به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان، در نشست خبری با اصحاب رسانه و در پاسخ به پرسش خبرنگار رکنا مبنی بر اینکه «آیا دانشآموزان عضو تیمهای المپیاد، با توجه به تمرکز بالا بر مطالعه و آمادگی علمی، فرصتی برای حضور اجتماعی و ارتباطگیری با دیگران دارند یا خیر؟» گفت: در گذشته یکی از نقدهایی که به باشگاه وارد میشد، این بود که بچههای المپیادی بیش از حد تکبعدی بار میآیند و از فضای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی فاصله میگیرند. برخی حتی معتقد بودند این تمرکز بالا بر یک حوزه، ممکن است بعدها در دانشگاه برایشان مشکل ایجاد کند.
وی ادامه داد: ما بررسیهایی در دانشگاهها انجام دادیم و بر خلاف این تصور، متوجه شدیم که این سبک علمی نه تنها مانعی نیست، بلکه بهنوعی باعث رشد عمیق علمی در این دانشآموزان شده است. البته قبول داریم که ممکن است تمرکز زیاد بر یک حوزه، باعث شود بعضی از جنبههای دیگر زندگی کمتر دیده شوند. این انتقاد تا حدی وارد است، اما ما در سالهای اخیر تلاش کردهایم که شرایط را تغییر دهیم.
حسینی با اشاره به اقدامات جدید باشگاه افزود: ما صرفا به کلاسهای تخصصی مانند زیستشناسی یا فیزیک اکتفا نکردهایم، بلکه برنامههایی برای مهارتآموزی در حوزههای دیگر هم طراحی کردهایم. فارغالتحصیلان موفق را به کلاسها دعوت کردهایم تا با بچهها گفتوگو کنند و تجربههای خود را به اشتراک بگذارند. همچنین مسئولان دانشگاهی و کشوری نیز در این مسیر با ما همراه بودهاند.
او از بازطراحی محتوای دورهها خبر داد و گفت: امسال کلاسهایی برگزار میشود که بخشی از آنها به مباحثی چون تاریخ، تفکر نقادانه و مسئولیتپذیری اختصاص دارد. هدف ما این است که دانشآموزان فقط به آموزش علمی نپردازند، بلکه مهارتهای اجتماعی و بینرشتهای هم بیاموزند. این کلاسها با همکاری اساتید دانشگاه و فارغالتحصیلان سابق باشگاه برگزار میشود تا زبان مشترک بهتری با دانشآموزان داشته باشند.
رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان با تأکید بر نوآوری صورتگرفته گفت: در طول ۳۸ سال فعالیت باشگاه، چنین برنامهای بیسابقه بوده است. طراحی محتوای مناسب برای هر حوزه و انتخاب مدرسانی که با روحیه این دانشآموزان آشنا باشند، کار دشواری است، اما ما این مسیر را آغاز کردهایم.
او همچنین از تشکیل کمیته فارغالتحصیلان خبر داد و گفت: این نخستین کمیته غیرعلمی باشگاه خواهد بود که به زودی معرفی عمومی میشود. فارغالتحصیلان عضو این کمیته، مسئول طراحی و اجرای دورههای بازطراحیشده هستند و بهدلیل شناخت بهتر از فضای فکری دانشآموزان، میتوانند نقش مؤثری ایفا کنند.
حسینی در پایان تأکید کرد: نگرانی درباره تکبعدی بودن دانش آموزان المپیادی تا حد زیادی کاهش یافته و اقداماتی که در باشگاه در حال انجام است، نویدبخش پرورش نسلی متعادلتر و توانمندتر خواهد بود.