خودروهای برقی ترکیه زیر فشار مالیاتی

عصر ایران سه شنبه 14 مرداد 1404 - 08:56
بازار خودروهای برقی ترکیه، پس از افزایش نرخ مالیات مصرف ویژه (SCT) از ۱۰ به ۲۵ درصد، با موجی از افزایش قیمت و کاهش مزیت رقابتی روبه‌رو شده است. قیمت برخی از مدل‌های پرفروش مانند «توگ T10X» و «تسلا مدل Y» به بالای دو میلیون لیر رسیده است.
به گزارش ایسنا، این تغییر، موجی از افزایش قیمت را در مدل‌های پرفروش، ایجاد کرده و قیمت برخی از خودروهای برقی را نزدیک به ۲.۵ میلیون لیر (حدود ۷۶ هزار دلار) رسانده است.
 
در میان مدل‌هایی که بیشترین تاثیر را داشتند، قیمت خودرو «توگ تی ۱۰ ایکس» (Togg T۱۰X) تولید ترکیه، ۲۹ درصد افزایش یافته و به ۲.۳۶ میلیون لیر، رسیده است.
 
درحال حاضر، «مدل وای» تسلا (Model Y) نیز با ۲۰ درصد افزایش، با قیمت ۲.۲۴ میلیون لیر به فروش می‌رسد.
 
برندهای دیگری مانند «کیا»، «مینی»، «بی‌وای‌دی» و «سیتروئن» نیز قیمت‌هایشان را افزایش داده‌اند، به طوری که مدل «سیل یو» ( Seal U) بی‌وای‌دی، نزدیک به ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته است.
 
خودروهای برقی، پیش از این به کمک نرخ‌های مالیاتی مطلوب، مزیت رقابتی داشتند و ۲۷.۴ درصد از سهم بازار را در ژوئن به خود اختصاص داده بودند. این برتری، اکنون از بین رفته است و رقابت خودروهای برقی با مدل‌های احتراق داخلی را به طور فزاینده‌ای دشوار خواهد کرد.
 
بر اساس گزارش حریت دیلی نیوز، «چنگیز ارولدو»، رئیس انجمن صنعت خودرو (OSD)، با نگاهی خوش‌بینانه‌تر، نرخ‌های مالیاتی اصلاح‌ شده و آستانه‌های قیمت به‌روز شده را با وجود اینکه بحث‌هایی را ایجاد کرد، یک تحول مثبت از منظر صنعتی، توصیف کرد. او گفت: این گام به طور نسبی، رقابت‌پذیری تولید داخلی را افزایش می‌دهد.
 
تاثیر منفی نرخ‌های مالیات بالاتر تا حدودی با کاهش نرخ بهره جبران خواهد شد.
 
«ارولدو»، اظهار کرد: رشد پایدار در بازار داخلی ترکیه و افزایش سهم خودروهای تولید داخل برای حفظ حجم تولید و تداوم سرمایه‌گذاری، بسیار مهم است.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.