راهنمای انتخاب بهترین نرم افزار CRM برای کسب‌وکار شما

گسترش نیوز چهارشنبه 01 مرداد 1404 - 15:30

 

انتخاب سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مناسب، یکی از استراتژیک‌ترین تصمیماتی است که یک کسب‌وکار می‌تواند بگیرد. یک نرم افزار CRM که به خوبی پیاده‌سازی شده باشد، می‌تواند داده‌های مشتری را سازماندهی کند، پایپ‌لاین فروش را تسهیل کرده و وظایف روتین را خودکار کند. یک نرم افزار CRM با بهبود همکاری بین تیم‌ها، به افزایش شفافیت، کارایی و رشد کمک خواهد کرد.

متاسفانه بسیاری از کسب‌وکارها، نرم افزار CRM را تنها براساس محبوبیت یا قیمت انتخاب می‌کنند، اما کمی بعد متوجه می‌شوند که سیستم انتخابی با گردش کار موجود مطابقت ندارد یا نمی‌تواند با رشد آنها همگام شود.

در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا انتخاب CRM مناسب اهمیت دارد و علاوه بر بررسی ویژگی‌های ضروری که هر راهکار CRM انتخابی باید ارائه دهد، به اشتباهات رایجی که در زمینه انتخاب سیستم مناسب رخ می‌دهد اشاره می‌کنیم.

چرا کسب‌وکار شما واقعا به CRM نیاز دارد؟

ضرورت همسو شدن با تحول دیجیتال و پاسخگویی به انتظارات روزافزون مشتریان، باعث می‌شود تا کسب‌وکارها نتوانند ارتباطات نامنظم، پیگیری‌های نامناسب یا داده‌های پراکنده را تحمل کنند. نرم افزار CRM به عنوان یک منبع واحد، تعاملات مشتریان، اسناد، فرصت‌ها و شاخص‌های عملکرد را همگرا می‌کند.

ارزش واقعی یک راهکار CRM از تبدیل اطلاعات پراکنده به بینش‌های عملی ناشی می‌شود؛ شما می‌توانید خدمات شخصی‌سازی شده ارائه دهید، به سرعت به فرصت‌ها پاسخ دهید، مسیر هر سرنخ را پیگیری کرده و گردش کار را بهینه کنید. بدون بهره‌گیری از CRM، رشد کسب‌وکار اغلب به معنای هرج و مرج است. با وجود CRM، هر دپارتمان به‌طور هماهنگ و همسو با مشتری حرکت می‌کند.

ویژگی‌های ضروری CRM که نتایج موثر را به دنبال دارد

اکنون که متوجه شدیم اهمیت استفاده از نرم افزار CRM چیست در این بخش به ویژگی‌های مهم و کلیدی در یک راهکار CRM مناسب که دستیابی نتایج موردنظر را برای کسب‌وکار میسر می‌کند اشاره می‌کنیم.

CRM چیست؟

مدیریت تماس و مشتری

یک نرم افزار CRM باید پروفایل‌های تماس جامع شامل سابقه تعامل، بخش‌بندی و داده‌های زمینه‌ای را ارائه دهد تا ارتباطات را شخصی‌سازی کرده و بینش‌های مربوط به مشتری را بهبود بخشد.

مدیریت بصری پایپ‌لاین فروش و معاملات

دید واضح نسبت به معاملات به تیم‌ها کمک می‌کند تا اولویت‌ها را مدیریت کنند. مدیریت سریع و آسان پایپ‌لاین‌ها و ردیابی مرحله‌ای به تسهیل جریان پایپ‌لاین و دقت پیش‌بینی کمک می‌کند.

اتوماسیون گردش کار و مدیریت وظایف

خودکارسازی وظایف تکراری مانند پیگیری‌ها، ارسال اعلان‌ها و تخصیص سرنخ باعث کاهش بار کاری کارشناسان شده و در عین حال که زمان آنها را برای انجام فعالیت‌هایی با تاثیر بالاتر آزاد می‌کند، به تضمین ثبات نیز کمک می‌کند.

امتیازدهی و تایید صلاحیت سرنخ

با امتیازدهی سرنخ براساس رفتار، جمعیت‌شناسی یا تعامل، می‌توان مشتریان بالقوه را هوشمندانه‌تر اولویت‌بندی کرد. این امر تضمین می‌کند که تلاش‌های فروش بر روی سرنخ‌هایی که احتمال تبدیل شدن آنها بیشتر است، متمرکز می‌شوند.

دسترسی آسان از هر کجا

با استفاده از یک نرم افزار CRM ابری می‌توان از طریق اینترنت و یک لپ‌تاپ از هر مکانی به اطلاعات لازم دسترسی داشت. این رویکرد به تیم‌های میدانی اجازه می‌دهد تا به صورت بی‌درنگ به داده‌ها، یادداشت‌ها و فرصت‌ها دسترسی داشته باشند و پاسخگویی موثرتری را ارائه دهند.

داشبوردهای تحلیلی و گزارش‌دهی

داشبوردهای کارآمد با قابلیت شخصی‌سازی، گزارش‌های عملکرد تیم، ردیابی پایپ‌لاین و تحلیل رفتار سرنخ، به تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند.

سفارشی‌سازی و مقیاس‌پذیری

یک کسب‌وکار باید بتواند در نرم افزار انتخابی، فیلد‌ها، گزارش‌ها، پایپ‌لاین‌ها، نقش‌های کاربر و رابط‌ها را برای مطابقت با فرایندهای خود شخصی‌سازی کند. پیش از انتخاب یک راهکار، باید مطمئن شد که سیستم از رشد کاربران و حجم داده‌ها در آینده پشتیبانی می‌کند.

امنیت و انطباق

رمزگذاری داده‌ها، مجوزهای مبتنی بر نقش، احراز هویت دو عاملی، گزینه‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی برای محافظت از داده‌های حساس مشتری از جمله ویژگی‌های مهم در بحث امنیت هستند. همچنین بهترین نرم افزار CRM در ایران از گواهینامه امنیتی افتا بهره می‌برد که تضمین‌کننده امنیت داده‌های کسب‌وکار است.

نرم افزار CRM

اشتباهات رایج هنگام انتخاب نرم افزار CRM

با وجود انتخاب‌های متنوع در بازار نرم افزارهای CRM، کسب‌وکارها باید با دقت بیشتری نیازسنجی کنند و با مشخص کردن دقیق اهداف خود از پیاده‌سازی CRM، به سراغ این راهکارها بروند. برخی کسب‌وکارها هنگام انتخاب یک راهکار CRM مناسب دچار اشتباهاتی می‌شوند که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم.

نامشخص بودن اهداف کسب‌وکار

برخی سازمان‌ها قبل از شناسایی نیازهای واقعی خود، اعم از بهبود نرخ تبدیل سرنخ، مدیریت چرخه‌های فروش طولانی‌تر، بهبود هماهنگی تیمی یا خودکارسازی پشتیبانی، اقدام به خرید نرم افزار CRM می‌کنند. بدون مشخص بودن اهداف، کسب‌وکار در معرض خطر سیستمی قرار می‌گیرد که هرگز به‌طور کامل از آن استفاده نخواهد کرد.

تاکید بیش از حد بر قیمت

پلتفرم‌های CRM ارزان‌قیمت ممکن است در ابتدای امر یک گزینه جذاب به‌نظر برسند، اما اغلب در مقیاس‌پذیری، ادغام، پشتیبانی یا سفارشی‌سازی کمبود دارند. کسب‌وکارها باید با در نظر گرفتن هزینه کل مالکیت، آموزش، ارتقا و سایر موارد از غافلگیری‌ در آینده جلوگیری کنند.

غفلت از سهولت استفاده

یک سیستم CRM می‌تواند کاملا قدرتمند باشد، اما اگر کار کردن با آن برای کاربران بسیار پیچیده باشد، نرخ پذیرش به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد. تیم‌ها برای پذیرش کامل یک سیستم CRM به یک رابط کاربری بصری، اصطکاک حداقلی و پشتیبانی در بحث آنبوردینگ نیاز دارند.

قابلیت‌های ناکافی در یکپارچه‌سازی

سیستم‌های سی‌آرام، اغلب بخشی از یک اکوسیستم فناوری بزرگ‌تر شامل ابزارهای ایمیل، اتوماسیون بازاریابی، ERP، پلتفرم‌های چت یا سیستم‌های حسابداری را تشکیل می‌دهند. اگر نرم افزار انتخابی قابلیت یکپارچه‌سازی منسجمی را ارائه ندهد، سیلوهای داده‌ شکل گرفته و حجم کارهای دستی افزایش می‌یابد.

عدم سفارشی‌سازی و مقیاس‌پذیری

سیستم‌های CRM ساده ممکن است در ابتدا به خوبی کار کنند، اما با تکامل کسب‌وکارها، گردش‌های کاری نیز تغییر می‌کنند. راهکار انتخابی باید فیلدها، گردش‌های کاری و داشبوردهای قابل تنظیم را ارائه دهد و از مقیاس‌پذیری همسو با رشد کسب‌وکار پشتیبانی کند.

گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل ضعیف

انتخاب راهکاری که صرفا ذخیره‌سازی اولیه اطلاعات تماس را انجام می‌دهد به‌هیچ‌وجه کافی نیست. یک CRM خوب باید گزارش‌دهی قوی، داشبوردها، ردیابی عملکرد، تجزیه و تحلیل پایپ‌لاین و پیش‌بینی را برای هدایت تصمیم‌گیری‌ها و بهینه‌سازی استراتژی‌های فروش ارائه دهد.

نتیجه‌گیری

انتخاب یک CRM به معنای انتخاب نرم افزار نیست، بلکه به معنای شکل‌دهی به نحوه رشد کسب‌وکار است. سیستم مناسب، پایه‌ و اساس موتور فروش یک کسب‌وکار خواهد بود و به خودکارسازی هوشمندانه، پاسخگویی سریع‌تر و عملکرد استراتژیک کمک چشمگیری می‌کند.

با تکامل هوش مصنوعی و اتوماسیون گردش کار، موفق‌ترین شرکت‌ها آنهایی خواهند بود که از راهکارهایی استفاده می‌کنند که نه تنها داده‌ها را مدیریت می‌کنند، بلکه نیازها را پیش‌بینی کرده و اقدامات را هدایت می‌کنند و در نهایت رشد را میسر می‌سازند.

 

کدخبر: 357189

 

انتخاب سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مناسب، یکی از استراتژیک‌ترین تصمیماتی است که یک کسب‌وکار می‌تواند بگیرد. یک نرم افزار CRM که به خوبی پیاده‌سازی شده باشد، می‌تواند داده‌های مشتری را سازماندهی کند، پایپ‌لاین فروش را تسهیل کرده و وظایف روتین را خودکار کند. یک نرم افزار CRM با بهبود همکاری بین تیم‌ها، به افزایش شفافیت، کارایی و رشد کمک خواهد کرد.

متاسفانه بسیاری از کسب‌وکارها، نرم افزار CRM را تنها براساس محبوبیت یا قیمت انتخاب می‌کنند، اما کمی بعد متوجه می‌شوند که سیستم انتخابی با گردش کار موجود مطابقت ندارد یا نمی‌تواند با رشد آنها همگام شود.

در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا انتخاب CRM مناسب اهمیت دارد و علاوه بر بررسی ویژگی‌های ضروری که هر راهکار CRM انتخابی باید ارائه دهد، به اشتباهات رایجی که در زمینه انتخاب سیستم مناسب رخ می‌دهد اشاره می‌کنیم.

چرا کسب‌وکار شما واقعا به CRM نیاز دارد؟

ضرورت همسو شدن با تحول دیجیتال و پاسخگویی به انتظارات روزافزون مشتریان، باعث می‌شود تا کسب‌وکارها نتوانند ارتباطات نامنظم، پیگیری‌های نامناسب یا داده‌های پراکنده را تحمل کنند. نرم افزار CRM به عنوان یک منبع واحد، تعاملات مشتریان، اسناد، فرصت‌ها و شاخص‌های عملکرد را همگرا می‌کند.

ارزش واقعی یک راهکار CRM از تبدیل اطلاعات پراکنده به بینش‌های عملی ناشی می‌شود؛ شما می‌توانید خدمات شخصی‌سازی شده ارائه دهید، به سرعت به فرصت‌ها پاسخ دهید، مسیر هر سرنخ را پیگیری کرده و گردش کار را بهینه کنید. بدون بهره‌گیری از CRM، رشد کسب‌وکار اغلب به معنای هرج و مرج است. با وجود CRM، هر دپارتمان به‌طور هماهنگ و همسو با مشتری حرکت می‌کند.

ویژگی‌های ضروری CRM که نتایج موثر را به دنبال دارد

اکنون که متوجه شدیم اهمیت استفاده از نرم افزار CRM چیست در این بخش به ویژگی‌های مهم و کلیدی در یک راهکار CRM مناسب که دستیابی نتایج موردنظر را برای کسب‌وکار میسر می‌کند اشاره می‌کنیم.

CRM چیست؟

مدیریت تماس و مشتری

یک نرم افزار CRM باید پروفایل‌های تماس جامع شامل سابقه تعامل، بخش‌بندی و داده‌های زمینه‌ای را ارائه دهد تا ارتباطات را شخصی‌سازی کرده و بینش‌های مربوط به مشتری را بهبود بخشد.

مدیریت بصری پایپ‌لاین فروش و معاملات

دید واضح نسبت به معاملات به تیم‌ها کمک می‌کند تا اولویت‌ها را مدیریت کنند. مدیریت سریع و آسان پایپ‌لاین‌ها و ردیابی مرحله‌ای به تسهیل جریان پایپ‌لاین و دقت پیش‌بینی کمک می‌کند.

اتوماسیون گردش کار و مدیریت وظایف

خودکارسازی وظایف تکراری مانند پیگیری‌ها، ارسال اعلان‌ها و تخصیص سرنخ باعث کاهش بار کاری کارشناسان شده و در عین حال که زمان آنها را برای انجام فعالیت‌هایی با تاثیر بالاتر آزاد می‌کند، به تضمین ثبات نیز کمک می‌کند.

امتیازدهی و تایید صلاحیت سرنخ

با امتیازدهی سرنخ براساس رفتار، جمعیت‌شناسی یا تعامل، می‌توان مشتریان بالقوه را هوشمندانه‌تر اولویت‌بندی کرد. این امر تضمین می‌کند که تلاش‌های فروش بر روی سرنخ‌هایی که احتمال تبدیل شدن آنها بیشتر است، متمرکز می‌شوند.

دسترسی آسان از هر کجا

با استفاده از یک نرم افزار CRM ابری می‌توان از طریق اینترنت و یک لپ‌تاپ از هر مکانی به اطلاعات لازم دسترسی داشت. این رویکرد به تیم‌های میدانی اجازه می‌دهد تا به صورت بی‌درنگ به داده‌ها، یادداشت‌ها و فرصت‌ها دسترسی داشته باشند و پاسخگویی موثرتری را ارائه دهند.

داشبوردهای تحلیلی و گزارش‌دهی

داشبوردهای کارآمد با قابلیت شخصی‌سازی، گزارش‌های عملکرد تیم، ردیابی پایپ‌لاین و تحلیل رفتار سرنخ، به تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند.

سفارشی‌سازی و مقیاس‌پذیری

یک کسب‌وکار باید بتواند در نرم افزار انتخابی، فیلد‌ها، گزارش‌ها، پایپ‌لاین‌ها، نقش‌های کاربر و رابط‌ها را برای مطابقت با فرایندهای خود شخصی‌سازی کند. پیش از انتخاب یک راهکار، باید مطمئن شد که سیستم از رشد کاربران و حجم داده‌ها در آینده پشتیبانی می‌کند.

امنیت و انطباق

رمزگذاری داده‌ها، مجوزهای مبتنی بر نقش، احراز هویت دو عاملی، گزینه‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی برای محافظت از داده‌های حساس مشتری از جمله ویژگی‌های مهم در بحث امنیت هستند. همچنین بهترین نرم افزار CRM در ایران از گواهینامه امنیتی افتا بهره می‌برد که تضمین‌کننده امنیت داده‌های کسب‌وکار است.

نرم افزار CRM

اشتباهات رایج هنگام انتخاب نرم افزار CRM

با وجود انتخاب‌های متنوع در بازار نرم افزارهای CRM، کسب‌وکارها باید با دقت بیشتری نیازسنجی کنند و با مشخص کردن دقیق اهداف خود از پیاده‌سازی CRM، به سراغ این راهکارها بروند. برخی کسب‌وکارها هنگام انتخاب یک راهکار CRM مناسب دچار اشتباهاتی می‌شوند که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم.

نامشخص بودن اهداف کسب‌وکار

برخی سازمان‌ها قبل از شناسایی نیازهای واقعی خود، اعم از بهبود نرخ تبدیل سرنخ، مدیریت چرخه‌های فروش طولانی‌تر، بهبود هماهنگی تیمی یا خودکارسازی پشتیبانی، اقدام به خرید نرم افزار CRM می‌کنند. بدون مشخص بودن اهداف، کسب‌وکار در معرض خطر سیستمی قرار می‌گیرد که هرگز به‌طور کامل از آن استفاده نخواهد کرد.

تاکید بیش از حد بر قیمت

پلتفرم‌های CRM ارزان‌قیمت ممکن است در ابتدای امر یک گزینه جذاب به‌نظر برسند، اما اغلب در مقیاس‌پذیری، ادغام، پشتیبانی یا سفارشی‌سازی کمبود دارند. کسب‌وکارها باید با در نظر گرفتن هزینه کل مالکیت، آموزش، ارتقا و سایر موارد از غافلگیری‌ در آینده جلوگیری کنند.

غفلت از سهولت استفاده

یک سیستم CRM می‌تواند کاملا قدرتمند باشد، اما اگر کار کردن با آن برای کاربران بسیار پیچیده باشد، نرخ پذیرش به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد. تیم‌ها برای پذیرش کامل یک سیستم CRM به یک رابط کاربری بصری، اصطکاک حداقلی و پشتیبانی در بحث آنبوردینگ نیاز دارند.

قابلیت‌های ناکافی در یکپارچه‌سازی

سیستم‌های سی‌آرام، اغلب بخشی از یک اکوسیستم فناوری بزرگ‌تر شامل ابزارهای ایمیل، اتوماسیون بازاریابی، ERP، پلتفرم‌های چت یا سیستم‌های حسابداری را تشکیل می‌دهند. اگر نرم افزار انتخابی قابلیت یکپارچه‌سازی منسجمی را ارائه ندهد، سیلوهای داده‌ شکل گرفته و حجم کارهای دستی افزایش می‌یابد.

عدم سفارشی‌سازی و مقیاس‌پذیری

سیستم‌های CRM ساده ممکن است در ابتدا به خوبی کار کنند، اما با تکامل کسب‌وکارها، گردش‌های کاری نیز تغییر می‌کنند. راهکار انتخابی باید فیلدها، گردش‌های کاری و داشبوردهای قابل تنظیم را ارائه دهد و از مقیاس‌پذیری همسو با رشد کسب‌وکار پشتیبانی کند.

گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل ضعیف

انتخاب راهکاری که صرفا ذخیره‌سازی اولیه اطلاعات تماس را انجام می‌دهد به‌هیچ‌وجه کافی نیست. یک CRM خوب باید گزارش‌دهی قوی، داشبوردها، ردیابی عملکرد، تجزیه و تحلیل پایپ‌لاین و پیش‌بینی را برای هدایت تصمیم‌گیری‌ها و بهینه‌سازی استراتژی‌های فروش ارائه دهد.

نتیجه‌گیری

انتخاب یک CRM به معنای انتخاب نرم افزار نیست، بلکه به معنای شکل‌دهی به نحوه رشد کسب‌وکار است. سیستم مناسب، پایه‌ و اساس موتور فروش یک کسب‌وکار خواهد بود و به خودکارسازی هوشمندانه، پاسخگویی سریع‌تر و عملکرد استراتژیک کمک چشمگیری می‌کند.

با تکامل هوش مصنوعی و اتوماسیون گردش کار، موفق‌ترین شرکت‌ها آنهایی خواهند بود که از راهکارهایی استفاده می‌کنند که نه تنها داده‌ها را مدیریت می‌کنند، بلکه نیازها را پیش‌بینی کرده و اقدامات را هدایت می‌کنند و در نهایت رشد را میسر می‌سازند.

 

کدخبر: 357189

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.