رنو ۲۱؛ خودرویی با طراحی حرفه ای و جوایز متعدد که در ایران سرنوشت موفقی نداشت(+عکس)

عصر ایران چهارشنبه 22 مرداد 1404 - 09:11
رنو ۲۱ در سال ۱۹۸۶ به عنوان جانشین مدل موفق رنو ۱۸ معرفی شد و تا سال ۱۹۹۴ که جای خود را به رنو لاگونا داد، به تولید رسید. این خودرو در سه نسخه سدان، استیشن (با نام‌های نوادا یا ساوونا) و از سال ۱۹۸۹ به صورت هاچ‌بک عرضه شد.مجله وات کار در سال ۱۹۸۷ این خودرو را به عنوان بهترین خودروی خانوادگی سدان انتخاب کرد. رنو همچنین چند ماه پس از عرضه رنو ۲۱ یک مدل واگن استیشن از آن را با نام رنو ۲۱ نوادا به بازار معرفی کرد که این خودرو هم توانست جایزه بهترین خودروی استیشن سال را از آن خود کند.

عصر ایران - رنو ۲۱ با طراحی خاص خود که توسط «جورجتو جوجارو» انجام شده بود، از دیگر خودروهای هم‌عصر خود متمایز بود. خطوط صاف و زاویه‌دار از ویژگی‌های بارز این خودرو بودند و لوگوی نامتقارن روی جلوپنجره، جزئیات قابل توجهی به آن می‌بخشید.

در سال ۱۹۸۹، این خودرو با یک بازطراحی عمده (فاز دوم) هم از نظر فنی و هم ظاهری بهبود یافت. جلو، سپرها، داشبورد و چراغ‌های عقب جدیدی برای آن طراحی شد که ظاهری نرم‌تر و شبیه به مدل رنو ۲۵ به آن داد. همچنین، نسخه هاچ‌بک آن معرفی شد که به سرعت در بسیاری از کشورها محبوبیت بیشتری نسبت به سدان پیدا کرد.

رنو ۲۱؛ خودرویی نوستالژیک با طراحی متفاوت از دهه ۸۰ میلادی (+عکس)

مدل پرقدرت رنو ۲۱ توربو، که از سال ۱۹۸۸ با موتور ۲.۰ لیتری توربو عرضه شد، یکی از نسخه‌های شاخص این خودرو بود. یک مدل چهار چرخ محرک (Quadra) از این خودرو نیز بعدها تولید شد. رنو ۲۱ حتی در آمریکای شمالی با نام‌های «رنو مدالیون» و سپس «ایگل مدالیون» به فروش رسید. در مجموع، بیش از ۲ میلیون و ۹۶ هزار دستگاه از این مدل تولید شد.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.