طبق گزارش سالانه اسنپ، اسنپتریپ، پلتفرم ارائهدهنده خدمات جامع سفر گروه اسنپ، توانسته در سال ۱۴۰۳ با افزایش قابل توجه کاربران، ۴۱ درصد رشد در حجم فروش خود را به ثبت برساند. این در حالی است که اسنپتریپ امسال وارد دهمین سال فعالیت خود شده و در دهمین سال موفق به ثبت رکورد نزدیک به ۳۰ هزار سفارش در یک روز شده است.
طبق دادههای منتشرشده در گزارش، رزرو هتل داخلی از طریق این پلتفرم در سال ۱۴۰۳ رشد ۲۷ درصدی داشته است. پروازهای داخلی رشد ۳۹ درصدی را تجربه کردهاند، اما بیشترین رشد مربوط به پروازهای خارجی با افزایشی چشمگیر به میزان ۱۳۴ درصد بوده است.
محصول تور نیز که در سال گذشته برای تکمیل سبد خدمات سفر اسنپتریپ به پلتفرم افزوده شد، توانسته است با ثبت نرخ رشدی بسیار سریع و پایدار، ماهانه به طور متوسط ۳۰ درصد کاربران بیشتری را به خود جذب کند.
همچنین در راستای تسهیل سفر برای کاربران، اسنپتریپ از سال گذشته امکان خرید قسطی برای تور و پروازهای داخلی را فراهم کرده است؛ اقدامی که نقش مهمی در افزایش دسترسی و انعطافپذیری مالی کاربران ایفا کرده است.
در سالی که گذشت، تعداد کاربران فعال این سرویس نسبت به سال پیش از آن ۳۰/۵ درصد رشد داشته است و آمارهای این پلتفرم حاکی از این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ بیش از ۵ میلیون و ۱۰۰ حساب کاربری در اسنپتریپ ثبت شده است.
اسنپتریپ همچنین اعلام کرده است که در مجموع نزدیک به ۴۳ میلیارد تومان تخفیف به کاربران خود ارائه کرده است. از این میزان، حدود ۲۰ میلیارد تومان به کاربران پروازهای داخلی و خارجی و بیش از ۱۲ میلیارد تومان به کاربران هتلهای داخلی اختصاص داشته است. همچنین، خدمات رایگان حملونقل فرودگاهی این پلتفرم معادل بیش از ۱۰ میلیارد تومان تخفیف در نظر گرفته شده است.
بیشترین تخفیفی که یک کاربر دریافت کرده نیز قابل توجه است: ۲۲ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان تخفیف (۵۰ درصدی) برای رزرو یک هتل در جزیره کیش.
طبق گزارش اسنپتریپ، ۷۵ درصد مقاصد محبوب سفر نسبت به سال قبل ثابت باقی ماندهاند. در حوزه سفر خارجی، دبی همچنان محبوبترین مقصد اقامت کاربران بوده و برای دومین سال متوالی در صدر فهرست قرار گرفته است. از سوی دیگر اما بررسی آمار پروازهای خارجی نشان میدهد در پرواز استانبول رتبه بالاتری را در میان کاربران اسنپتریپ به خود اختصاص میدهد و دبی پس از نجف در جایگاه سوم قرار گرفته است.
در بخش هتل پس از دوبی، استانبول، مسقط، ایروان و وان بهترتیب پرتقاضاترین مقاصد بودهاند. ورود مسقط به جمع پنج مقصد برتر امسال، از افزایش علاقه به سفر به عمان حکایت دارد. همچنین ازمیر و باتومی نیز امسال برای نخستینبار به فهرست پرطرفدارها افزوده شدهاند.
در سفرهای داخلی، مشهد موفق شده جای تهران را بهعنوان مقصد اول رزرو هتل از آن خود کند. از سوی دیگر، جزیره قشم با صعود از رتبه نهم به هفتم، نشان داده است که در حال تبدیلشدن به یکی از گزینههای جدی کاربران برای سفر داخلی است.
بررسی دادههای سالانه اسنپتریپ نشان میدهد که برخی روزها در سال گذشته به نقاط عطف در تقویم سفر کاربران تبدیل شدهاند، روزهایی که تصمیمگیری برای سفر به شکل کمسابقهای افزایش یافته است.
در سفرهای داخلی، رکورد خرید بلیت پرواز در ۱۴ اسفند ثبت شده؛ زمانی که میلیونها نفر برای آغاز تعطیلات نوروزی آماده میشدند. جالب اینکه رزرو هتل داخلی کمی زودتر و در ۲ اسفند به اوج رسیده که نشان میدهد در سال گذشته کاربران اسنپتریپ در زمینه اقامت سفرهای نوروزی سریعتر به نتیجه رسیدهاند.
در مقابل، سفرهای خارجی روند متفاوتی داشتهاند. ۲۹ مرداد، اوج فروش بلیت پرواز خارجی بوده؛ نقطهای در پایان تابستان که همزمان با تعطیلات خاص و فصل سفرهای خارجی بوده است. با فاصلهای حدود یک ماه، ۲۵ شهریور نیز بهعنوان روز رکورد رزرو هتل خارجی ثبت شده است.
این تفاوتهای زمانی میتواند تصویری جالب از الگوهای تصمیمگیری کاربران را بر اساس مقاصد و دلایل سفر ارائه کند.
دادههای منتشرشده از عملکرد پشتیبانی نشان میدهد تیم پشتیبانی اسنپتریپ در سال گذشته به بیش از ۱ میلیون تماس پاسخ دادهاند که در مجموع ۵۲ هزار و ۶۰ ساعت مکالمه تلفنی را شامل میشود. کاربران نیز میانگین امتیاز ۴.۴۵ از ۵ را به عملکرد پشتیبانی دادهاند. میانگین زمان انتظار کاربران برای اتصال به پشتیبانی نیز ۴۳ ثانیه اعلام شده است.