پروژه مهر بستری برای ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس کردستان

خبرگزاری مهر شنبه 11 مرداد 1404 - 21:14
سنندج- پروژه مهر بستری برای تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس کردستان بوده که اجرای آن نیازمند همکاری تمامی ادارات است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: در حالی که تنها دو ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده، استان کردستان از هم‌اکنون خود را برای میزبانی شایسته از مهر ۱۴۰۴ آماده می‌کند، سومین جلسه شورای آموزش و پرورش این استان عصر شنبه که با حضور زهرا مظفری، نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در محل استانداری کردستان برگزار شد، فرصتی برای بررسی آخرین اقدامات، چالش‌ها و ظرفیت‌های موجود در مسیر اجرای پروژه مهر بود.

مظفری با تأکید بر نگاه ملی به پروژه مهر اظهار داشت: مهر آغاز یک حرکت ملی است و اگر در فضایی آرام، شاد و منسجم آغاز شود، می‌تواند به آرامش خانواده‌ها و جامعه نیز منجر شود.

وی بیان کرد: از دیدگاه وزارت آموزش و پرورش، پروژه مهر تنها یک فرآیند اداری برای آماده‌سازی مدارس نیست، بلکه بستری برای تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری است.

مظفری با اشاره به آغاز رسمی پروژه مهر دولت چهاردهم از آبان‌ماه سال گذشته گفت: این پروژه با حمایت شخص رئیس‌جمهور و تمرکز بر توسعه عدالت آموزشی پیگیری شده و موجب جلب همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی و استانداران شده است.

نقش‌آفرینی استانداری و شهرداری‌ها

نماینده وزارت آموزش و پرورش، نقش مؤثر دستگاه‌های استانی به‌ویژه استانداری و شهرداری‌ها را در موفقیت پروژه مهر برجسته دانست و افزود: در کردستان شاهد حمایت همه‌جانبه هستیم؛ از تجهیز فضاهای آموزشی گرفته تا تأمین نیروی انسانی، هفت کارگروه تخصصی بر اساس دستورالعمل پروژه مهر فعال شده‌اند.

به گفته مظفری سه محور اصلی پروژه مهر امسال شامل ثبت‌نام دانش‌آموزان، توزیع کتب درسی و تأمین نیروی انسانی عنوان شده‌اند، که در اولویت قرار دارند و در کنار این‌ها، طرح‌هایی چون شاداب‌سازی مدارس، حذف مدارس کانکسی و تجهیز هنرستان‌ها نیز از برنامه‌های اصلی وزارتخانه محسوب می‌شود.

چالش بانه؛ فشردگی کلاس‌ها و کمبود فضا

مظفری با اشاره به شهرستان بانه، از افزایش هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در مقطع متوسطه طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: این افزایش ناگهانی، بانه را با کمبود جدی فضای آموزشی روبه‌رو کرده است، در حال حاضر، تنها یکی از چهار پروژه عمرانی در حال اجرا تا مهر امسال قابل بهره‌برداری است.

وی خواستار ورود استانداری برای رفع فوری این مشکل شد و بر لزوم استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و مشارکت اولیا در آماده‌سازی فیزیکی مدارس تأکید کرد.

ضرورت پشتیبانی مالی و نهادی

مظفری اذعان کرد: بودجه سه هزار میلیارد تومان تخصیصی برای سرانه دانش‌آموزی پاسخگوی نیازهای گسترده پروژه مهر نیست و با بیش از ۱۱۰ هزار مدرسه دولتی در کشور، این رقم ناکافی است و آموزش و پرورش برای اجرای مؤثر پروژه مهر نیازمند حمایت جدی‌تر استانی است.

وی بر ظرفیت شهرداری‌ها برای تجهیز، زیباسازی و بهسازی فضاهای آموزشی تأکید کرد و افزود: امسال مسئولیت سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان کاملاً به شهرداری‌ها واگذار شده و مدیران مدارس مجاز به مداخله در این زمینه نیستند.

بهره‌برداری از ۳۷۸ کلاس درس جدید در کردستان

استاندار کردستان نیز در این جلسه از بهره‌برداری ۳۷۸ کلاس درس تا مهرماه امسال خبر داد و اذعان کرد: بانه، مریوان و بخشی از سنندج با کمبود فضای آموزشی مواجه است و افتتاح کلاس‌های یاد شده پاسخگوی نیاز دانش‌آموزان نیست.

آرش زره‌تن لهونی اعلام کرد: رحیمی مولدسازی اقدامی اثرگذار در تام مدارس مورد نیاز است و شاید با فروش یک مدرسه بتوان ۲۰ مدرسه جدید ساخت.

وی اضافه کرد: خیرین مدرسه ساز نیز باید مشارکت جدی در ایجاد مدارس داشته باشند تا زمینه رفع کمبود فصلی آموزشی استان فراهم شود.

وی با اهمیت تأمین فضای اقامه نماز جماعت در مدارس تصریح کرد: باید این فضا در تمامی مدارس فراهم شود.

استاندار کردستان یادآور شد: از محل مسئولیت‌های اجتماعی امسال یازده مدرسه ساخته می‌شود.

لهونی گفت: این رقم تا پنج سال آینده به ساخت ۵۵ مدرسه خواهد رسید.

مولدسازی و تکمیل پروژه‌های عمرانی

در ادامه جلسه، موضوع مولدسازی املاک مازاد نیز به عنوان راهکاری مؤثر برای تأمین منابع مالی مطرح شد.

سید فواد حسینی مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به شناسایی بیش از هزار میلیارد تومان از املاک بلااستفاده آموزش و پرورش، تأکید کرد: با تغییر کاربری این املاک، می‌توان ارزش افزوده قابل‌توجهی ایجاد کرد که در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی به‌کار گرفته می‌شود.

وی همچنین از تلاش شهرداری سنندج در تجهیز فضاهای فرهنگی و کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین زمین چمن مصنوعی غرب کشور در اردوگاه سلیمان‌خاطر خبر داد و خواستار تسریع در روند تکمیل این پروژه تا شهریورماه شد.

هنرستان‌ها، پیشران توسعه مهارت‌آموزی

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، ضمن تشریح اقدامات فنی و زیرساختی، از برنامه‌ریزی برای توسعه مهارت‌آموزی و تأسیس هنرستان‌های جوار صنعت خبر داد.

وی گفت: در مهر ۱۴۰۴، با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای، ۵۲۰ دانش‌آموز در کارگاه‌های مهارتی پذیرش خواهند شد و ظرفیت هزار نفری برای ثبت‌نام در هنرستان‌های جدید در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات برجسته آموزش و پرورش استان، همکاری با صنایع محلی و دانشگاه علوم پزشکی برای ایجاد هنرستان‌های تخصصی در حوزه سلامت و صنعت لاستیک است و اقدامی که به باور کارشناسان، می‌تواند پیوندی مؤثر میان نظام آموزش و بازار کار ایجاد کند.

پیشرفت کشور در گرو نظام آموزشی مطلوب است

امام جمعه سنندج نیز در این جلسه با اشاره به اینکه توسعه و پیشرفت کشور در گرو داشتن نظام آموزشی مطلوب است، اضافه کرد: آموزش و پرورش نقش مهمی در پیشرفت و آینده کشور دارد و باید رسالت خود را به خوبی پیش ببرد.

ماموستا فایق رستمی یادآور شد: جایگاه آموزش و پرورش در کشور بالا است چرا که تربیت دینی رسالت این نهاد است.

وی با تأکید بر لحاظ بودجه مناسب به آموزش و پرورش اضافه کرد: در صورت اختصاص بودجه به آموزش و پرورش شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

نشست شورای آموزش و پرورش کردستان، نمودی از عزم استانی برای ارتقای کیفی و ساختاری نظام آموزشی بود. حضور میدانی نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ای است که دولت برای آغاز منسجم مهر ۱۴۰۴ قائل شده است.

بدون تردید، تحقق عدالت آموزشی، توسعه هنرستان‌ها و حذف شکاف‌های زیرساختی، نیازمند تداوم همکاری میان دستگاه‌های استانی، حمایت صنایع محلی و پشتیبانی مالی دولت خواهد بود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.