به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از کیش ، عزت اله محمدی، مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش در تشریح اقدامات این مجموعه بهمنظور تبیین اقدامات صورتگرفته و ارائه تصویری دقیق از نحوه مدیریت بحران گفت: بر اساس مصوبه کمیته هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و در پی بررسیهای دقیق امنیتی، فرودگاه کیش از تاریخ ۱۳ تیر ۱۴۰۴ مجدداً به شبکه حملونقل هوایی کشور بازگشت. این تصمیم پس از گذر از یک دوره تعطیلی موقت پروازها از ۲۳ خرداد اتخاذ شد که طی آن، اقدامات گستردهای برای حفظ ایمنی فرودگاه و ناوگان انجام گرفت.
وی با اشاره به عملکرد اداره کل فرودگاه بینالمللی کیش افزود: طی دوره بحران، تمامی سامانههای ناوبری طبق دستور قطع و سطوح پروازی فرودگاههای کیش و هندورابی مسدود شد. ناوگان هوایی به نقاط امن منتقل گردید و با بسیج تجهیزات اضطراری شامل خودروهای آتشنشانی، سوخترسان و هندلینگ، آمادگی فرودگاه در سطح مطلوب حفظ شد. همچنین با تقویت زیرساختهای برق اضطراری، روشنایی باند و پشتیبانی عملیاتی، زمینه بازگشایی سریع فرودگاه پس از پایان بحران فراهم شد.
چنانچه از تاریخ ۱۳ تا ۲۵ تیرماه، فرودگاه بینالمللی کیش با ازسرگیری فعالیتهای خود، میزبان ۱۴۵ پرواز داخلی و بینالمللی بود که طی آن، بیش از ۱۶ هزار و ۱۳۶ مسافر و ۱۹۲ هزار و ۸۴۶ کیلوگرم بار در مسیرهای ورودی و خروجی جابهجا شدند.
مدیرعامل شرکت با اشاره به نقش حیاتی بنادر در دوران بحران گفت: در نبود پروازها، بنادر کیش نقش محوری در جابهجایی ساکنان و گردشگران ایفا کردند. در این مدت، بیش از ۲۴ هزار نفر و بیش از ۲ هزار دستگاه خودرو از طریق شناورهای مسافری و خودروبر از کیش به بنادر چارک و آفتاب منتقل شدند.
افزایش فوری ظرفیت ناوگان حملونقل دریایی از جمله اضافه شدن دو فروند شناور مسافری و دو فروند خودروبر، استفاده از شناور تفریحی امیرکبیر با ظرفیت ۵۴۰ نفر و ارتقای ظرفیت حمل خودرو از ۴۱۰ به ۵۰۰ دستگاه، از جمله اقدامات کلیدی بود که پاسخگوی حجم بیسابقه تقاضا در روزهای بحرانی شد.
وی افزود: همزمان با همکاری دستگاههای استانی و ملی، ناوگان تاکسیرانی، اورژانس، آتشنشانی، شناورهای نجات و تأمین سوخت مستقر شدند. همچنین روزانه ۱۰ سرویس به شیراز، ۳۰ سرویس به بندرعباس و حتی یک سرویس به تهران برای مسافران خروجی از جزیره فعال گردید.
یکی از اقدامات هوشمندانه شرکت، حذف دریافت نقدی عوارض ماندگاری خودروهای با پلاک سرزمین اصلی و جایگزینی آن با تعهدنامه رسمی بود. محمدی در این باره گفت: این اقدام ضمن حفظ حقوق قانونی سازمان، از تشکیل صفهای طولانی و نارضایتی عمومی جلوگیری کرد. تاکنون بیش از ۸۰۰ تعهدنامه از مالکان این خودروها دریافت شده است که با مدیریت میدانی در مبادی خروج جزیره انجام شد.
در راستای تسهیل بیشتر تردد، سرویس حملونقل رایگان از بندر چارک به شیراز و بندرعباس راهاندازی شد. این اقدام برای پاسخ به نیاز اضطراری مسافران در شرایطی انجام شد که پروازها متوقف و دسترسی زمینی دشوار شده بود. تمامی هزینههای این طرح توسط شرکت تأمین و خدمات به صورت روزانه با اتوبوسهای مجهز ارائه شد.
در حوزه فناوری اطلاعات، اقدامات پیشگیرانه گستردهای برای حفاظت از سامانههای حیاتی شرکت در برابر تهدیدات سایبری انجام شد. محمدی با اشاره به اهمیت ویژه بندر و فرودگاه بهعنوان تنها درگاههای ارتباطی جزیره گفت: تیمهای پشتیبان ۲۴ ساعته در بنادر مستقر و اقداماتی نظیر قطع اینترنت وایفای، محدودسازی دسترسی کاربران، کنترل آدرسهای اینترنتی مشکوک، پشتیبانی از سرورها و بررسی تجهیزات ارتباطی در فرودگاه و بنادر انجام شد. این تدابیر بهمنظور استمرار عملکرد سیستمهای فروش بلیط، سامانههای مالی و مدیریت ناوگان، ضروری و مؤثر بود.
محمدی در پایان تصریح کرد: عملکرد شرکت در جریان جنگ ۱۲ روزه، نمونهای موفق از هماهنگی، مدیریت بحران و پایبندی به مسئولیت اجتماعی بود. با تلاش شبانهروزی همکاران در بخشهای مختلف، توانستیم جزیره را در یکی از سختترین شرایط ممکن، ایمن نگه داریم و خدمات را با کمترین اختلال به شهروندان و گردشگران ارائه دهیم. این تجربه، نشاندهنده آمادگی ساختاری و عملیاتی شرکت برای مواجهه با شرایط بحرانی و غیرمترقبه است و ما متعهدیم این مسیر را با برنامهریزی دقیقتر و آمادگی بیشتر ادامه دهیم.
لازم به ذکر است که در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر و شرایط اضطراری ناشی از تجاوز رژیم صهیونیستی، شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش با تکیه بر توان تخصصی، ظرفیتهای لجستیکی و هماهنگی مستمر با نهادهای ذیربط، مجموعهای از اقدامات هدفمند و فوری را به اجرا درآورد تا ایمنی و پایداری خدمات در جزیره کیش حفظ شود. این شرکت در بخشهای مختلف از جمله حملونقل هوایی، خدمات بندری، زیرساختهای سایبری و امور مسافری، عملکردی چندوجهی و مؤثر از خود نشان داد.