سوددهی دیروز، زیان میلیاردی امروز/ ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه تبلیغات در ۳ ماه؟

تابناک شنبه 18 مرداد 1404 - 17:01
شرکت آسان پرداخت پرشین که با نماد «آپ» در بورس فعالیت می‌کند، سال ۱۴۰۴ را با ثبت زیان خالص آغاز کرده است؛ افت شدید سود انباشته، جهش هزینه‌ها و تصمیمات پرهزینه تبلیغاتی، آینده مالی این شرکت فعال در صنعت پرداخت الکترونیک را با ابهام جدی روبه‌رو کرده است.

آسان پرداخت پرشین///

آسان پرداخت پرشین، یکی از شرکت‌های شناخته‌شده صنعت پرداخت الکترونیک، سال جدید را با ثبت زیان خالص آغاز کرده است؛ موضوعی که نگرانی جدی سهامداران را در پی داشته و آینده مالی این شرکت بورسی را با ابهام روبه‌رو کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ نماد بورسی «آپ» از مهرماه ۱۳۹۵ وارد بازار سرمایه شد و طی سال‌های اخیر یکی از بازیگران اصلی بازار پرداخت الکترونیک بوده است. با این حال، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که این شرکت در مسیر نزولی سوددهی حرکت کرده بود. به گونه‌ای که صورت مالی حسابرسی شده نشان داد سود خالص «آپ» در دوازده ماه سال گذشته با کاهش ۵۵ درصدی، حدود ۵۵ میلیارد تومان کمتر از سال پیش از آن بوده است. این روند باعث شد سود انباشته شرکت تا پایان اسفندماه ۱۴۰۳ با افت ۷۷ درصدی معادل ۳۵۰ میلیارد تومان مواجه شود؛ آماری که برای سهامداران خوشایند نبود.

آغاز زیان‌دهی آپ در بهار امسال

حال بر اساس گزارش جدید مالی سه‌ماهه نخست ۱۴۰۴، آسان پرداخت پرشین در پایان خردادماه به زیان خالص ۲۹ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که شرکت در مدت مشابه سال گذشته، سود خالص بیش از ۱۰ میلیارد تومان داشت. به این ترتیب، زیان شناسایی شده به ازای هر سهم «آپ» در پایان بهار امسال ۳۳ ریال ثبت شده است.

سوددهی دیروز، زیان میلیاردی امروز/ تبلیغات پرهزینه یک شرکت بورسی در اوج بحران  

همچنین سود انباشته شرکت در این دوره نسبت به پایان سال قبل، ۲۸ درصد کاهش یافته و در مقایسه با ابتدای سال گذشته نیز افت چشمگیر معادل ۸۳ درصد را تجربه کرده است.

افزایش هزینه‌ها و فشار بر عملکرد مالی

بررسی جزئیات صورت‌های مالی نشان می‌دهد که افزایش شدید هزینه‌ها نقش مهمی در زیان‌ده شدن شرکت داشته است. هزینه‌های فروش، اداری و عمومی «آپ» در سه ماهه نخست سال با رشد ۱۳۷ درصدی به بیش از ۱۰۶ میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، هزینه‌های مالی شرکت نیز به بیش از ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.  در همین مدت، زیان عملیاتی «آسان پرداخت» نیز ۲۸ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان بوده که نشان‌دهنده فشار سنگین هزینه‌ها بر سودآوری شرکت است.

هزینه تبلیغات؛ تصمیمی پرانتقاد در شرایط زیان

یکی از نکات قابل تأمل در گزارش مالی این شرکت، هزینه‌های میلیاردی تبلیغاتی است. به گونه ای که «آپ» در سه ماهه نخست سال جاری ۱۴ میلیارد و ۶۲۱ میلیون تومان صرف تبلیغات کرده است. برآورد‌های صورت مالی نشان می‌دهد که این رقم تا برای سه فصل تا پایان به بیش از ۸۸ میلیارد تومان می‌رسد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که شرکت با زیان میلیاردی مواجه است و مشخص نیست چه معیار یا برنامه‌ریزی‌ای پشت این سطح از هزینه تبلیغاتی وجود دارد.

سوددهی دیروز، زیان میلیاردی امروز/ تبلیغات پرهزینه یک شرکت بورسی در اوج بحران به گزارش تابناک، عملکرد سه ماهه ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که آسان پرداخت پرشین برای بازگشت به سودآوری، نیازمند بازنگری جدی در ساختار هزینه‌ها، مدیریت منابع و برنامه‌های توسعه‌ای است. ادامه روند فعلی می‌تواند فشار بیشتری بر سهامداران وارد کرده و جایگاه شرکت در بازار رقابتی پرداخت الکترونیک را به خطر بیندازد.

 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.