بر اساس آنها انتظار می‎‌‌‌‌‌‌رفت با افزایش تعرفه واردات، قیمت‌ها نیز با افزایش قابل‌توجهی مواجه شوند اما در عمل این اتفاق نیفتاد. 

نگاهی به بازار خودرو نشان می‌دهد که بعد از اتمام جنگ نیز تاکنون بازار خودرو از حالت بی‌‌‌حسی خارج نشده و به روال عادی بازنگشته است. البته قبل از این بحران هم بازار در وضعیت خوبی به سر نمی‌‌‌برد و با تاخیر سیاستگذاران در قیمت‌گذاری و ابلاغ آیین‌‌‌نامه اجرایی، عرضه خودرو به شدت کاهش پیدا کرده و رکود و بلاتکلیفی بر بازار حاکم شده است که حالا تاثیر این شرایط را روی قیمت‌ها شاهد هستیم.

5 copy

جزئیات تغییرات قیمتی وارداتی ها

در این گزارش تغییرات قیمتی 10خودروی وارداتی در بازه زمانی 16فروردین‌ماه تا روز گذشته زیر ذره‌‌‌بین قرار گرفته است. بررسی قیمتی نشان می‌دهد که قیمت خودروهای وارداتی در روز گذشته نسبت به 16فروردین‌ماه، به طور میانگین کاهش 1.1درصدی را تجربه کردند. در این بین، یک خودرو ثبات قیمتی، چهار خودرو افت قیمت و پنج خودرو رشد قیمت را نشان می‌دهند. 

رکورددار افت قیمت در میان 10خودروی بررسی شده، مربوط به سوزوکی بالنو است که کاهش 260میلیون‌تومانی معادل 11.8درصدی را تجربه کرده. این خودرو در ابتدای امسال به مبلغ 2میلیارد و 200میلیون تومان بود اما روز گذشته بهای آن به یک‌میلیارد و 940میلیون تومان رسید. 

بعد از سوزوکی بالنو نوبت به هیوندای النترا می‌رسد که کاهش 350میلیونی معادل 10.6‌درصد را به ثبت رساند. قیمت این خودرو که در بعد از تعطیلات نوروزی در 16فروردین‌ماه، به مبلغ سه‌میلیارد و 300میلیون تومان بود، دیروز به 2میلیارد و 950میلیون تومان رسید. 

سومین افت قیمت مربوط به خودروی هونگچی است که کاهش 100میلیون‌تومانی معادل 5.8‌درصد را تجربه کرد. این خودرو در ابتدای امسال به قیمت یک میلیارد و 700میلیون تومان در بازار موجود بود اما روز گذشته با کاهش 100میلیون تومانی به یک میلیارد و 600میلیون تومان رسید. 

در بین خودروهای وارداتی بررسی شده، یک خودرو دیگر هم کاهش قیمت را نشان می‌دهد. هیوندای اکسنت در بازه زمانی 16فروردین تا 25تیرماه، کاهش 50میلیون‌تومانی معادل 2‌درصد را تجربه کرد. این خودرو در 16فروردین‌ماه، 2میلیارد و 400میلیون تومان قیمت خورد اما بهای آن روز گذشته به 2میلیارد و 350میلیون تومان رسید. 

در میان خودروهای وارداتی، پنج خودرو با رشد قیمت مواجه شدند. رکورد افزایش قیمت توسط کیا سلتوس زده شد. این خودرو رشد 250میلیون‌تومانی معادل 7.6‌درصد را تجربه کرد. بهای کیا که در 16فروردین‌ماه، سه‌میلیارد و 250میلیون تومان بود، دیروز با افزایش 250میلیون‌تومانی به سه‌میلیارد و 500میلیون تومان رسید. 

خودروی دیگری که در این بازه زمانی، رشد قیمت را تجربه کرد، فیات 500 بود که 200میلیون تومان معادل 7.6‌درصد افزایش قیمت داشت. این خودرو در ابتدای امسال 2میلیارد و 600میلیون تومان قیمت خورد اما دیروز بهای آن با افزایش نسبی به 2میلیارد و 800میلیون تومان رسید. 

خودروی بعدی که رشد قیمت را تجربه کرد و در جایگاه سوم قرار می‌گیرد، جتا VS5 توربو است که رشد 130میلیون‌تومانی معادل 5.3‌درصد را تجربه کرد. این خودرو در 16فروردین‌ماه 2میلیارد و 450میلیون تومان قیمت خورد، اما دیروز با افزایش قیمت، بهای آن به 2میلیارد و 580میلیون تومان رسید. 

قیمت چانگان CS55 هم در بازه زمانی بررسی شده، با رشد مواجه شد. این خودرو با افزایش قیمت 40میلیون‌تومانی رشدی معادل 2.1‌درصد را تجربه کرد. بهای این خودرو در 16 فروردین ماه، یک میلیارد و 850میلیون تومان بود اما روز گذشته با افزایش محدود 40میلیون‌تومانی به یک‌میلیارد و 890میلیون تومان رسید. 

در میان 10 خودروی وارداتی بررسی شده، یک خودرو هم ثبات قیمتی را تجربه کرد. نیسان سانی که در 16فروردین‌ماه، یک‌میلیارد و 650میلیون تومان قیمت خورد، دیروز هم به همین بها در بازار موجود بود. 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.