کمک دشمن صهونیستها به ایران؛ دوست واقعی تهران سنگ تمام گذاشت

گسترش نیوز چهارشنبه 15 مرداد 1404 - 22:47
در حوزه راهبردی حمل‌ونقل دریایی، همکاری ایران با کشورهای مسلمان همسایه نه‌تنها یک انتخاب منطقی، بلکه ضرورتی حیاتی برای تقویت همگرایی اقتصادی، تسهیل مبادلات تجاری و تثبیت امنیت دریایی به شمار می‌رود. ایران با دسترسی به دو پهنه آبی مهم یعنی خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، جایگاهی ممتاز در مسیرهای دریایی منطقه دارد. این ظرفیت بی‌نظیر، اگر با مشارکت کشورهای مسلمان منطقه مانند قطر، عمان، امارات، عراق، آذربایجان و ترکمنستان همراه شود، می‌تواند به شکل‌گیری یک بلوک حمل‌ونقلی قدرتمند بینجامد.

یکی از مزایای مهم چنین همکاری‌هایی، کاهش وابستگی به مسیرها و بازارهای غیرهمسو با منافع جهان اسلام است. در شرایطی که ناامنی‌های ژئوپلیتیکی و تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند روند تجارت کشورهای منطقه را دچار اخلال کند، ایجاد یک شبکه حمل‌ونقل دریایی میان کشورهای مسلمان، به معنای ایجاد مسیرهای جایگزین و امن برای صادرات و واردات کالا خواهد بود. ایران، با دارا بودن بنادری نظیر بندر شهید رجایی، بندر چابهار و بندر انزلی، توانایی ایفای نقش محوری در این شبکه را دارد.

از سوی دیگر، موضوع استانداردسازی مقررات، تسهیل عبور و مرور دریایی، تبادل اطلاعات فنی و توسعه زیرساخت‌های بندری، نیازمند همکاری‌های چندجانبه و نظام‌مند است. کشورهای مسلمان منطقه، با اشتراکات فرهنگی و سیاسی، زمینه‌ای مساعد برای تدوین تفاهم‌نامه‌های مشترک دارند. این تفاهم‌ها می‌توانند به‌طور مؤثر به افزایش حجم تجارت دریایی، کاهش هزینه‌ها و ارتقای سرعت مبادلات بین بنادر مسلمان‌نشین منجر شوند.

همچنین چالش‌های زیست‌محیطی و امنیت دریایی، از جمله موضوعاتی هستند که به همکاری دسته‌جمعی نیاز دارند. مقابله با آلودگی دریا، پیشگیری از حوادث دریایی، و نیز مبارزه با قاچاق کالا و انسان در مسیرهای آبی، تنها از طریق همکاری‌های منطقه‌ای قابل مدیریت است. ایران با برخورداری از تجربه فنی و منابع انسانی متخصص، می‌تواند در قالب این همکاری‌ها، نقشی تعیین‌کننده ایفا کند.

در نهایت، تقویت همبستگی میان کشورهای مسلمان در عرصه حمل‌ونقل دریایی، می‌تواند زمینه‌ساز تقویت پیوندهای اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی میان دولت‌ها شود. چنین هم‌افزایی نه‌تنها به رونق بنادر و اقتصاد کشورهای مسلمان کمک می‌کند، بلکه در سطح جهانی نیز به ارتقای موقعیت و استقلال بیشتر این کشورها در نظام تجارت جهانی منجر خواهد شد.

ناوگان-کشتیرانی

راه‌اندازی خط کشتیرانی با ایران با چراغ سبز پاکستان

پاکستان برای اولین بار مجوز راه‌اندازی خط کشتیرانی برای مسیر جمهوری اسلامی ایران را به یک شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی اعطا می‌کند.

وزیر امور دریانوردی پاکستان اعلام کرد دولت با طرح صدور مجوز کشتیرانی به یک اپراتور کشتیرانی بین‌المللی (Sea Keepers) موافقت کرده و به این شرکت اجازه داده تا در مسیرهایی که پاکستان را به ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متصل می‌کند، تردد کند.

این تصمیم پس از جلسه سطح بالای کمیته صدور مجوز، متشکل از مقامات وزارتخانه‌های امور دریایی، دفاع، امور خارجه و کشور به همراه نمایندگانی از شرکت ملی کشتیرانی پاکستان و مقامات بندر و کشتیرانی، اتخاذ و نهایی شد.

محمد جنید انور چودری وزیر امور دریانوردی پاکستان این اقدام را گامی تاریخی در راستای پیشبرد سیاست ملی دریایی دانست و گفت: فرصتی که این مجوز برای تقویت ارتباط منطقه‌ای، گردشگری مذهبی و فعالیت اقتصادی از طریق مسیرهای دریایی ایجاد می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.

تیرماه سال گذشته خبرگزاری رسمی پاکستان اعلام کرده بود که این کشور برای تسهیل سفرهای زائران پاکستانی به جمهوری اسلامی ایران، راه اندازی خط کشتیرانی را در دستور کار قرار می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود سرویس کشتیرانی جدید سالانه به صدها هزار نفر به ویژه زائرانی که به ایران و عراق سفر می‌کنند، در کنار کارگران و گردشگرانی که به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می‌روند، خدمات ارائه دهد.

وزیر دریانوردی پاکستان خاطرنشان کرد که این سرویس کشتیرانی، فشار بر مسیرهای زمینی را کاهش داده و هزینه‌های سفر را در مقایسه با حمل‌ونقل هوایی برای اتباع پاکستانی مقیم خارج و سفرهای زیارتی کاهش می‌دهد.

وی افزود: عملیات اولیه از بنادر کراچی و گوادر با استفاده از کشتی‌های مدرن مجهز به امکانات ضروری برای تضمین سفری ایمن و مقرون به صرفه آغاز خواهد شد. گسترش مسیرها و توقف در بنادر بر اساس تقاضا و توافقات دوجانبه برنامه‌ریزی شده است.

محمدجنید ابراز خرسندی کرد: راه‌اندازی خط کشتیرانی بخشی از استراتژی گسترده‌تر پاکستان برای توسعه اقتصاد دریامحور، بهبود زیرساخت‌های تجاری و ترویج گردشگری دریایی باشد که نشان دهنده تعهد مجدد به زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی پایدار منطقه‌ای است.

پاکستان ایده راه‌اندازی خط کشتیرانی با ایران را از بیش از یک دهه گذشته مطرح کرده است.

کدخبر: 358186 سهیل مافی

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.