نزول قیمتی وارداتی‌ها در رکود بازار

دنیای اقتصاد پنج شنبه 16 مرداد 1404 - 00:05
بازار خودروهای وارداتی طی یک ماه گذشته به‌طور میانگین با افت 5.6درصدی قیمت مواجه بوده است. هرچند در نگاه نخست کاهش قیمت می‌تواند سیگنالی مثبت تلقی شود، اما در واقع نشانه‌ای از بهبود شرایط بازار نیست بلکه بازتابی از رکودی عمیق است که این روزها بر بازار خودرو سایه افکنده است.

«دنیای اقتصاد» برای بررسی بازار خودروهای وارداتی، بهای ۱۲محصول خارجی را از ۱۶تیرماه تا روز گذشته زیر ذره‌بین قرار داده است، این خودروها در بازه زمانی مورد بررسی به طور میانگین ۳۴۰‌میلیون تومان معادل ۵.۶درصد افت قیمت را تجربه کرده‌اند.

مهم‌ترین دلیل افت قیمت خودروهای وارداتی در یک ماه گذشته را می‌توان رکود و بلاتکلیفی حاکم بر بازار دانست. از اواخر سال گذشته بازار خودرو به شدت درگیر رکود شده است به طوری که حتی طرح‌های فروش نیز چندان تقاضا را تحریک نمی‌کند، این وضعیت در مورد خودروهای وارداتی شدیدتر هم است؛ چراکه بلاتکلیفی‌ها در مورد خودروهای خارجی شدیدتر از خودروهای داخلی است. برای مثال از ابتدای سال تا اواخر خردادماه خبری از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو نبود و کسی نمی‌دانست خودروهای وارداتی با چه تعرفه و شرایطی وارد کشور خواهند شد. در نهایت ۲۵خردادماه و در بحبوحه جنگ تحمیلی ۱۲روزه آیین‌نامه ابلاغ شد. اما این آیین‌نامه هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. 

بلاتکلیفی‌ها اما ۱۳مردادماه به اوج خود رسید. در این روز دیوان عدالت اداری، آیین‌نامه واردات خودرو را به خاطر مغایرت تعرفه‌ای با قانون بودجه سال جاری به حالت تعلیق درآورد. با همه اینها طرح فروش خودروهای وارداتی در حال انجام است و متقاضیان باید ۵۰۰‌میلیون تومان را برای شرکت در این طرح در حساب‌های وکالتی خود بلوکه کنند که حتی قیمت نهایی خودروها نیز مشخص نیست.

چنین وضع بلاتکلیفی به بازار نیز سرایت می‌کند چراکه خریدار یا فروشنده نمی‌دانند که خودروهای جدیدی که قرار است به بازار تزریق شوند در چه بازه قیمتی قرار می‌گیرند و بنابراین در مورد اینکه باید خرید یا فروش خود را سریع‌تر انجام دهند یا صبر کنند بلاتکلیف هستند. در چنین شرایطی طبیعی است که معاملات تا روشن شدن تکلیف وارداتی‌ها به تعویق بیافتد و از رکود حاصل از آن قیمت خودروهای وارداتی نیز در بازار رو به کاهش رود.

کمااینکه استقبال از طرح جدید فروش وارداتی‌ها نیز بسیار محدود بوده و باعث نگرانی واردکنندگان شده است. حالا واردکنندگان در کنار مشکلاتی مانند قیمت‌گذاری محصول توسط دولت و چالش‌های تخصیص ارز باید به فکر تحریک تقاضا نیز باشند.

اما از بین ۱۲خودرویی که تغییرات قیمتی آنها را طی یک ماه گذشته بررسی کردیم، بیشترین افت قیمت مربوط به بنز کلاس C است. 

این خودرو ۱۶تیرماه در بازار به بهای ۱۳‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان خرید و فروش می‌‌شد اما روز گذشته بهای آن به ۱۲‌میلیارد تومان رسید تا طی یک ماه گذشته افت قیمت یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومانی و ۱۱.۱درصدی داشته باشد. خودروی دیگری که افت قیمت‌میلیاردی داشته، رنو کولیوس ۲۰۲۴ است. این خودرو روز گذشته در بازار ۶‌میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد، این در شرایطی است که بهای همین خودرو ۱۶ تیرماه در بازار ۷‌میلیارد تومان ثبت شده بود.  بنابراین در بازه زمانی مورد بررسی قیمت این خودرو با کاهش یک‌میلیارد تومانی و ۱۴.۳درصدی مواجه شده است. 

رتبه سوم اما فاصله زیادی با دو خودروی دیگر دارد. قیمت فولکس ID.۴ در بازه زمانی مورد بررسی از سه‌میلیارد و ۹۴۰‌میلیون تومان به سه‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان رسیده است. بر این اساس افت قیمت این خودرو در یک ماه گذشته به ۳۴۰‌میلیون تومان و ۸.۶درصد می‌رسد.

در این بین کمترین افت قیمت نیز نصیب سوزوکی بالنو شده است. این خودرو ۱۶تیرماه دو‌میلیارد و ۳۰‌میلیون تومان قیمت داشت اما بهای آن در روز گذشته به دو‌میلیارد تومان رسیده تا افت قیمت ثبت شده برای این خودرو تنها ۳۰‌میلیون تومان و ۱.۵درصد باشد. باقی خودروها نیز کاهش قیمت ۴۰تا ۳۰۰‌میلیون‌تومانی داشته‌اند.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.