قطبی ترین خودرو جهان: یا عاشق آن هستید یا متنفر! (+عکس)

عصر ایران شنبه 11 مرداد 1404 - 10:21
در سال ۱۹۷۶، زمانی که استون مارتین خودروی جدید لاگوندا را در نمایشگاه لندن رونمایی کرد، واکنش‌ها به آن بسیار قطبی بود: یا عاشق آن می‌شدید، یا از آن متنفر. این خودروی ساختارشکن که توسط ویلیام تاونز طراحی شده بود، به سرعت به یکی از بحث‌برانگیزترین خودروهای زمان خود تبدیل شد.

عصر ایران - وقتی استون مارتین در سال ۱۹۷۶، لاگوندا جدید را به دنیا معرفی کرد، واکنش‌ها فوری و دوگانه بود: یا عاشقش می‌شدی، یا از آن متنفر بودی. این خودرو که توسط ویلیام تاونز به گونه‌ای طراحی شده بود که مانند یک تیغه فلزی از آینده به نظر می‌رسید، به بلندی یک لیموزین و به تیزی یک اریگامی بود. در داخل کابین نیز، یک صفحه نمایش دیجیتال شبیه به آنچه در فیلم‌های علمی-تخیلی آن زمان دیده می‌شد، همه را حیرت‌زده می‌کرد.

زیر کاپوت، یک موتور V8 ۵.۳ لیتری با امضای تادک مارک (Tadek Marek) و چهار کاربراتور وبر (Weber) قرار داشت که ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در داخل، سالنی لوکس با نام تلفورد گلد (Telford Gold) فضایی را ایجاد کرده بود که بیشتر به قصرهای اشرافی انگلستان شباهت داشت تا یک خودرو.

گفتنی است؛ لاگوندا، شرکت خودروسازی بریتانیایی بود، که در سال ۱۹۰۶ در شهر استاینز تأسیس شد.

این شرکت در سال ۱۹۴۷ توسط کمپانی استون مارتین خریداری شد. آخرین مدل تولید شده که با نام تجاری لاگوندا عرضه شد، خودروی لاگوندا راپیدا بود، که در سال ۱۹۶۱ تولید گردید. پس از آن، تمامی خودروهای تولید شده توسط این شرکت، با نام تجاری استون مارتین عرضه شد، که نخستین مدل آن، آستون مارتین لاگوندا بود و در ۱۹۷۶ تولید شد.

 



منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.