مدیرعامل تاکسی شهرزاد در توضیحاتی که در اختیار دیجیاتو قرار داده، اعلام کرد که این سرویس امروز با 6 هزار راننده دارای تاکسی زرد، برای ۱۰ درصد از کاربران فعال شده و به تدریج با اضافه شدن 1750 تاکسیهای برقی و 40 هزار تاکسی زرد، در اختیار همه مردم تهران قرار میگیرد.
به گزارش دیجیاتو، «احمد خورشیدسوار» مقایسه شهرزاد با کارپینو را نادرست دانست و با بیان اینکه شهرزاد بخشی از مأموریت هوشمندسازی مدیریت شهری تهران است، گفت که شهرزاد بهعنوان زیرساخت رسمی حکمرانی در حوزه حملونقل دیجیتال طراحی شده؛ نه برای رقابت با بخش خصوصی، بلکه برای حل خلأهای امنیتی، قیمتی و نظارتی موجود. در حالی که کارپینو پروژهای نوپا و برونسپاریشده بدون زیرساخت حکمرانی و مأموریت روشن بود.
او همچنین درباره تفاوت شهرزاد با سایر پلتفرمهای تاکسی اینترنتی نیز توضیح داد: «در شهرزاد، فقط تاکسیهای دارای پروانه رسمی حق فعالیت دارند؛ خودروهای شخصی به هیچوجه مجاز نیستند. این یعنی تمام رانندگان از پیش احراز، آموزشدیده و تحت نظارت قانونیاند. امنیت مسافر و شفافیت ناوگان در سطح حاکمیتی تضمین شده است.»
خورشیدسوار ادامه داد: «این سرویس برای همه اقشار طراحی نشده؛ بلکه برای گروههایی است که به امنیت، نظارت رسمی، و شفافیت اهمیت میدهند: خانوادهها، سالمندان، زنان، نهادهای عمومی و مدیرانی که تاکسی اینترنتی را در چارچوب مسئولیت اجتماعی و انضباط شهری ترجیح میدهند.»
مدیرعامل شهرزاد درباره قطعشدن این سرویس در روز گذشته نیز گفت: «قطع دسترسی چند ساعته در روز رونمایی، نتیجه فشار تقاضا و بار ترافیکی بالا بود؛ امری که در لانچ بسیاری از سامانههای بزرگ هم تجربه شده. مشکل در چند ساعت نخست رفع شد و سامانه اکنون پایدار است.»
انتقاد دیگر از این سامانه نیز عدم دریافت مجوزهای لازم از اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی است. خورشیدسوار در اینباره گفت: «درباره مجوز باید دقیق بود. شهرزاد ذیل شهرداری تهران، سازمان تاکسیرانی و شورای شهر فعالیت میکند و تابع دستورالعملها و مصوبات قانونی این نهادهاست. دریافت مجوز از نهادهایی که خود مطابق دستورالعملها باید توسط تاکسیرانی نظارت شوند موضوعیت ندارد.»
او در پایان گفت: «مدل شهرزاد مبتنی بر رقابت تجاری نیست؛ بلکه اجرای سیاست عمومی با ابزار دیجیتال است. اگر نتیجه این سیاست، سفر امنتر و با کرامت بیشتر برای برخی اقشار باشد، این نه مداخله در بازار، بلکه بازگرداندن استاندارد به عرصه تاکسیرانی است. شهرزاد آمده تا اولین حلقه حکمرانی هوشمند بر سفرهای شهری باشد. نه کارپینوی دوم؛ بلکه شروع یک معماری جدید برای نظم، عدالت و امنیت در حملونقل دیجیتال تهران.»