به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس علوی، آستان مقدس علوی همه ساله با تدوین یک برنامه جامع در هماهنگی با تمام بخشهای وابسته به خود، بر ارائه بهترین خدمات ممکن به زائران گرامی بخصوص در ایام مراسم اربعین حسینی، تاکید ویژه داشته است.
در همین راستا، با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و به منظور اطلاع شما مخاطبان از نحوه مدیریت و عملکرد آستان مقدس علوی در زیارت میلیونی اربعین سال گذشته، جزئیات آماری مفصلی از خدمات واحدهای مختلف آستان گردآوری شده که در ادامه به آن پرداخته میشود.
در اینجا صرفا به خدماتی اشاره شده که در ارتباط مستقیم با نیاز زائران ارائه شده است.
خدمات عمومی
خدمات نظافتی
یکی از مهمترین خدمات لازم الاجرا، مربوط به عملیات نظافت حرم، معابر و اماکن عمومی و در دسترس زوار است. طبق بررسیهای انجام شده در سال گذشته با کمک ۲۷ دستگاه کامیون حمل زباله با مشارکت آستان مقدس علوی، بغداد و تهران، عملیات نظافت مساحتی حدود ۱۰ هزار مترمربع با جمع آوری بیش از ۹ تن زباله در ۶ مکان مجزا اجرایی شد.
لازم به ذکر است تعداد مخازن زباله در صحن حرم و اطراف آن ۵۳۵ مخزن و در شهرک زائران ۱۳۶ مخزن بوده است. همچنین برای اجرای بهتر نظافت محیطی از انواع ماشینآلات خدماتی شامل؛ ۱۷ دستگاه ماشین جاروب، ۵ دستگاه ماشین مکش گرد و غبار، ۲ دستگاه ماشین نظافت فرش، ۳ دستگاه پمپ آب، ۷ دستگاه ماشین باربری و ۷ دستگاه موتور باربری استفاده شده است
خدمات رفاهی
تجهیز فضاهای حرم و محل استقرار زائران اربعینی به سیستمهای سرمایشی، تهویه هوا و آب آشامیدنی یکی دیگر از اقدامات آستان مقدس علوی محسوب میشود. در اربعین سال گذشته، مقدار تولید آب آشامیدنی از کارخانه وابسته به آستان مقدس، به ۶۰ هزار لیتر در ۹ خط لوله مجزا رسید. تعداد آب سردکنهای تعبیه شده در حرم و صحنهای مطهر علوی نیز در مجموع ۵۰۰ دستگاه بوده است.
با توجه به دمای بالای هوا در ایام اربعین، آستان مقدس علوی برای رفاه حال زائران تاکید ویژهای به تجهیز بخشهای مختلف حرم، خیابانهای اطراف حرم، شهرکهای اسکان زائران و مواکب آستان در مسیر پیادهروی به سیستمهای سرمایشی، دمنده هوا و مهپاش داشته است. که در سال قبل تعداد ۶۳۵ دستگاه پنکه، ۱۰ دستگاه دمنده هوا و ۱۱۷دستگاه مهپاش مورد استفاده قرار گرفته است.
خدمات اینترنتی
در راستای ایجاد شرایط مطلوب برای زوار حسینی، خدمات اینترنتی حرم علوی، در سال قبل با کیفیت بهتری ارائه شد. به طوریکه ۱۱۰ هزار و ۹۶۶ نفر از زائران توانستند از خدمات اینترنت رایگان در طول ایام زیارت اربعین بهرهمند شوند. در مجموع با نصب ۶۸ دستگاه پخش اینترنت (روترها) در ۸ مکان مجزا، اینترنت رایگان به زوار ارائه شد. لازم به ذکر است، برای حفظ امنیت و نظارت بهتر به امور زائران نیز ۳ هزار و ۳۰۰ دوربین مداربسته نصب گردید.
خدمات حمل و نقل
یکی از مهمترین مسائل در بحث زیارتهای میلیونی، موضوع تسهیل تردد زائران و خدمات حمل و نقل عمومی است. آستان مقدس علوی در اربعین سال گذشته با تاکید به این امر، اقدام به تجهیز و خدمترسانی به زوار در این زمینه کرده است.
به طوری که تعداد کل وسایل نقلیه بهکارگیریشده در این ایام به ۵۰۷ دستگاه مستقر در ۸ پارکینگ رسید. از این تعداد ۲۶۳ دستگاه در قالب اتوبوس و مینیبوس، صرفا برای هدایت زائران تخصیص یافت که تعداد کل زائران منتقلشده توسط وسایل نقلیه آستان، ۶۲ هزار و ۸۹۰ زائر گزارش شده است. تعداد وسایل نقلیه خدماتی شامل دستگاه حمل زباله، تانکر آبرسانی، دستگاه حمل فاضلاب و تانکر تصفیه، تعداد ۳۸ وسیله اعلام شد. علاوه بر این، ۲۲۶ دستگاه وسایل نقلیه عمومی، ۱۴ آمبولانس و ۱۲ ماشین آتشنشانی نیز مورد استفاده قرار گرفت.
خدمات درمانی
از دیگر مباحث مهم زیارت اربعین، خدمات بهداشت و سلامت است که آمار سال قبل نشان میدهد، آستان مقدس علوی در این زمینه اقدامات موثر و قابل قبولی را انجام داده است.
به طور کلی طبق آمار گزارش شده از سال قبل، تعداد کل موارد پزشکی پذیرششده در مراکز درمانی تحت نظارت آستان مقدس علوی به ۲۷۷ هزار و ۲۲۷ مورد بوده است. این خدمات درمانی در ۸ درمانگاه پزشکی به صورت شبانهروزی با حضور ۷۵ پزشک با زائران گرامی ارائه شده است. از این تعداد بیمار، حدود ۱۲ هزار نفر توسط تیم امداد اضطراری و اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده و دیگر مراجعین در محل مداوا شدهاند.
پس از ارزیابی داده ها، اوج مراجعههای روزانه به مراکز سلامت و امداد را در ایام ماه صفر، در روز ۱۵ صفر با ۳۱ هزار و ۱۰۳ مراجعه کننده ثبت شده است. از این تعداد تنها یک نفر فوتی اعلام شده است که این آمار برای بررسی روند حضور زائران و آمادگی مراکز امدادی و پزشکی در سالهای آینده کاربردی است.
همچنین ۱۶۵ نوع دارو توزیع شده و ۱۱۵ تخت پزشکی استفاده شده در مراکز درمانی گزارش شده است. علاوه بر این، در این رابطه تعداد بازدیدهای میدانی پزشکان مربوط به ایمنی حرفهای، یک هزار بازدید و ۳۵۰ بازدید میدانی مربوط به ایمنی غذایی ثبت شده است.
خدمات امنیتی و راهنمایی زائران
آستان مقدس علوی طبق برنامه جامع اربعین، سال گذشته برای راهنمایی بهتر زائران و رسیدگی به گمشدگان اقدامات موثری را انجام داده است. طبق آمار، تعداد کل زائران راهنماییشده در ایام زیارت میلیونی اربعین، ۱۱۸ هزار و ۵۳۶ نفر اعلام شده است.
راهنمایی گمشدگان
یکی از این اقدامات مهم آستان مقدس علوی در مسیر پیادهروی اربعین حسینی، با هدف تسهیل شناسایی و رسیدگی به گمشدگان، طراحی و راهاندازی اپلیکیشن «راهنمایی گمشدگان» بوده که توسط ۴ هزار و ۶۶۴ کاربر نصب و موارد ثبتشده از طریق اپلیکیشن به ۸۶ مورد رسید. میانگین زمان بین ثبت گمشدن تا یافتن فرد نیز ۱۴.۳ دقیقه و تعداد کودکان تحویل دادهشده به خانوادهها، یک هزار و ۳۶۶ کودک گزارش شده است. در سال گذشته از تعداد کل ۵ هزار و ۱۸۲ اشیاء گمشده، حدود ۲ هزار و ۵۲۶ قطعه به صاحبان آن بازگردانده شده است.
راهنمایی زائران
برای آسایش و دسترسی بهتر زائران در سال گذشته، تعداد ۱۵ هزار نقشههای راهنما توزیع شد که طبق آمار مجموع استعلامات ثبتشده برای راهنمای زائران در اربعین سال قبل، ۳۵۰ مورد ذکر شد. همچنین تعداد ۱۳۹ هزار و ۳۸۳ فراخوان در اعلامهای صوتی مجموعه برای راهنمایی زوار ثبت شده است.
به جهت تامین امنیت زائران در ایام اربعین سال قبل، ۱۳ گشت تخصصی برای نظارت نقاط ورودی و خروجی، داخل و خارج حرم مطهر علوی اختصاص یافت که در طول ماموریت، تعداد ۴۹۲ تخلف ثبت که به منظور پیگیری و رسیدگی، به مراجع قانونی و نهادهای داخلی و بینالمللی ارجاع داده شد.
خدمات فرهنگی و رسانهای
واحد رسانه آستان مقدس علوی سال گذشته با هدف به تصویر کشیدن خدمات ارزنده ارائهشده به زائران و معرفی این رویداد عظیم به جهانیان، با تمام ظرفیتهای خود، مراسم اربعین حسینی را به صورت حرفهای و گسترده پوشش داده است.
خدمات رسانهای
از جمله این اقدامات حضور فعال در شبکههای اجتماعی و انتشار مجموعا یک هزار و ۶۱ پست در سوشال (اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، تلگرام، یوتیوب و …) در قالب ویدئو، گزارش تصویری، ریلز، گزارش خبری و … بوده است. فعالیتهای رسانهای مربوط به پوشش مراسم شامل پخش زنده و برنامه های آرشیوی به صورت ۲۴۸ ساعت پخش زنده در شبکههای اجتماعی، ۲۱۳ ساعت پخش زنده در شبکههای ماهوارهای، ۳۹ برنامه زنده و ۵۸ برنامه ضبطشده ویژه زیارت بوده است.
حضور فعال اهالی رسانه برای پوشش خبری و تصویری مراسم اربعین از دیگر موارد شاخص فعالیت۲های رسانهای تحت نظارت و حمایت آستان مقدس علوی محسوب میشود. به طوری که در سال گذشته، تعداد کل رسانهنگاران مشارکتکننده از داخل و خراج عراق در این رویداد، ۱۹۰ نفر گزارش شده که با مشارکت ۴۱ نهاد رسانهای و آزانس خبری، تعداد ۶۷ پوشش خبری ثبت و ضبط شده است.
خدمات فرهنگی
از دیگر خدمات ارائه شده توسط آستان مقدس علوی، می توان به استقرار ایستگاههای فرهنگی-مذهبی و پاسخگویی به مسائل شرعی اشاره کرد. که سال گذشته، تعداد ۲۱۵ ایستگاه دینی و قرآنی و ۲۳ ایستگاه استفتائات شرعی تعبیه شد که در آنها ۹۷ مبلغ مرد و ۲۲ مبلغ زن پاسخگوی زائران بودهاند. علاوه بر برگزاری ۱۸ محفل قرآنی و توزیع ۸۲ هزار و ۸۰۰ نسخه مطبوعات دینی، تعداد هدایای توزیعشده در ایستگاههای استفتاء شرعی در بین زائران نیز ۱۱۹ هزار هدیه اعلام شده است.
گزارشی پیش رو، تنها بخشی از خدمات تحت نظارت و حمایت آستان مقدس علوی را با جزئیات دقیق آماری تشریح کرده است.
تدوین و رصد امورات زائران در ایام زیارت اربعین حسینی، هر ساله با تاکید تولیت محترم آستان مقدس علوی و به منظور خدمترسانی هرچه بهتر به زائران حسینی، توسط اتاق عملیات اربعین انجام میشود.