به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله کاظم صدیقی، خطیب نماز جمعه تهران، در خطبههای نماز جمعه امروز بیست و هفتم تیرماه ۱۴۰۴، اظهار کرد: اولین و آخرین نسخه نجات بشر تقوا است. در آیه کریمه ۱۲۰ سوره آل عمران، خداوند فرموده است که اگر شما با دو بال پرواز کنید، همواره در حال اوج هستید و هیچ چیزی از ناحیه دشمنان بر شما تحمیل نمیشود. صبر و تقوا این دو بال هستند و تمام شیاطین عالم و فراعنه جمع شوند، به کسی که سپر صبر دارد و در سنگر تقوا مستقر است، ضرر و زیانی نمیتوانند وارد کنند.
وی افزود: خطبه اول در محضر سوره مبارکه حمد، برای عرض ادب کاروان کربلا خواهد بود.
آیتالله صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در خطبههای نماز جمعه امروز با قرائت آیاتی از سوره حمد، به اهمیت هدایت و الگوهای صحیح در مسیر زندگی اشاره کرد و گفت: خداوندا دست مرا بگیر و مرا هدایت کن و همانطور که هدایت کردی، مرا در صراط مستقیم نگهدار. کسانی که سفره نعمت خدا برای آنها گسترده شده است، الگوی روندگان در این صراط هستند.
وی با تأکید بر لزوم پیروی از رهبران الهی خاطرنشان کرد: کسانی که در خط آسمانی رهبری هستند و زندگی آنها بر اساس اجرای دستورات الهی است، خوددرمانی نمیکنند و سبک زندگی را از کسانی که با زندگی آشنا هستند، میآموزند. خداوند متعال میفرماید کسانی که خدا و رسول را اطاعت میکنند، با چهار گروه نبیین، صدیقین، شهدا و صالحین همراه خواهند بود.
آیتالله صدیقی در ادامه به ویژگیهای شهدا اشاره کرد و گفت: نور انبیا در وجود صدیقین منعکس است و شهدا آینه خدا هستند. شهید به معنای الگو، شاهد و کسی است که از حجابها عبور کرده است. وقتی جسم ما در راه خدا آغشته به خون شود، مقام فنا به انسان دست میدهد و فناء بالله عین بقاء بالله است.
وی همچنین درباره مقام صالحین گفت: صالحین مقام بالایی دارند و ائمه اطهار نیز از این گروه هستند. صالح به کسانی که عمل صالحات انجام میدهند، متفاوت است؛ صالح به مقصد رسیده و به مقام عصمت نائل شده است. قرآن کریم انسانها را به سه گروه تقسیم میکند: اصحاب المیمنه، اصحاب المشمعه و سابقون سابق؛ اولئک المقربون.
مقام قرب الهی، در انتظار السابقون است
آیتالله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در ادامه خطبههای نماز جمعه امروز با اشاره به مقام «السابقون» عنوان کرد: «بالاتر از اصحاب یمین، السابقون هستند و اینها مقام قرب الهی را در اختیار دارند.»
وی با یادآوری نزدیک شدن به سالروز شهادت امام زین العابدین (ع)، به کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» رهبر انقلاب اشاره کرد و افزود: «در این کتاب، رهبری به اتصال حرکات و نقشآفرینان همه دوازده معصوم در یک مسیر پرداخته است. همه این بزرگواران در مسیر تشکیل حکومت الهی و نجات امت از گردن کلفتهای دوران تلاش کردند. جریان کربلا یکی از مسیرهای منسجم و حلقههای درهم تنیده این حرکت است.»
آیتالله صدیقی ادامه داد: «در روز عاشورا، رسالت سیدالشهدا (ع) در مسیر مکه کامل شد و حضور هیچیک از شهدا در کنار سیدالشهدا تصادفی نبود. امام حسین (ع) راهبردی مدون داشت و عناصر این نهضت و انقلاب، از کوچکترین آنها یعنی حضرت علی اصغر تا مسنترین آنها جناب جابر، هر کدام مانند آیات قرآن بودند. هر یک از آنها یک آیه بود که مفسر آیه دیگری بود و این مجموعه به مثابه زنجیرهای نجاتبخش عمل کردند.»
وی ددمنشی و شهادت کودک سهماهه را دلیلی برای خروج از ولایت دانست و گفت: «این انسان تا قعر جهنم میرود و هر خطا و جرمی را مرتکب میشود. حضرت علی اصغر را باید آیتالله بنامیم؛ او مانند حضرت مسیح (ع) از هنگام تولد با آگاهی و برنامه برای هدایت آمده است. باید با اعتقاد در برابر او زانو بزنیم؛ او باب الحوائجی مستند و مقبول است و از ابتدا جزو سرداران نامی جبهه فداکاری برای احیای دین بوده است.»
آیتالله صدیقی شهادت را رسیدن به قله پس از واقعه عاشورا دانست و اسارت را سختتر از آن بیان کرد.
وی ادامه داد: «امام زین العابدین (ع) گرفتار نوسانات جسمی بود و بدن مبارک او لاغر شده بود به قدری که روی شتر قرار نمیگرفت. پاهای نحیف ایشان را با زنجیرها از زیر شتر بسته بودند تا از روی شتر نیفتد. اما زینب کبری (س) قائم مقام امام حسین (ع) بود. صبر این بزرگواران آسمان و زمین را مبهوت کرد. امام زین العابدین (ع) جهاد تبیین داشت و در مجلس یزید کار را به پایان رساند و از آنجا به بعد مقاومت در برابر مستکبر، منتج به پیروزی در لباس اسارت بود. یزید نیز اعلان پشیمانی کرد و به ابن زیاد لعن فرستاد.»
وی ادامه داد: اولین مجالس عزاداری در قصر یزید برگزار شد و آرامش را برای اسرا فراهم کرد و زنان شامی میآمدند و رسالت حضرات اسرا در اوج بود.
خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: ملت ایران در این ۴۶ سال داغ دیدند و عقب نشینی نکردند و نگذاشتند نام شهدا فراموش شود. امام سجاد نیز با گریه بر مظلوم آبروی ظالم را بُرد. مجالس امام حسین و گریه بر مظلوم را رونق دادند.