استارت تسلا در هند

دنیای اقتصاد دوشنبه 30 تیر 1404 - 00:05
شرکت خودروسازی تسلا، هفته گذشته نخستین نمایشگاه خود را در یکی از مراکز خرید شهر بمبئی افتتاح کرد و به‌صورت رسمی وارد بازار هند شد. این نمایشگاه تنها یک محصول را عرضه کرده: نسخه به‌روزرسانی‌شده مدل Y که از چین وارد شده است.

به گزارش «ایسنا» ، هزینه واردات این خودرو به هند بسیار بالاست؛ به‌دلیل تعرفه‌های سخت‌گیرانه، قیمت نهایی خودرو تا دو برابر قیمت پایه جهانی افزایش می‌یابد. در وب‌سایت تسلا، قیمت مدل Y دیفرانسیل عقب از ۶.۱ میلیون روپیه (حدود ۷۰ هزار دلار) آغاز می‌شود. برای مقایسه، همین مدل در بازار آمریکا با قیمت پایه ۴۴ هزار و ۹۰۰ دلار عرضه می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها، تحویل خودروها در هند از اواخر سه‌ماهه سوم سال جاری آغاز خواهد شد. با توجه به میانگین درآمد سالانه پایین در هند (حدود ۴ هزار دلار)، انتظار نمی‌رود تسلا در کوتاه‌مدت فروش بالایی در این کشور داشته باشد. اگرچه هند سومین بازار بزرگ خودروی جهان از نظر حجم فروش است، اما خودروهای برقی تنها ۴ درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهند.

سومن ماندال، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی کانترپوینت، معتقد است تسلا به‌دلیل قیمت بالا، فعلاً بازیگر اصلی بازار نخواهد بود، اما ظرفیت رشد در این بازار بالاست.

این خوش‌بینی، بر پایه تحولات جمعیتی و اقتصادی هند استوار است. طبق گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، جمعیت هند تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۱.۷ میلیارد نفر خواهد رسید، در حالی که انتظار می‌رود جمعیت چین کاهش یابد. در حال حاضر بخش بزرگی از جمعیت هند در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و نرخ مشارکت نیروی کار پایین است. با این‌حال، طبقه متوسط در حال گسترش است.

برآوردها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰۰ میلیون خانوار جدید در طبقات متوسط و ثروتمند به جمعیت هند افزوده می‌شوند و سهم آنها از کل خانوارها به ۵۶ درصد می‌رسد. چنین رشدی، هند را به بازاری جذاب برای خودروسازان جهانی تبدیل می‌کند.

اما سیاست‌های بلندمدت تعرفه‌ای هند، چالشی مهم برای ورود برندهای خارجی است. برای بیش از هفت دهه، دولت این کشور با اعمال تعرفه‌های سنگین، از تولید داخلی حمایت کرده و تلاش داشته شرکت‌های خارجی را به سرمایه‌گذاری مستقیم در داخل کشور ترغیب کند. در همین راستا، هند و آمریکا نیز همچنان در حال مذاکره برای کاهش تنش‌های تجاری هستند.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، پیش‌تر از احتمال ساخت کارخانه‌ای در هند سخن گفته بود. با وجود رکود جهانی بازار خودروهای برقی، تمرکز جدید تسلا بر هوش مصنوعی و فناوری خودران، ممکن است تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری در هند را به تعویق بیندازد. یکی از راهکارهای ممکن، سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه برای بهره‌مندی از معافیت‌های تعرفه‌ای است. نخست‌وزیر ایالت ماهاراشترا، دوندرا فادناویس، نیز از تسلا دعوت کرده تا فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تولید را در این ایالت آغاز کند. همچنین، ایلان ماسک در دیداری با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، درباره امکان اصلاح سیاست‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت‌وگو کرده است. به نظر می‌رسد حتی خودروسازان داخلی هند نیز ورود تسلا را عاملی برای ارتقای رقابت‌پذیری صنعت خود می‌دانند.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.