پورشه از تسلا جلو زد | وفاداری به برند ایلان ماسک کمتر شده است

همشهری آنلاین دوشنبه 13 مرداد 1404 - 18:01
تازه‌ترین تحلیل‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد وفاداری مشتریان به تسلا به پایین‌ترین سطح خود رسیده و برندهایی چون پورشه، کادیلاک و پولستار موفق شده‌اند تعداد بیشتری از مشتریان تسلا را از این برند جدا کنند.

همشهری آنلاین، فرخنده رفائی: بر اساس جدیدترین داده‌های شرکت S&P Global Mobility که یکی از دقیق‌ترین منابع تحلیل بازار خودروی آمریکا محسوب می‌شود، نرخ وفاداری مشتریان برند تسلا در حال کاهش است. این داده‌ها نه از نظرسنجی‌ها، بلکه از اطلاعات ثبت رسمی خودرو در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا به‌دست آمده‌اند و نمایی دقیق از رفتار خرید واقعی مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند.

به گزارش رویترز، در فاصله سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ تا سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ ، بیش از ۶۰ درصد از خانواده‌هایی که یک خودروی تسلا داشتند، برای خرید بعدی خود نیز دوباره به سراغ تسلا رفتند. تنها برند دیگری که در این بازه زمانی توانست یک بار به نرخ وفاداری بالای ۶۰ درصد برسد، فورد بود. اما در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، این روند تغییر کرد.

تغییر مسیر مشتریان

داده‌های S&P نشان می‌دهد تسلا تا پیش از ژوئیه ۲۰۲۴ به‌طور میانگین در ازای هر مشتری که به برند دیگری مهاجرت می‌کرد، پنج مشتری جدید از دیگر برندها جذب می‌کرد؛ آماری بی‌سابقه در صنعت خودروسازی. اما از آن تاریخ به بعد، این نسبت به‌شدت کاهش یافته و در فوریه ۲۰۲۵ به کمتر از دو مشتری جدید برای هر مشتری ازدست‌رفته رسیده است. این کمترین نرخ جذب مشتری در تاریخ فعالیت این شرکت محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، برندهایی مانند ریویان (Rivian)، پولستار (Polestar)، پورشه و کادیلاک اکنون بیش از آن‌که مشتری به تسلا بدهند، از این برند مشتری جذب می‌کنند. این موضوع، تغییری مهم در توازن بازار خودروهای برقی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تسلا همچنان پردرآمد

با وجود کاهش شاخص‌های کلیدی وفاداری و جذب مشتری، برخی تحلیل‌گران هنوز نسبت به آینده مالی تسلا خوش‌بین هستند. برایان مال‌بری، مدیر سبد سرمایه‌گذاری شرکت Zacks Investment Management، معتقد است که منبع اصلی سودآوری آینده تسلا در بخش‌هایی فراتر از فروش خودرو خواهد بود.
به گفته او، تاکسی‌های خودران (Robotaxis) و لایسنس‌کردن فناوری رانندگی خودکار به خودروسازان دیگر می‌توانند درآمدی فراتر از مدل کسب‌وکار سنتی فروش وسایل نقلیه برای تسلا ایجاد کنند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.