به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر حبیبی عصر شنبه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایهگذاری استان که در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت مهارتآموزی در رشد و پویایی صنایع استان، اظهار کرد: امروز یکی از چالشهای اصلی صنعت ما نبود نیروی کار ماهر است، که متأسفانه به دلیل فاصله عمیق بین آموزش دانشگاهی و نیاز واقعی صنایع بهوجود آمده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای صنعتی استان از نبود نیروی مهارتی گلایهمند هستند، افزود: همین حالا چندین واحد بزرگ تولیدی استان مستقیماً به بنده مراجعه کردهاند و خواستار تأمین نیروی کار جوشکار، برشکار و نیروهای مهارتی در رشتههای مختلف شدهاند.
حبیبی با تأکید بر اهمیت مهارتآموزی در توسعه اشتغال استان ادامه داد: کارگروه توسعه مهارت در استان، یک بستر کلیدی برای پر کردن شکاف مهارتی میان دانشگاه و صنعت است و باید با جدیت فعال شود. این کارگروه باید متشکل از ادارهکل آموزش فنیوحرفهای، ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاههای مهارتی و سایر نهادهای عضو باشد و مسائل کارشناسی در آن بررسی شود تا از موازیکاری جلوگیری شود.
استاندار کرمانشاه تصریح کرد: در بازدید هفته گذشته از یکی از مراکز مهارتآموزی، خود مربی مرکز میگفت که فارغالتحصیلان دورههای ما هیچکدام بیکار نمیمانند؛ حتی شرکتهای پتروشیمی هم از ما درخواست جذب این نیروها را دارند، ولی برخی از هنرجویان ترجیح میدهند مستقل وارد بازار کار شوند.
وی ضمن قدردانی از مدیرکل صمت و سایر دستگاههای مرتبط خاطرنشان کرد: هماکنون نیاز مبرمی به تربیت نیروی انسانی کارآزموده وجود دارد و اگر این مسئله بهدرستی پیگیری نشود، تولید با چالش جدی روبرو خواهد شد. آمار بیکاری در استان کرمانشاه قابل قبول نیست و یکی از راههای کاهش آن، ارتقای سطح آموزشهای مهارتی است.
حبیبی تأکید کرد: مأموریت بازدید از مراکز آموزش فنی حرفهای هفته گذشته به برخی مدیران واگذار شد تا از نزدیک موانع و ظرفیتهای موجود را شناسایی کنند. با این حال، برخی از این بازدیدها هنوز انجام نشده که باید سریعتر در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم اولویتدهی به مراکز آموزشی معتبر گفت: دانشگاههای مهارتی و مراکز فنیوحرفهای باید محور اجرای برنامههای آموزشی و مهارتی باشند و سایر دستگاهها باید با آنها همافزایی داشته باشند.
استاندار کرمانشاه در پایان تأکید کرد: اگر بخواهیم سهم واقعی خود را در بازار کار ملی و منطقهای بازیابیم، چارهای جز تقویت زیرساختهای مهارتی استان نداریم. آموزش باید کاربردی، منطبق با نیاز صنعت و بر پایه استانداردهای بینالمللی باشد؛ نه پراکنده، جزیرهای و بینتیجه.