همشهری آنلاین: «کارناوال» از یک سو به مخاطبان این امکان را میدهد که شاهد اجراهای درخشان چهرههای مطرح عرصه موسیقی و نمایش باشند و از سوی دیگر زمینه را برای بروز استعدادهای جوان و نوپا فراهم کرده است. از همه مهمتر اینکه برخلاف رسم رایج رقابتهای اینچنینی، «کارناوال» توسط داوران باتجربه قضاوت نمیشود و داوری آثار صرفا توسط خود مردم صورت میگیرد.
درباره شیوه رقابت
در رئالیتیشوی «کارناوال»، چهار گروه سه نفره حضور دارند. اعضای هر گروه، دو به دو باهم رقابت میکنند و در نهایت یکی از آنها حذف میشود. دو نفر دیگر یکی به عنوان سرگروه و دیگری در رده دوم به دور بعدی رقابت راه پیدا خواهند کرد. در قسمت اول امیرمهدی ژوله و علی اوجی باهم رقابت کردند. ژوله با یک نمایش استندآپ کمدی که کاملا دراماتیزه شده بود روی سن آمد و اوجی هم با تلفیقی از فیلم و موسیقی. بعد از اجرای قسمت اول، حالا هریک از آنها باید یکبار هم با رویا میرعلمی، نفر سوم این گروه وارد رقابت شوند. در قسمت دوم شاهد رقابت میان روزبه حصاری و امیرحسین رستمی بودیم. حصاری نقش اصلی نمایشی کمدی موزیکال بود و موقعیتی بسیار جدید پیش روی مخاطبان گذاشت. امیرحسین رستمی با جذابیت خوانندههای پیش از انقلابی شوخی کرد اما نمایشش هم ممیزی شد و هم آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت. حالا هریک از این دو نفر باید یکبار با سامان احتشامی، سومین عضو گروه هم وارد رقابت شوند. در قسمت سوم، رقابت میان محسن شریفیان و وحید آقاپور شکل گرفت. شریفیان با گروه موسیقی لیان روی سن آمد و با دکوری جذاب و اجرایی شیرین مخاطبان را شگفتزده کرد. از سوی دیگر وحید آقاپور با همکاری محمد لقمانیان، خلق یک عروسک را مقابل دید مخاطبان قرار داد و موقعیتی بسیار جذاب به نمایش گذاشت. هریک از این دو نفر باید با دانیال کاظمی، عضو سوم این گروه هم وارد رقابت شوند. این هفته شاهد رقابت دو عضو از گروه چهارم خواهیم بود.
تنوع در بخشهای مختلف
بخش اصلی کارناوال روی رقابت میان دو شرکت کننده در هر قسمت دست میگذارد. هریک از شرکتکنندهها در آیتمهای جداگانه به کارناوال میآیند، گریم میشوند، روی سن میروند، از تماشاگران داخل سالن امتیاز میگیرند و سپس با رامبد جوان درباره اجرایشان صحبت میکنند. علاوه بر اینها آیتمهای متنوع دیگری هم وجود دارد که باعث شده تا شور و هیجان مسابقه تقویت شود و ساختاری یکنواخت و جدی نداشته باشد. آیتمهای کوتاه نمایشی و آیتم ویژه رامبد و افتو از مهمترین آنها هستند.
رامبد و افتو
بعد از اینکه رامبد در برنامه «خندوانه» مقابل جنابخان قرار گرفت و موقعیتهای جذابی به واسطه حضور این عروسک در برنامه رقم خورد، حالا در «کارناوال» هم رامبد با یک گربه سیاه بامزه همکلام شده است. محمد لقمانیان و بهادر مالکی، عروسکگردان و صداپیشه کاراکتر عروسکی افتو هستند. این گربه سیاه، یک ناخدای قدیمی است و عمرش را برای کشف گنج در دریا گذرانده است. یک چشم و یک دست و یک پا ندارد و از هیچ چیز هم نمیترسد. مالکی لحنی جدی و قلدرمآب برای او انتخاب کرده به طوری که هیچجوره بنای سازش با رامبد ندارد. رامبد جوان در مصاحبه کوتاهی اعلام کرده قرار نیست افتو مثل جنابخان داخل استودیو باشد و با مردم حرف بزند. او یک عروسک نمایشی است و ویژگیهایش با جنابخان متفاوت است.
تعامل با هنرمند
یکی از ویژگیهای «کارناوال» به شیوه رایگیری آن برمیگردد. در این مسابقه خبری از هیئت داوران باتجربه نیست. پانصد شرکتکننده در استودیو هستند و هردو اجرا را تماشا میکنند و براساس اینکه از کدام اجرا خوششان آمده، رای میدهند. بعد از رایگیری این مجال را دارند که مقابل دوربین باهم بحث و گفتوگو کنند و اجرای مورد نظر را به نقد بکشند. اولین بار است که تماشاگران این امکان را به دست آوردهاند تا بلافاصله بعد از اجرا با خالق اثر وارد گفتوگو شوند و نقدشان را مستقیما با او درمیان بگذارند. درواقع رای آنهاست که ادامه حضور یک هنرمند را روی صحنه کارناوال تضمین میکند.