اثر تعرفه‌های جدید ترامپ بر فعالیت کسب و کارهای کوچک

اقتصادنیوز شنبه 25 مرداد 1404 - 19:20
اقتصادنیوز: تعرفه‌ها، قیمت کالاهای روزمره را افزایش می‌دهند، زیرا کسب‌وکارها هشدار می‌دهند که دیگر نمی‌توانند هزینه‌ها را تحمل کنند و مصرف‌کنندگان باید هزینه‌ها را بپردازند.

به گزارش اقتصادنیوز، تعرفه‌های ترامپ بار دیگر سیاست تجاری را به دغدغه روزانه همه، از مدیران کارخانه گرفته تا مدیران عامل شرکت‌های فورچون ۵۰۰، تبدیل کرده است. ریسک‌ها بالا و قوانین در حال تغییر هستند و برنده کسانی خواهند بود که به‌سرعت سازگار می‌شوند، جهانی فکر می‌کنند و فعالانه برنامه‌ریزی می‌کنند.

"صدیقه نژادقربان" در تجارت فردا نوشت : تعرفه‌ها، قیمت کالاهای روزمره را افزایش می‌دهند، زیرا کسب‌وکارها هشدار می‌دهند که دیگر نمی‌توانند هزینه‌ها را تحمل کنند و مصرف‌کنندگان باید هزینه‌ها را بپردازند. طبق پیش‌بینی‌های آزمایشگاه بودجه ییل، انتظار می‌رود برخی از بزرگ‌ترین افزایش قیمت‌ها در دسته‌های روزمره مانند پوشاک، غذا و خودرو باشد. با اجرایی‌شدن آخرین دور تعرفه‌های رئیس‌جمهور ترامپ، بسیاری از مصرف‌کنندگان آمریکایی ممکن است به‌زودی متوجه افزایش قیمت همه‌چیز از کفش‌های کتانی گرفته تا موز و همچنین هزینه ماشین بعدی خود شوند. این تعرفه‌های گسترده تقریباً همه شرکای تجاری ایالات‌متحده را هدف قرار می‌دهد و میانگین مالیات بر واردات را به بیش از ۱۸ درصد می‌رساند که بالاترین میزان از سال ۱۹۳۴ و جهشی شدید از 4/2 درصد در ژانویه است. درحالی‌که این مالیات‌ها بر واردکنندگان، صادرکنندگان و خرده‌فروشان وضع می‌شود، بسیاری از اقتصاددانان هشدار می‌دهند که مصرف‌کنندگان بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را متحمل خواهند شد.

تعرفه‌های جدید ترامپ در دوران مدرن بی‌سابقه است. تنها در عرض شش ماه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تجارت جهانی را از نو ساخته و یک قرن سابقه را وارونه کرده است. مشکلات تعرفه‌ای، سود e.l.f. Beauty را کاهش داد. این شرکت لوازم آرایشی در گزارش درآمد سه‌ ماه اول خود اعلام کرد که سودش به‌دلیل تعرفه‌ها 30 درصد کاهش یافته است. این شرکت که تا 80 درصد از محصولات خود را در چین تولید می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد، «به‌دلیل طیف وسیعی از پیامدهای بالقوه مربوط به تعرفه‌ها»، چشم‌انداز مالی سالانه خود را منتشر نکرده است. درآمد خالص e.l.f. Beauty به 3/33 میلیون دلار رسید که نسبت به 6/47 میلیون دلار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش شدیدی را نشان می‌دهد. همچنین اخیراً قیمت جهانی تمام محصولات خود را یک دلار افزایش داده است تا تعرفه‌ها را جبران کند.

قیمت‌های شین و تمو با تعرفه‌های جدید حتی بیشتر آسیب خواهد دید. به‌عنوان بخشی از تعرفه‌های جدیدی که به اجرا درآمد، ترامپ یک روزنه تجارت جهانی را که اجازه می‌داد بسته‌های کوچک‌تر بدون عوارض به آمریکا وارد شوند، به حالت تعلیق درآورد. این امر، راه پنهان به ایالات‌متحده برای شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ چینی مانند شین و تمو را می‌بندد، که می‌توانند هزینه این عوارض را به مصرف‌کنندگان منتقل کنند.

تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز جهان نیز هشدار می‌دهد، به‌دلیل تعرفه‌ها، سودش تقریباً ۱۰ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پیش‌بینی نتایج مالی تلفیقی برای سال مالی نشان‌دهنده تاثیر منفی تخمینی 4/1 میلیارد ین بر درآمد عملیاتی به‌دلیل تعرفه‌های ایالات‌متحده است.» این شرکت ژاپنی پیش‌بینی خود را برای سود عملیاتی کل سال ۱۶ درصد کاهش داد. ترامپ تعرفه 15درصدی برای قطعات خودرو ژاپنی اعمال کرده است.

اقتصاد جهانی در برابر تعرفه‌های ترامپ

اعلان‌های مختلف ترامپ باعث نوسانات در بازارهای سهام جهانی شده است، جایی که شرکت‌ها سهام خود را می‌فروشند. بااین‌حال، بازارها اخیراً پایدارتر بوده‌اند. بسیاری از مردم، حتی اگر مستقیم در سهام سرمایه‌گذاری نکنند، به‌دلیل اثر غیرمستقیم بر حقوق بازنشستگی، مشاغل و نرخ بهره، تحت تاثیر تغییرات قیمت بازار سهام قرار می‌گیرند. ارزش دلار آمریکا، که معمولاً یک دارایی امن محسوب می‌شود، نیز گاهی اوقات به‌شدت کاهش یافته است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) پیش‌بینی‌های خود را برای رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۵ در نتیجه تعرفه‌ها کاهش دادند. هر دو سازمان انتظار دارند که اقتصاد ایالات‌متحده به‌شدت تحت تاثیر قرار گیرد.

آخرین آمار نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات‌متحده بین آوریل و ژوئن ۲۰۲۵، پس از کاهش در سه ماه اول سال، با نرخ سالانه سه درصد رشد کرده است. ترامپ اصرار دارد که سیاست تجاری او اثرگذار است، اما صداهای بانفوذ در حزب جمهوری‌خواه به دموکرات‌های مخالف و رهبران خارجی در حمله به این اقدامات پیوسته‌اند.

اما آیا قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی افزایش می‌یابد؟ تحلیلگران می‌گویند تعرفه‌ها در حال حاضر بر نرخ تورم کلی ایالات‌متحده موثرند، زیرا مشاغل بخشی یا تمام هزینه‌های بالاتر را به دوش می‌کشند.

قیمت‌ها در سال منتهی به ژوئن 7/2 درصد افزایش یافت که نسبت به 4/2 درصد ماه قبل نشان‌دهنده افزایش اقلامی ازجمله پوشاک، قهوه، اسباب‌بازی و لوازم خانگی است. آدیداس تایید کرده است که در نتیجه تعرفه‌ها، قیمت‌ها را برای مشتریان آمریکایی افزایش خواهد داد. تقریباً نیمی از محصولات این شرکت در ویتنام و اندونزی ساخته می‌شوند که به ترتیب با تعرفه‌های ۲۰ و ۱۹درصدی مواجه هستند. نایک همچنین اعلام کرده است که قیمت‌ها در آمریکا افزایش خواهد یافت و هشدار داد، این تعرفه‌ها می‌تواند یک میلیارد دلار (۷۳۰ میلیون پوند) بر هزینه‌های آن بیفزاید. شرکت سازنده باربی، ماتل، نیز قصد دارد در این کشور تعرفه‌های بیشتری اعمال کند. برخی از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند کالاهای خارجی کمتری وارد کنند که می‌تواند کالاهای موجود را گران‌تر کند. همچنین انتظار می‌رود هزینه‌های کالاهای تولیدشده در آمریکا با استفاده از قطعات وارداتی بالا برود.

برای مثال، قطعات خودرو معمولاً قبل از اینکه یک وسیله نقلیه به‌طور کامل مونتاژ شود، چندین بار از مرزهای ایالات‌متحده، مکزیک و کانادا عبور می‌کنند. تعرفه‌های جدید همچنین موجب بررسی‌های گمرکی سخت‌گیرانه‌تر در مرز آمریکا شده است.

اثر تعرفه‌ها در کسب‌وکارهای کوچک

در تاروپود پیچیده اقتصاد آمریکا، کسب‌وکارهای کوچک صرفاً نخ نیستند؛ آنها خودِ تاروپود هستند که تقریباً 6/46 درصد از کارگران بخش خصوصی را استخدام می‌کنند و 6/32 درصد از ارزش صادرات شناخته‌شده را تولید می‌کنند. بااین‌حال، اعمال اخیر تعرفه‌ها از سوی دولت ترامپ سایه سنگینی بر این شرکت‌ها انداخته و چالش‌هایی به وجود آورده که حیات و طول عمر آنها را تهدید می‌کند.

برای کسب‌وکارهای کوچک، تعرفه‌ها موجب افزایش هزینه‌های واردات، به‌ویژه برای آنهایی شده که به مواد و محصولات خارجی وابسته‌اند. این افزایش هزینه‌ها، حاشیه سود را کاهش داده و بسیاری را مجبور به تصمیم‌گیری‌های دشوار در مورد قیمت‌گذاری، استخدام نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری کرده است. فقط در ماه مارس، اشتغال در کوچک‌ترین شرکت‌ها تقریباً 100 هزار نفر کاهش یافته که نشان‌دهنده فشاری است که بر این کسب‌وکارها وارد شده است.

شرکت پاسیفیک ولی فودز، صادرکننده مواد غذایی منجمد خانوادگی مستقر در بلویو، واشنگتن، را در نظر بگیرید. این شرکت که زمانی با صادرات قابل‌توجه به آسیا رونق داشت، از سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش ۷۰درصدی درآمد خود بوده است. ضربه اولیه ناشی از جنگ‌های تعرفه‌ای ایالات‌متحده و چین بود که با همه‌گیری، تورم و تعرفه‌های تلافی‌جویانه تشدید شد. این چالش‌های پیچیده موجب از دست‌دادن مشتریان اصلی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های صادرات شد که تاثیر عمیق سیاست‌های تجاری بر صادرکنندگان کوچک را برجسته می‌کند.

قطعیت‌نداشتن سیاست‌های تجاری، اعتمادبه‌نفس کسب‌وکارها را کاهش داده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از صاحبان مشاغل کوچک و متوسط، افزایش هزینه‌های عملیاتی ناشی از تعرفه‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و بیش از 40 درصد انتظار دارند با کاهش فروش روبه‌‌رو شوند. این بدبینی بسیاری را به سمت افزایش قیمت‌ها، کاهش کارکنان و محدودکردن سرمایه‌گذاری‌ها سوق می‌دهد و تصویری نگران‌کننده برای آینده شرکت‌های کوچک ترسیم می‌کند.

چالش‌های پیش‌روی کسب‌وکارهای کوچک فراتر از بنگاه‌های انفرادی است؛ آنها پیامدهای اقتصادی گسترده‌تری دارند. ازآنجاکه این کسب‌وکارها با افزایش هزینه‌ها و کاهش حاشیه سود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، توانایی‌شان برای کمک به ایجاد شغل و رشد اقتصاد کاهش می‌یابد. پتانسیل تعطیلی و اخراج گسترده، تهدیدی برای ثبات جوامع محلی و اقتصاد، به‌طور کلی است.

تعرفه‌های دولت ترامپ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که شرکت‌ها را تشویق کنند عملیات تولیدی را با هدف احیای صنایع داخلی و افزایش اشتغال به خاک ایالات‌متحده بازگردانند. بااین‌حال، احیای پیش‌بینی‌شده مشاغل تولیدی با یک مانع قابل‌توجه روبه‌رو است: «اتوماسیون». کارخانه‌های مدرن به‌ طرز فزاینده‌ای به فناوری‌های پیشرفته متکی هستند، به این معنی که حتی اگر تولید بازگردد، ممکن است تعداد مشاغل موجود افزایش متناسبی نداشته باشد.

از دهه ۱۹۴۰، اشتغال تولیدی ایالات‌متحده، بیشتر به‌دلیل پیشرفت‌های فناوری و جهانی‌شدن، کاهش مداوم را تجربه کرده است. در ژوئن ۱۹۷۹، اشتغال تولیدی به 6/19 میلیون نفر رسید و تا ژوئن ۲۰۱۹، به 8/12میلیون نفر کاهش یافت که نشان‌دهنده کاهش ۳۵درصدی است. این روند، تاثیر عمیق خودکارسازی و تغییر زنجیره‌های تامین جهانی بر بازار کار داخلی را برجسته می‌کند.

اقتصاددانان نسبت به اثربخشی تعرفه‌ها در افزایش قابل‌توجه اشتغال تولیدی ابراز تردید می‌کنند. داگلاس ایروین از کالج دارتموث خاطرنشان می‌کند، حتی اگر شرکت‌ها برای جلوگیری از تعرفه‌ها، کارخانه‌ها را به ایالات‌متحده منتقل کنند، اتوماسیون به این معناست که شغل‌های کمی ایجاد خواهد شد. تولید یک تن فولاد اکنون به کسری از نیروی کاری که دهه‌ها پیش ‌نیاز داشت، نیاز دارد.

جیمز نایتلی از ING می‌گوید، هزینه‌های بالای نیروی کار در ایالات‌متحده، بازگشت به کارخانه را برای تولید خودکار و با ارزش بالا عملی می‌کند و این نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌ها ممکن است به‌جای بازگرداندن تولید، جذب تعرفه‌ها را انتخاب کنند.

کارخانه فولاد نورث استار در دلتا، اوهایو، نمونه‌ای از این الگوی تولید مدرن است. این مرکز که بلواسکوپ آن را اداره می‌کند، از طریق افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، ازجمله توسعه ۷۳۵ میلیون‌دلاری، از تعرفه‌ها سود برده است. با وجود این سرمایه‌گذاری‌ها، اتکای این کارخانه به فناوری کوره قوس الکتریکی و جبران خسارت مبتنی بر عملکرد، بر کارایی و اتوماسیون تاکید دارد، در نتیجه مشاغل کمتری نسبت به تاسیسات تولیدی سنتی ایجاد می‌شود. درحالی‌که ابتکارات بازگشت به کارخانه ممکن است به تاسیس کارخانه‌های جدید منجر شود، این تاسیسات اغلب با فناوری‌های اتوماسیون پیشرفته طراحی شده‌اند که به کارگران انسانی کمتری نیاز دارند. برای حفظ کارایی این سیستم‌های ساده، بسیاری از تولیدکنندگان به سیستم‌های مدیریت نگهداری کامپیوتری (CMMS) روی می‌آورند. این پلت‌فرم‌ها به خودکارسازی برنامه‌های نگهداری، کاهش زمان ازکارافتادگی و افزایش طول عمر تجهیزات کمک می‌کنند و درعین‌حال نیاز به تیم‌های بزرگ در محل را به حداقل می‌رسانند و بهره‌وری را افزایش می‌دهند. این تغییر، روند گسترده‌تری را نشان می‌دهد که در آن بهره‌وری تولید افزایش می‌یابد، اما فرصت‌های شغلی متناسب افزایش نمی‌یابند.

چگونگی حفظ مشاغل کوچک در برابر تعرفه‌ها

کسب‌وکارهای کوچکی که کالاهای خارجی وارد و توزیع می‌کنند، فوراً تاثیر تعرفه‌های بالاتر را احساس خواهند کرد. آنها برای محصولات گران‌قیمت مانند پنیر، عطر، مد و لوازم جانبی، و همچنین خودروهای آلمانی و ژاپنی، نفت کانادایی و خاورمیانه‌ای، فولاد و کالاهای مصرفی چینی، داروهای ساخت ایرلند و محصولات مکزیکی، هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد.

شرکت‌هایی که مستقیم در تجارت واردات و صادرات دخیل نیستند، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. مثلاً، صاحبان خودرو می‌توانند انتظار افزایش هزینه تعمیرات را داشته باشند، زیرا قطعات ساخت خارجی مشمول مالیات خواهند شد. کسب‌وکارهای کوچک باید برای تغییرات در جریان نقدی آماده شوند. تعرفه‌ها هزینه کالاها و مواد ساخت خارجی را افزایش می‌دهند. این واقعیت جدید به درآمد آسیب می‌رساند، مگر اینکه صاحبان کسب‌وکارهای کوچک بتوانند افزایش قیمت‌ها را بدون از دست‌دادن فروش به مصرف‌کنندگان منتقل کنند. 

تعرفه‌ها می‌توانند زنجیره تامین جهانی را مختل کنند، به این معنی که کسب‌وکارهای کوچک ممکن است در تهیه کالاهای مورد نیاز خود با مشکل مواجه شوند. این می‌تواند موجب نارضایتی مشتریان برای کسب‌وکارهای کوچک شود. احساسات ضدآمریکایی می‌تواند به صادرکنندگان آسیب برساند. مشاغل کوچکی که کالاهای ساخت آمریکا را در خارج از کشور می‌فروشند، مشمول تعرفه‌های تلافی‌جویانه از سوی شرکای تجاری ایالات‌متحده خواهند شد. نمی‌توان افزایش احساسات ضدآمریکایی و تحریم‌های احتمالی محصولات آمریکایی به‌دلیل خشم از جنگ‌های تجاری را نادیده گرفت. بسیاری از صادرکنندگان شاهد کاهش حاشیه سود خود خواهند شد. ازاین‌رو بنگاه‌ها باید در برابر تعرفه‌ها اقداماتی جهت تاب‌آوری و حفظ مشاغل خود در پیش بگیرند.

- ارتباط برقرار کنید. اگر قصد دارید با افزایش قیمت‌ها به هزینه‌های بالاتر کالاها و مواد وارداتی پاسخ دهید، به مشتریان خود اطلاع دهید که افزایش قیمت‌ها در راه است و دلیل آن را توضیح دهید. مثلاً رستوران‌های درجه یک باید تاکید کنند که حاضر نیستند در مورد کیفیت مواد اولیه خود کوتاه بیایند. به همین ترتیب، اگر تصمیم به استفاده از محصولات ساخت داخل دارید، این موضوع را بیان کنید. ممکن است مشتریانی به دست آورید که از شنیدن تصمیم شما برای «خرید آمریکایی» خوشحال شوند.

- مذاکره کنید. اگر مشتری بزرگی از تامین‌کننده‌ای هستید که کالاهای خارجی عرضه می‌کند، از حجم خود به‌عنوان قدرت قیمت‌گذاری استفاده کنید. برای میزان افزایش تعرفه‌های بالاتر که مایل به جذب آن هستید، محدودیت بگذارید. شاید بتوانید بر سر مابه‌التفاوت به توافق برسید.

- تحقیق کنید. اکنون زمان مناسبی برای ارزیابی مجدد زنجیره تامینتان است. مشخص کنید که آیا می‌توانید قیمت‌های پایین‌تری را از تامین‌کنندگان جدید پیدا کنید یا می‌توانید محصولات و مواد وارداتی با قیمت پایین‌تر را بدون آسیب‌رساندن به کیفیت جایگزین کنید.

- کاهش دهید. شاید کسب‌وکار کوچک شما با ارزیابی و ساده‌سازی عملیات فعلی خود، بهتر بتواند هزینه بالاتر کالاهای وارداتی را جذب کند. حذف اقلام کم‌حاشیه را که ممکن است فروش خوبی نداشته باشند در نظر بگیرید. اگر اجاره‌های تجاری در حال کاهش است، ببینید آیا می‌توانید درباره اجاره خود دوباره مذاکره کنید. به‌جای استخدام کارمندان تمام‌وقت، استخدام مدیران ارشد موقت یا پاره‌وقت را در نظر بگیرید. مارک واینر، رئیس ZRG Interim Solutions، می‌گوید، «شما می‌توانید بدون تعهد استخدام تمام‌وقت به استعدادهای برتر و بینش‌های استراتژیک دسترسی داشته باشید».

- سرمایه‌گذاری کنید. اگر در موقعیت مالی مناسبی برای جذب قیمت‌های بالاتر که احتمالاً بلافاصله اعمال می‌شوند، نیستید، سرمایه‌ای را برای آماده‌شدن برای یک ساختار هزینه جدید و بالاتر تامین کنید. درخواست وام سرمایه در گردش یا درخواست خط اعتباری تجاری بدهید که مانند یک صندوق ذخیره عمل می‌کند و می‌توانید در صورت نیاز از آن پول برداشت کنید و فقط مبلغ پولی را که قرض گرفته‌اید، بازپرداخت کنید. با کاهش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در اواخر امسال، ممکن است بتوانید با هزینه سرمایه کمتر، تامین مالی را تضمین کنید.

 

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.