به گزارش مشرق، طی روزهای گذشته برخی رسانهها و کاربران فضای مجازی در راستای تصویب آییننامه اجرایی «کمیته تسهیل کسبوکارهای اقتصاد رقومی» مدعی شدند قرار است این کمیته، طرحی تحت عنوان «اینترنت طبقاتی» را پیاده کند. اما بررسی دقیق متن مصوبهای که به تازگی منتشر شده است، نشان میدهد چنین برداشتی فاقد پشتوانه است و موضوع مصوبه، بر خلاف ادعاهای مطرحشده، ناظر بر تسهیل شرایط فعالیت اقتصادی در فضای دیجیتال و صیانت از حقوق کسبوکارهای آنلاین است.
بر اساس این مصوبه که در یکصد و پنجاهوپنجمین جلسه شورایعالی فضای مجازی تصویب شد، «کمیته تسهیل کسبوکارهای اقتصاد رقومی» با ترکیبی از نمایندگان سه قوه و نهادهای حاکمیتی، تشکیل شده تا به شکایات و مشکلات فعالان دیجیتال در برابر تصمیمات سلیقهای یا اقدامات مخل اقتصادی رسیدگی کند.
طبق ماده ۱ مصوبه، سه هدف اصلی برای تشکیل این کمیته در نظر گرفته شده است: ۱. جلوگیری از دخالتهای غیرقانونی یا سلیقهای برخی نهادها در فعالیت کسبوکارهای آنلاین۲. حمایت از حقوق قانونی و آزادیهای فعالان اقتصاد دیجیتال۳. ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی برای کسبوکارهای این حوزه و کمک به رشد بیشتر آنها در اقتصاد کشور. بر اساس ماده ۳، این کمیته متشکل از نمایندگان ارشد سه قوه کشور است. اعضای اصلی آن عبارتند از دبیر شورایعالی فضای مجازی (رئیس کمیته)، نماینده رئیسجمهور، نماینده رئیس مجلس، نماینده رئیس قوه قضائیه، نمایندگان وزرای ارتباطات و اطلاعات، نماینده دادستان کل کشور، نماینده فرمانده کل انتظامی.
همچنین طبق تبصره این ماده، کارشناسان و نمایندگان نهادهای صنفی و تخصصی هم میتوانند با دعوت رئیس کمیته و بدون حق رأی در جلسات شرکت کنند.
در ادامه بر اساس ماده ۴، سه مسیر برای طرح موضوع در کمیته وجود دارد:۱. ارسال درخواست از سوی تشکلها یا خود کسبوکارهای دیجیتال۲. پیشنهاد رسمی نهادهای مرتبط با حوزه اقتصاد دیجیتال۳. طرح موضوع از سوی دبیرخانه یا یکی از اعضای کمیته همچنین براساس ماده ۵ این مصوبه، دبیرخانه کمیته موظف است ظرف حداکثر ۷ روز کاری به درخواستها رسیدگی کرده و نتیجه را اعلام کند. سپس موضوع در دستور کار جلسه رسمی کمیته قرار میگیرد. تصمیمگیری در کمیته نیز طبق ماده ۶، با حضور حداقل ۴ عضو رسمی و با رأی اکثریت انجام میشود و مصوبات آن لازمالاجرا است.بر اساس ماده ۹، همه دستگاههای مربوطه موظفاند مصوبات کمیته را حداکثر ظرف ۱۰ روز اجرایی کنند و اجازه تأخیر یا تخطی ندارند. در ماده ۱۰ نیز آمده که در صورت اجرا نشدن مصوبات، دبیرخانه موضوع را به مراجع قانونی مانند دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور یا کمیسیون اصل نود مجلس گزارش میدهد تا برخورد قانونی صورت گیرد.
در پایان بر اساس ماده ۱۱، عملکرد کمیته و نهادهای مربوطه هر شش ماه یکبار با شاخصهایی مانند تعداد درخواستها، سرعت رسیدگی، میزان رضایت کسبوکارها و مقایسه با کشورهای دیگر بررسی میشود و گزارش آن در جلسه بعدی کمیته ارائه خواهد شد.
گفتنی است در روزهای اخیر، برخی جریانها در فضای مجازی و رسانهها تلاش کردند با واژهسازیهایی مثل «اینترنت طبقاتی»، این طرح حمایتی از کسبوکارهای دیجیتال را به حاشیه ببرند.
این در حالی است که اصل مصوبه، با هدف حمایت از کسبوکارهای دیجیتال و فراهمسازی دسترسی پایدار و هدفمند برای خدمات حیاتی کشور در شرایط خاص تدوین شده است. این فضاسازیها با واکنش رئیسجمهور نیز روبهرو شد؛ بهطوری که وی صراحتاً تأکید کرد این مصوبه در جهت تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی فضای مجازی و رفع موانع پیش روی آنان بوده و نباید اجازه داد چنین طرحهایی که به نفع اقتصاد دیجیتال است، قربانی سوءبرداشتها یا واژهسازیهای نادرست شود.