آیا دولت برای باز کردن گره واردات خودرو مصمم است؟

دنیای اقتصاد دوشنبه 30 تیر 1404 - 15:39
دنیای اقتصاد؛ محاسبات «دنیای ‌اقتصاد» نشان می‌دهد که مسیر واردات در سال 1404 متفاوت از دو سال قبل یعنی 1402 و 1403 ترسیم شده است. در حالی که برخی رسانه‌‌‌ها از سه روز قبل از اصلاح سود بازرگانی واردات خودرو و کاهش تعرفه‌‌‌ها بر اساس نامه منتشر شده از سازمان توسعه تجارت به مرکز نوآوری، هوشمندسازی و امنیت کشور خبر داده‌‌‌اند، ابهامات جدی در مورد نحوه محاسبه و اعلام ارقام به چشم می‌‌‌خورد.

به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد؛ محاسبات «دنیای ‌اقتصاد» نشان می‌دهد که مسیر واردات در سال ۱۴۰۴ متفاوت از دو سال قبل یعنی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ ترسیم شده است. در حالی که برخی رسانه‌‌‌ها از سه روز قبل از اصلاح سود بازرگانی واردات خودرو و کاهش تعرفه‌‌‌ها بر اساس نامه منتشر شده از سازمان توسعه تجارت به مرکز نوآوری، هوشمندسازی و امنیت کشور خبر داده‌‌‌اند، اما ابهامات جدی در مورد نحوه محاسبه و اعلام ارقام به چشم می‌‌‌خورد.

بررسی «دنیای‌ اقتصاد» نشان می‌دهد که این کاهش تعرفه‌‌‌ها صرفا با احتساب سود بازرگانی بوده و حقوق گمرکی که به میزان چهار‌درصد از ارز خودرو را شامل می‌شود، از روند محاسبات کنار گذاشته شده است؛ ضمن اینکه، رقم تعرفه واردات خودرو در قانون بودجه ۱۴۰۴، به میزان ۱۰۰‌درصد پیش‌بینی شده که حاکی از برآورد روند افزایشی قیمت‌ها در سال‌جاری است، با این حال آیین‌‌‌نامه‌‌‌ای که در ۲۶خردادماه و در میانه جنگ رسید، نشان می‌‌‌داد که تعرفه واردات خودروهای بنزینی به ۲۰ تا ۱۹۰‌درصد رسیده است.

اما نکته‌‌‌ای که در این بین وجود دارد این است که میانگین تعرفه‌‌‌های اعلام شده در جدول آیین‌‌‌نامه واردات خودرویی حاکی از رشد ۱۱۷ درصدی تعرفه انواع خودروهای بنزینی است که از رقم پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۴ بالاتر است و ۱۷‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

نکته دیگری که از مقایسه جدول تعرفه‌‌‌های اعلامی در سه سال یعنی از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ می‌توان به آن رسید، این است که میانگین رشد تعرفه واردات در سال ۱۴۰۲، به میزان ۶۱‌درصد و در سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۰۷.۵‌درصد بود که به معنای تفاوت رقم تعرفه‌ها در دو سال گذشته نسبت به سال‌جاری است اما این تفاوت بنا به دلایلی رخ داده است.

طبق تعرفه‌‌‌های اعلامی در آیین‌‌‌نامه واردات خودرو، تعرفه واردات خودروهای بنزینی با حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی تا ۲ هزار سی‌سی در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سال‌جاری، افزایشی بوده است. در سال گذشته، تعرفه خودروهای بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۵۵‌درصد و خودروهای بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲‌هزار سی‌سی، ۹۵‌درصد تعیین شد اما امسال خودروهای بنزینی تا ۱۵۰۰ سی‌سی با تعرفه ۲۰درصدی و بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی با تعرفه ۴۰درصدی روی جدول آیین‌‌‌نامه به نگارش درآمده‌‌‌اند.

حالا سوال اینجا است که علت چیست؟ پاسخ اول به ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲هزار سی‌سی مربوط می‌شود و بنابراین تمرکز واردات بر ورود خودروهای ۱۰۰۰ سی‌سی تا ۲‌هزار سی‌سی متمرکز بود. تعرفه خودروهای بنزینی ۲‌هزار تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۳۵درصد، ۲۵۰۰ تا ۳‌هزار سی‌سی ۱۶۵‌درصد و بالاتر از ۳‌هزار سی‌سی ۱۷۵‌درصد در نظر گرفته شد.

اما با آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲هزار سی‌سی در سال ۱۴۰۴ ورق در بخش واردات برگشت و در نتیجه تعرفه این خودروها در سال‌جاری با افزایش فاحشی نسبت به سال قبل مواجه شد. تعرفه خودروهای بنزینی وارداتی بیش از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۵۵درصد، بیش از ۲۵۰۰ تا ۳هزار سی‌سی ۱۸۰‌درصد و بیش از ۳‌هزار سی‌سی ۱۹۰‌درصد تعیین شده است. در سال ۱۴۰۲ هم هرچند واردات خودرو به طور کامل متوقف نشد اما حجم واردات در این سال به طور قابل‌توجهی کاهش یافت.

بنابراین به نظر می‌رسد تعرفه تعیین شده برای واردات خودروهای بنزینی به‌‌‌نوعی فرمالیته باشد. با این حال میانگین تعرفه در نظر گرفته شده برای سه ردیف تعرفه‌‌‌ای در جدول حقوق ورودی خودروهای سواری در این سال نشان می‌دهد که این رقم ۶۱‌درصد است.

مشروح گزارش را اینجا بخوانید.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.