کتاب «سواد رسانه‌ای برای روزنامه‌نگاران» منتشر شد؛ مخاطب کتاب کیست؟

خبرگزاری مهر چهارشنبه 22 مرداد 1404 - 13:27
کتاب «سواد رسانه‌ای برای روزنامه‌نگاران» نوشته حمید ضیایی‌پرور توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «سواد رسانه‌ای برای روزنامه‌نگاران» نوشته حمید ضیایی‌پرور با تبیین مفاهیم بنیادین سواد رسانه‌ای توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

در این اثر، نویسنده ضمن تبیین مفاهیم بنیادین سواد رسانه‌ای، به بررسی تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی، روش‌های شناسایی و مقابله با اخبار جعلی، مدیریت مصرف رسانه، و بهره‌گیری خلاقانه از ابزارهای دیجیتال پرداخته و با نگاهی کاربردی، مهارت‌ها و آگاهی‌های ضروری برای مواجهه روزنامه‌نگاران با پدیده‌های نوین رسانه‌ای را آموزش می‌دهد. بخشی از کتاب نیز به آموزش تکنیک‌ها و استانداردهای نوین روزنامه‌نگاری در عصر شبکه‌های اجتماعی اختصاص دارد.

مخاطب این کتاب، صرفاً روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم‌های رسانه‌ای هستند. ضیایی‌پرور در این اثر با بیان اینکه برای بررسی صحت و سقم یک رویداد لزوماً نباید منتظر اعلام رسمی مقامات مسئول ماند، تأکید می‌کند خود رسانه هم باید تکنیک‌های راستی‌آزمایی رویدادها را بداند؛ در این کتاب، ده‌ها و صدها تکنیک دیگر اعتبارسنجی محتوای متنی، تصویری و گرافیکی نیز وجود دارد که به آنها پرداخته شده است.

در فصل‌های مختلف این کتاب علاوه بر ارائه تعاریف و مفاهیم و اصول و نظریه‌های سواد رسانه‌ای، به عواملی که در تشخیص خبرهای جعلی و مهارت‌ها و توانایی‌هایی که به کار روزمره خبرنگاران می‌آید پرداخته شده است. همچنین به موضوع فکت چکینگ و واقعیت‌سنجی اشاره شده که چندین گروه و تیم متخصص در دنیا همواره به واقعیت‌سنجی رویدادها مشغول هستند. علاوه بر آن به این موضوع پرداخته شده که چه زمینه‌ها و عواملی بر نحوه دروازه بانی اخبار در رسانه‌ها تأثیر دارند؟

این کتاب همچنین عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را تشریح کرده و به موضوعاتی مانند اعتبارسنجی اخبار و اطلاعات و پروتکل‌ها و ضوابط و استانداردهای خبر و محتوا در رسانه‌ها اشاره شده است.

حمید ضیایی‌پرور، پژوهشگر و مدرس باسابقه حوزه ارتباطات و رسانه، سال‌ها در عرصه توسعه سواد رسانه‌ای فعالیت کرده است. او در این کتاب تلاش کرده با ترکیب تجربه‌های عملی و یافته‌های علمی، مرجعی کارآمد برای روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌ای و دانشجویان رشته ارتباطات فراهم آورد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.