به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها، گفت: با بررسی تجربیات اجرایی اخیر، به این نتیجه رسیدیم که حل چالشها از طریق مشارکت مستقیم مردم، رویکردی بسیار اثربخش و آموزنده است.
وی افزود: ساختار قبلی این پروژه تقریباً به تصویب نهایی رسیده، اما پیگیری مصوبه مربوطه همچنان به صورت مفهومی و ساختاری در دستور کار قرار دارد. این روند نشان میدهد که برای تحقق کامل اهداف، نیازمند تعامل بیشتر با تمامی ذینفعان هستیم.
خانمحمدی با بیان اینکه استانهای کرمانشاه، ایلام و خراسان رضوی به عنوان پیشتازان این طرح، هستند، گفت: در این استانها، پروژه آموزشی نه به عنوان یک طرح عمرانی صرف، بلکه به شکل یک نهضت مردمی همهجانبه در حال اجراست و نکته حائز اهمیت این است که اگرچه سرعت پیشرفت فیزیکی پروژهها ممکن است در برخی موارد کند به نظر برسد، اما حضور فعال مردم و مسئولین محلی ضامن پایداری و موفقیت بلندمدت این طرح خواهد بود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه برای تحقق اهداف این طرح، سازوکارهای نظارتی جامعی طراحی شده است که شامل نظارت مستمر بر تمامی مراحل اجرایی، از شروع پروژه تا تحویل نهایی میشود، اظهار کرد: این نظارت شامل پروژههای نیمهتمام و پروژههایی با پیشرفت ۹۰ درصد میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر، با هدفی بلند مدت برای ساخت ۵٫۴ میلیون متر مربع فضای آموزشی، معادل پنج برابر روال معمول، پیش میرویم که طبیعتاً نیازمند تأمین تجهیزات و امکانات گستردهای است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: در میان دستاوردهای این طرح، میتوان به مشارکت چشمگیر بنیاد علوی اشاره کرد که تاکنون اجرای ۳۰۰ مدرسه در قالب ۱۱۰۰ کلاس درس را بر عهده گرفته است. استان فارس نیز با بیشترین تعداد مدارس اجرا شده، الگویی موفق از همکاری دستگاههای اجرایی و مردم ارائه داده است.
وی افزود: در استان گلستان، با بهینهسازی فضای آموزشی موجود، موفق به صرفهجویی ۲۰۰ میلیارد تومانی شدیم که نشاندهنده ظرفیتهای نهفته در مدیریت هوشمند منابع است. همچنین در استان هرمزگان، با جذب سریع منابع مالی، اجرای ۴۸ کلاس درس در مدت زمان کوتاهی به نتیجه رسید.
خانمحمدی خاطر نشان کرد: برای نظارت بر پیشرفت پروژهها، سامانه یکپارچهای طراحی شده که امکان رصد لحظهای عملکرد استانها را فراهم میکند. بر اساس آخرین گزارشها، استانهایی مانند آذربایجان شرقی، کرمانشاه، گیلان و بوشهر با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در رده پیشتازان قرار گرفتهاند.
وی گفت: این سامانه به مدیران امکان میدهد تا با دقت بالا، نقاط قوت و ضعف اجرایی را شناسایی و برای بهبود مستمر فرآیندها برنامهریزی کنند.
خانمحمدی با بیان اینکه افق پیشرو، توسعه «طرح شهید عجمیان» به عنوان یک گفتمان ملی در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: هدفگذاری ما، بهسازی ۱۱۰ هزار کلاس درس با مشارکت گسترده شهرداریها و نهادهای مردمی است و انتظار میرود مدیران استانی با برگزاری جلسات منظم کاری، هماهنگی لازم بین منابع ملی، استانی و مردمی را ایجاد کنند. تشکیل گروههای نظارتی مردمی و گزارشدهی شفاف، از دیگر الزامات تحقق اهداف این طرح است.
وی افزود: در مجموع، چشمانداز این پروژه ملی، احداث و بهسازی ۷۲۰۰ مدرسه در چارچوب عدالت آموزشی است. ما معتقدیم با تداوم مشارکت همهجانبه دستگاههای اجرایی و مردم، میتوانیم تحولی پایدار در نظام آموزشی کشور ایجاد کنیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خاطر نشان کرد: این طرح نه تنها به ارتقای شاخصهای کیفی آموزش منجر خواهد شد، بلکه میتواند به عنوان الگویی موفق برای مشارکت مردمی در پروژههای عمرانی بزرگ مطرح شود.
وی گفت: تجربیات کسب شده در استانهای پیشرو نشان میدهد که با عزم ملی و مدیریت هوشمند، میتوان بر تمامی چالشهای پیش رو غلبه کرد.