گزارشی جدید نشان میدهد که پلتفرم گوگل تیوی ظاهراً با مشکل جدی در کسب درآمد تبلیغاتی مواجه شده و این شرکت برای جلب آگهیدهندگان مجبور به کاهش کمیسیونها شده است.
گوگل در سال 2020 با ادغام اندروید تیوی و کرومکست، رابط کاربری گوگل تیوی را معرفی کرد تا کشف محتوای جدید برای کاربران سادهتر باشد. این رابط جدید براساس سلیقه و تاریخچه تماشای کاربر از سرویسهای استریم، به آنها محتوا پیشنهاد میکند و در کنار آن، برای کسب درآمد تبلیغات شرکتها را نمایش میدهد.
اما طبق گزارش جدیدی از ورج، این تلاشها ظاهراً آنطور که باید به سوددهی نرسیده و گوگل، که بخش بزرگی از درآمد آن از تبلیغات تأمین میشود، همچنان برای کسب درآمد کافی از تبلیغات تلویزیونی با مشکل روبهرو است.
به گفته این گزارش، گوگل میلیونها دلار برای جذابتر کردن پلتفرم خود برای آگهیدهندگان هزینه کرده، اما هنوز به سوددهی نرسیده و با افزایش شدید هزینهها، مجبور به بازنگری در میزان سرمایهگذاری شده است.
این شرکت اکنون برای افزایش درآمد، کنترل بخشی از جایگاههای تبلیغاتی را به ناشران اپلیکیشنهای استریم واگذار میکند و در عوض تنها کمیسیونی از آنها دریافت خواهد کرد. این رویکرد برخلاف سیاست شرکتهایی مانند روکو و ویزیو است که تمامی کمیسیونها را خودشان دریافت میکنند.
آمارها نشان میدهد سهم گوگل تیوی و اندروید تیوی از بازار تلویزیونهای هوشمند آمریکای شمالی تنها حدود 10 درصد است، در حالی که بیش از دوسوم خانوادههای آمریکایی یک تلویزیون هوشمند دارند. البته این سهم در بازار جهانی بالاتر است و حدود یکچهارم تلویزیونهای جدید با یکی از رابطهای گوگل عرضه میشوند، اما نسخههای سفارشیشده توسط سازندگان، بخش بزرگی از درآمد گوگل را کاهش میدهد.
در آمریکا، سامسونگ، الجی و روکو بازار را در اختیار دارند و آمازون نیز با همکاری هایسنس برای عرضه تلویزیونهای مجهز به Fire TV OS فشار بیشتری به گوگل وارد میکند. گفته میشود آمازون حتی برای خردهفروشان پاداشی حداکثر 50 دلاری به ازای هر دستگاه فعالشده تعریف کرده است.
مشکل دیگر گوگل تیوی، رقابت داخلی با یوتوب است. بازدیدهای یوتیوب روی تلویزیونهای هوشمند طی سالهای اخیر رشد زیادی داشته و اکنون 25 درصد از کل بازدید سرویسهای استریم در آمریکا را شامل میشود. همین موضوع باعث شده تیم فروش گوگل تمرکز بیشتری روی یوتوب داشته باشد و بودجه و نیروی انسانی گوگل تیوی کاهش یابد.
به نظر میرسد گوگل تیوی برخلاف اندروید، نتوانسته انحصاری که این شرکت انتظار داشته را ایجاد کند. درحالیکه آینده این پلتفرم در هالهای از ابهام قرار دارد، گوگل به همکاریهای کوتاهمدت با سازندگان تلویزیونها روی آورده و احتمال کاهش تلاشها و تمرکز روی حوزههای سودآورتر وجود دارد.