همشهری آنلاین: برخلاف شرکت Waymo (واحد خودروهای خودران شرکت آلفابت گوگل)، تسلا مجوزهای لازم برای استفاده از خودروهای کاملا خودران را ندارد و تاکنون برای این مجوزها اقدام نیز نکرده است.
به گزارش رویترز، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، گفته است که این شرکت در حال دریافت مجوزهای لازم برای راهاندازی رباتاکسی در چند بازار از جمله خلیج سانفرانسیسکو است. با این حال، طبق اظهارات یکی از مسئولان کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا (CPUC)، تسلا تنها میتواند با راننده انسانی، و نه خودران، اقدام به جابهجایی مسافران کند.
تسلا پیشتر یک سرویس آزمایشی رباتاکسی در آستین تگزاس، راهاندازی کرده بود که در آن خودروها با نرمافزار خودران حرکت میکردند، اما یک ناظر انسانی در صندلی جلوی سرنشین حضور داشت. در کالیفرنیا، چنین آزمایشی حتی با ناظر انسانی نیز مجاز نیست، مگر اینکه تسلا مجوزهای خاص را دریافت کند.
در حال حاضر، تسلا تنها مجوز استفاده از خودروهای سنتی با راننده انسانی را برای ارائه سرویس به دوستان، خانواده کارکنان و برخی اعضای منتخب عموم دارد.
فعلا فقط با راننده ایمنی
گفته شده ممکن است تسلا از ویژگی «خودران کامل (نظارتشده)» استفاده کند که به راننده اجازه میدهد بسیاری از وظایف رانندگی را به سیستم بسپارد اما باید همیشه آماده کنترل دستی خودرو باشد. این قابلیت نیازی به مجوز خودروی خودران ندارد، چراکه راننده همچنان کنترل اصلی را در اختیار دارد.
بیشتر بخوانیم:
در کالیفرنیا، برای راهاندازی سرویس خودروی خودران، شرکتها باید چندین مجوز از کمیسیون خدمات عمومی و اداره وسایل نقلیه موتوری دریافت کنند. تسلا تاکنون تنها مجوز تست خودروهای خودران با راننده ایمنی را دریافت کرده و هنوز برای مجوزهای بعدی، مثل حمل و نقل مسافر بدون راننده ایمنی یا دریافت کرایه، اقدام نکرده است.
شرکت Waymo پس از ۹ سال، با ثبت بیش از ۱۳ میلیون مایل تست و اخذ ۷ مجوز مختلف، در نهایت توانست در سال ۲۰۲۳ اجازه حمل مسافر با رباتاکسیهای بدون راننده را در لسآنجلس و خلیج سانفرانسیسکو دریافت کند.