عصر ایران - با گذشت ۲۰ ماه از روی کار آمدن خاویر میلی و وعدههایش برای انقلاب بازار آزاد، کشاورزان آرژانتینی همچنان از مالیاتهای سنگین و کاهش کند آنها ناامیدند.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، بیست ماه پس از روی کار آمدن رئیسجمهور آرژانتین، خاویر میلی، که قول داده بود انقلاب بازار آزاد را در به اصطلاح "مرد بیمار آمریکای جنوبی" رهبری کند، جامعه کشاورزی او را برای پیشروی بیشتر تشویق میکند.
این موضوع شامل روبن آرتیگس و باغهایش در منطقه لا بوئنا موزا- در شمال غربی بوئنوس آیرس واقع شده - نیز میشود، جایی که برداشت پرتقال در جریان است. تراکتورها زیر بار سنگین پرتقالهایی که توسط کارگران نشسته بر نردبان و از بالای درختان چیده شدهاند، به سختی حرکت میکنند.
مانند بسیاری از کشاورزان، آرتیگس انتخاب میلی در دسامبر ۲۰۲۳ را به عنوان یک پیروزی برای کارآفرینی آزاد پس از دو دهه سیاستهای عمدتاً حمایتی چپ میانه پذیرفت. اما او احساس میکند که دستاوردهای کشاورزان تاکنون ناچیز بوده و تولیدکنندگان در حال خسته شدن هستند.
محصولات کشاورزی ۵۸ درصد از صادرات آرژانتین در سال ۲۰۲۴ را تشکیل میدهند و آن را به موتور کلیدی رشد اقتصادی و منبع اصلی ورود ارز خارجی تبدیل میکنند. ناامیدی کشاورزان عمدتاً به خاطر مالیاتهای متعددی است که در سطوح ملی، استانی و شهرداری وضع شدهاند و به گفته آنها به رقابتپذیری آسیب میرسانند.
میلی در مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۳، قول داد مالیاتهای سنگین بر صادرات گوشت گاو و غلات را که منبع دیرینه درآمد دولت بودند و او آنها را "دزدی" میخواند، کاهش دهد و در نهایت به طور کامل آنها را لغو کند. اما روند کاهش مالیات کند بود و زمانی که سرانجام ماه گذشته میزان مالیاتها را اعلام کرد، کمتر از انتظارات پیشین برای این صنعت بود.
مالیات صادرات بر مرغ و گوشت گاو از ۶.۷۵ درصد به ۵ درصد، بر ذرت از ۱۲ درصد به ۹.۵ درصد و بر سویا - یکی از بزرگترین صادرات کشاورزی آرژانتین - از ۳۳ به ۲۶ درصد کاهش یافت. همچنین برای سورگوم (نوعی غله شبیه به ذرت)، دانههای آفتابگردان و محصولات جانبی و محصولات جانبی سویا نیز تخفیفهایی در نظر گرفته شد.
از جهنم به سوی برزخ
رائول ویتورس، رئیس جامعه روستایی سن پدرو، درباره این کاهش مالیاتها اظهار داشت: ما در جهنم بودیم و حالا به برزخ صعود کردهایم. آرتیگس، که امسال به دلیل موج سرمای بیسابقه در ماه جولای، ۳۰ درصد از محصول پرتقال و هلو خود را از دست داد، این تغییرات را "ناکافی" خواند. همانطور که او بر جداسازی پرتقالهایی که برای صادرات به اروپا بستهبندی میشدند نظارت میکرد، اذعان کرد که وضعیت برای اقتصاددان جسوری مثل میلی دشوار است آنهم با توجه به وضعیت مالی عمومی ضعیفی که به ارث برده است.
او استدلال کرد: حمل یک جعبه پرتقال از یک بندر آرژانتین برای ما ۴۰ درصد بیشتر از رقبای ما در شیلی، اروگوئه یا آفریقای جنوبی هزینه دارد. درختان پرتقال او نیز آهنربایی برای دزدان هستند که شبها به باغها حمله میکنند. آرتیگس، که حدود ۱۲۰ نفر را در استخدام خود دارد، با اشاره به اشتغالزایی کمتر تولید سویا، گفت: تولیدکنندگان در حال خسته شدن هستند، بسیاری از کاشت (میوه) دست میکشند و زمینهای خود را به تولیدکنندگان سویا اجاره میدهند.
مسیر سخت به سوی بازار
میلی با وعده کاهش هزینهها، مهار تورم و از بین بردن کسری بودجه سنگین انتخاب شد. او به این وعدهها از طریق یک برنامه ریاضت اقتصادی سخت، که شامل اخراج دهها هزار کارمند بخش دولتی و قرار دادن بسیاری دیگر در خط فقر بود، عمل کرده است. اما او هنوز مجبور شد به صندوق بینالمللی پول، که آرژانتین قبلاً ۴۴ میلیارد دلار به آن بدهکار است، مراجعه کند تا وام ۲۰ میلیارد دلاری دیگری را تضمین کند.
در ماه ژوییه و در جریان نمایشگاه سالانه کشاورزی "اکسپو روستایی" در بوئنوس آیرس، میلی در مورد برنامه خود برای از بین بردن کامل عوارض صادراتی ابراز تردید کرد و گفت که اگر این کار مازاد مالی به سختی به دست آمده او را تهدید کند، این کار را نخواهد کرد. اما همه چیز برای کشاورزان ناامیدکننده نبوده است.
تولیدکنندگان مواد غذایی از حذف جزئی کنترلهای ارزی و موفقیت او در مبارزه با تورم، که هزینههای نهادههای آنها را افزایش میداد، استقبال کردهاند. آنها همچنین تا حد زیادی از اقدامات ریاضت اقتصادی او حمایت میکنند، مگر زمانی که بر سود خالص آنها تأثیر بگذارد.
یکی از اولین اقدامات میلی به عنوان رئیسجمهور، توقف برخی از خدمات عمومی بود، از جمله نگهداری بیش از ۴۰ هزار کیلومتر (۲۵ هزار مایل) از بزرگراهها که برای حمل ۹۰ درصد از بارهای آرژانتین استفاده میشوند.
نیکولاس پینو، رئیس جامعه روستایی آرژانتین که نماینده مالکان بزرگ زمین است، هشدار داد که وضعیت رو به وخامت جادهها بر کسب و کار تأثیر میگذارد. او در نمایشگاه کشاورزی گفت: افزایش تولید بدون جاده، راهآهن یا آبراه برای حمل و نقل آن امکانپذیر نیست.
-------------------------------
*برگردان گزارش از محمد حسن گودرزی