اپل و گوگل به‌دلیل تسلط بر بازار موبایل بریتانیا زیر ذره‌بین قرار گرفتند

دیجیاتو پنج شنبه 02 مرداد 1404 - 10:02
اپل و گوگل ممکن است در پایان این تحقیقات مجبور به ایجاد تغییرات جدی در کسب‌وکار خود شوند. The post اپل و گوگل به‌دلیل تسلط بر بازار موبایل بریتانیا زیر ذره‌بین قرار گرفتند appeared first on دیجیاتو.

نهاد ناظر بر رقابت در بریتانیا اعلام کرده که اپل و گوگل به‌دلیل سلطه گسترده‌ای که بر بازار موبایل این کشور دارند، ممکن است مجبور به ایجاد تغییراتی در سرویس‌های خود شوند.

نهاد رقابتی بریتانیا (CMA) اعلام کرده که اپل و گوگل به‌طور مؤثر یک «سلطه دوگانه» در بازار موبایل بریتانیا ایجاد کرده‌اند و عملکرد آنها در زمینه اپ‌استورها، مرورگرها و سیستم‌عامل‌های موبایلی زیر ذره‌بین قرار دارد. این نهاد می‌گوید حدود 90 تا 100 درصد دستگاه‌های موبایل بریتانیا از پلتفرم‌های اپل یا گوگل استفاده می‌کنند.

براساس تصمیم پیشنهادی CMA، اپل و گوگل ممکن است به‌عنوان شرکت‌هایی با «وضعیت راهبردی در بازار» شناخته شوند. اگر این تصمیم نهایی شود، این دو غول فناوری موظف خواهند شد سرویس‌های خود را طوری تغییر دهند که رقابت بیشتری در بازار ایجاد شود و گزینه‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار گیرد.

واکنش اپل و گوگل به تصمیم CMA

اپل در واکنش به این تصمیم اعلام کرده که چنین قانونی ممکن است تأثیر منفی بر کاربران این شرکت در بریتانیا بگذارد. گوگل نیز این تصمیم را «ناامیدکننده و بی‌اساس» توصیف کرده است.

اپل در بیانیه خود می‌گوید:

«ما نگرانیم که قوانین جدید بریتانیا باعث تضعیف امنیت و حریم خصوصی کاربران، مانع نوآوری و در نهایت منجر به واگذاری رایگان فناوری‌های ما به رقبای خارجی شود.»

غول سازنده آیفون همچنین اعلام کرده که به همکاری خود با نهاد ناظر ادامه خواهد داد تا آنها را از خطرات این تصمیم آگاه کند.

گوگل هم در بیانیه‌ای گفته است:

«هرگونه قانون جدید باید بر پایه شواهد و متناسب با واقعیت‌ها باشد و مانعی برای رشد اقتصادی کشور نداشته باشد.»

این شرکت همچنین در بیانیه خود از سیستم‌عامل اندروید، مرورگر کروم و فروشگاه پلی استور به‌عنوان ابزارهایی برای ارائه نوآوری، امنیت و انتخاب بیشتر به کاربران یاد کرده است.

CMA در بررسی‌های خود روی این موضوع تمرکز ویژه‌ای دارد که غول‌های فناوری اپ‌های خود را برای نمایش در اپ استور و پلی استور در اولویت قرار می‌دهد یا خیر. «سارا کاردل»، مدیر اجرایی CMA، می‌گوید:

«این پیشنهادات به توسعه‌دهندگان بریتانیایی کمک می‌کند تا در خط مقدم نوآوری جهانی باقی بمانند، درحالی‌که کاربران نیز تجربه‌ای در سطح جهانی دریافت می‌کنند.»

ماه گذشته، CMA در تحقیق جداگانه‌ای گوگل را دارای موقعیت راهبردی در حوزه جستجو و تبلیغات دانست و اعلام کرد با وجود مزایای گسترده موتور جستجوی گوگل، ممکن است راه‌هایی برای رقابتی‌تر شدن این بازار وجود داشته باشد.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.