تحقق اهداف والای نهضت حسینی حفظ اسلام و زندگی واقعی انسانی است

خبرگزاری مهر سه شنبه 14 مرداد 1404 - 11:46
قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: پیروزی امام حسین (ع) صرفاً در کاهش ظلم و افزایش محبوبیت نبود بلکه در تحقق اهداف والای نهضت یعنی حفظ اسلام و معرفی معنای واقعی زندگی انسانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فاریاب در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برداشت رایج از پیروزی امام حسین (ع) در نهضت عاشورا، اظهار کرد: امروز این ادعا مطرح است که اباعبدالله الحسین (ع) در واقعه عاشورا پیروز شد؛ اما سوال اصلی این است که منظور از این پیروزی چیست؟ یعنی باید مشخص شود که چه اتفاقی بعد از عاشورا افتاد که بر اساس آن بتوان گفت ایشان پیروز شد.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در ادامه با بررسی سه شاخصه مهم یعنی میزان ظلم حکام پس از عاشورا، محبوبیت اهل بیت (ع) در جامعه و رشد اخلاق و ایمان مردم، گفت: اگر این سه عامل را ملاک قرار دهیم، نه تنها وضعیت بهتر نشد بلکه در بسیاری موارد وخیم‌تر شد، برای مثال در سال ۶۴ هجری، تنها دو سال پس از عاشورا، واقعه حره در مدینه رخ داد و مردم این شهر قیام کردند و حکومت وقت لشکری را به فرماندهی مسلم بن عقبه به مدینه اعزام کرد و شدت جنایات این فرمانده به‌قدری بود که در تاریخ به «مسرف بن عقبه» شهرت یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاریاب تصریح کرد: در خصوص محبوبیت اهل بیت (ع) نیز باید گفت حتی امام سجاد (ع) در دوره‌ای پس از عاشورا می‌فرمایند؛ در مکه و مدینه، ۲۰ نفر هم پیدا نمی‌شود که ما را دوست داشته باشد، بنابراین محبوبیت اهل بیت هم افزایش نیافته بود.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در ادامه به وضعیت دینداری و اخلاق اجتماعی در آن دوران اشاره کرد و گفت: در همان دوره، در دو شهر مذهبی آن زمان یعنی مکه و مدینه، شراب‌خواری به حدی رواج پیدا کرده بود که قاضی هنگام بررسی عدالت شاهدان، شراب‌خواری را مانعی برای عدالت تلقی نمی‌کرد.

وی در جمع‌بندی این سه مؤلفه اظهار داشت: نه ظلم کمتر شد، نه محبوبیت اهل بیت بیشتر شد و نه اخلاق و ایمان مردم رشد کرد؛ پس این پیروزی کجاست؟ پاسخ آن است که پیروزی واقعی باید بر اساس اهداف طرفین درگیر در این نبرد سنجیده شود و اگر اهداف امام حسین (ع) را دو مورد بدانیم، ایشان در هر دو هدف به پیروزی کامل رسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاریاب افزود: اولین هدف، حفظ اسلام بود و امام حسین (ع) برای صیانت از اسلام قیام کرد و اکنون نیز اسلام زنده است و این یعنی امام (ع) موفق شد و همچنین در سوی مقابل، دشمن قصد نابودی اسلام را داشت که ناکام ماند.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) دومین هدف امام حسین (ع) را ارائه الگوی درست برای زندگی انسانی دانست و گفت: ایشان می‌خواست معنای حقیقی زندگی را به جهانیان معرفی کند و پیام امام حسین (ع) در عاشورا، نه فقط پیام شیعی یا اسلامی، بلکه پیام انسانی است و به همین دلیل افرادی مانند گاندی نیز با تأسی از عاشورا، استعمار انگلستان را از هند بیرون کردند و خود گفته بود که قیامش بر مبنای قیام امام حسین (ع) بوده است.

وی در ادامه تأکید کرد: امام حسین (ع) با شعار «هیهات منا الذله» به جهانیان آموخت که هر نوع زندگی، زندگی انسانی نیست چراکه ایشان می‌توانست با بیعت با یزید، زندگی راحتی داشته باشد؛ حضرت عباس (ع) نیز می‌توانست امان‌نامه را بپذیرد و حتی اصحاب در شب عاشورا می‌توانستند از میدان خارج شوند، اما نپذیرفتند؛ چون برای آن‌ها فقط زنده‌ماندن ملاک نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاریاب در ادامه گفت: اکنون هم می‌بینیم که امام حسین (ع) زنده است و پیام او در جهان جریان دارد و قیام‌های زیادی در تاریخ معاصر، از جمله دفاع مقدس در ایران، با الهام از عاشورا شکل گرفت و ما همچنین در جنگ تحمیلی شهدای بسیاری دادیم، اما هدف محقق شد و اگر از دست دادن سرداران نشانه شکست بود، امام حسین (ع) نیز ۷۲ تن از یارانش را از دست داد؛ اما همه معتقدیم که او پیروز شد.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: امروز ما مسئولیت داریم پیام عاشورا را به نسل‌های آینده منتقل کنیم و یکی از بسترهای این کار، اربعین است، زیرا اگر امام حسین (ع) در عاشورا همه هستی‌اش را فدا کرد، ما هم باید در حد توان خود، با حضور در پیاده‌روی اربعین، در رساندن این پیام جهانی سهیم باشیم.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.