روح الله عباسپور نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با افکارنیوز، با اشاره به واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار داخلی،گفت: اصل فلسفه اصلی قانون واردات خودرو بر دو محور کاهش قیمت و ارتقاء کیفیت خودرو استوار است.
نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس دوازدهم تاکید کرد:با واردات خودرو، خودروسازان داخلی در رقابت با نمونههای خارجی قرار میگیرند و برای ادامه حیات و رقابت، مجبور به ارتقاء کیفیت محصولات خود میشوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه افزود: اگر قیمت تمام شده خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی با اختلاف کیفیتی که وجود دارد، بالا باشد، این شرکتها نمیتوانند رقابت کنند و برای اینکه بازار داخلی را از دست ندهند باید نسبت به کاهش قیمت تمام شده اقدام کنند.
وی با ارائه راهکار برای کاهش قیمت خودروهای داخلی در این زمینه ادامه داد: در واقع قانون برای واردات خودرو مصوب شده اما هنوز اقدامات مد نظر قانونگذار صورت نگرفته است،اما واردات خودرو میتواند محرکی برای خودروسازهای داخلی باشد تا به سمت کاهش قیمت تمام شده و ارتقاء کیفیت محصولات خود حرکت کنند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه کاهش تعرفهها و واردات خودروهای نو و خودروهای کارکرده با عمر حداکثر ۵ سا نقش مؤثری بر بازار داخلی دارد،تاکید کرد: اگر واردات خودرو به شکل مورد نظر،در مورد خودروهای نو و کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال صورت بگیرد، میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر بازار داشته باشد، با کاهش تعرفهها نیز خودروهای خارجی وارد بازار میشوند و رقابت را تشدید میکنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد:این امر خودروسازهای داخلی را وادار میکند تا برای حفظ سهم بازار خود، قیمتها را کاهش داده و کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهند.
عباسپور ضمن اشاره به ملاحظاتی که برای حمایت از خودروسازی داخلی باید در نظر گرفته شود،گفت:بدون تردید به این نکته هم توجه داشت که شورای رقابت نباید برای خودروها قیمت گذاری داشته باشد، چرا که خودروسازها باید بتوانند سود خود را در حاشیه بازار تعیین کنند.
در پایان عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد:در مجموع، واردات خودرو همراه با کاهش تعرفهها نسبت به قیمت تمام شده و ارتقاء کیفیت آن، در قیمت های بازار داخلی تاثیر بسزایی دارد.