به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای رضا انصاری معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر، برنامهها و اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران را تشریح کرد و به پرسش ها در این باره پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
مجری: میخواهیم راجع به بحث صنایع کوچک و متوسط صحبت کنیم که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به عنوان موتور محرکه اقتصادی کشورها شناخته میشود این صنایع نه تنها بیش از ۹۰ درصد بنگاههای اقتصادی کشور ما را تشکیل میدهند و در بر میگیرند بلکه سهم بالایی از اشتغال زایی و تولید ناخالص داخلی و حتی صادرات غیر نفتی کشور را به خودشان اختصاص دادهاند، اما متاسفانه واقعیت این است که این صنایع مهم با مشکلاتی نیز روبهرو است حالا در مسائل زیرساختی و دسترسی به انرژی پایدار آب برق گاز و مسائل دیگری که به هر حال فشارهای مختلفی را واحدهای تولیدی وارد کرده بحث تامین نقدینگی سرمایه در گردش به ویژه در حوزه تورمی و محدودیتهای بانکی که اطلاع دارید که اینها همه به موانع توسعه شهرکها و واحدهای صنعتی کوچک و متوسط ما شده و همچنین هزینه بالای تامین مواد اولیه بحث مشکلات محیط زیستی و زیرساختی در شهرکهای صنعتی و موانع صادراتی که هر کدام مزید بر علت هست امشب که چند روز پیش هم در تقویم رسمی کشورمان روز حمایت از صنایع کوچک است قصد داریم به این موضوع بپردازیم و بررسی کنیم یک سال هم از عمر دولت چهاردهم گذشته عملکرد یک سال عملکرد ۱۰ ماهه از دوره مدیریتی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی مهمترین برنامهها و مهمترین چالشها و مهمترین راهکارها و مهمترین تکالیفی که بر اساس برنامه هفتم توسعه بر عهده این سازمان گذاشته شده اینها مواردی است که قصد داریم تا آنجا که بضاعت زمانی برنامه به ما اجازه بدهد درباره آنها با میهمان محترم برنامه به بحث و گفتوگو بنشینیم، آقای دکتر ما در کشورمان سیاستهای کلی ابلاغی را داریم برنامه هفتم توسعه را داریم و قوانین هر سال را که در مجلس تصویب میشود و ابلاغ میشود و دولت در دستور کار قرار میدهد بحث قانون بودجه را عرض میکنم، اما اصل و مبنای همه اینها سیاستهای کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب است که ما همواره بیانات ایشان را به عنوان راهبرد و فصل الخطاب در نظر میگیریم.
سوال: آقای دکتر انصاری، بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان یک راهگشا و سیاستهای کلی که در واقع همه مسئولین ما تلاش میکنند که در این مسیر حرکت کنند حتی در آن مسیر سیاست گذاری و حرکت کنند در آن مسیر به عنوان اینکه مقدمه بحث را داشته باشیم و حضرت عالی هم یکی از مدیران علمی ما هستید روی خود برنامه صحبت کنیم دولت چهاردهم برنامه هفتم را به عنوان برنامه خودش در دستور کار قرار داد از آن طرف صنعت توسعه استراتژی توسعه صنعتی را باید اجرا میکردیم در برنامه هفتم بود و باید یک سال اول این آماده میشد و ابلاغ میشد و هنوز متاسفانه عملیاتی نشده حضرت عالی وقتی که حدود ۱۰ ماه پیش کار خودتان را آغاز کردید، مهمترین دغدغه و برنامهای که در دستور کارتان قرار دادید چه بود؟ یعنی الان اگر از شما بپرسند که آقای دکتر انصاری به عنوان مدیر عامل محورهای برنامهاش شاخص اولش چه بوده شما چه توضیحی میدهید میخواهیم این را اول به عنوان مقدمه بحث داشته باشیم و بعد برویم سراغ موضوعات مختلف؟
انصاری: ببینید همانطور که جناب عالی هم اشاره کردید مبنای دولت آقای دکتر پزشکیان از روز نخست برنامه هفتم پیشرفت کشور بود برنامه هفتم در واقع یک سری تکالیف برای همه دستگاهها از جمله مجموعه سازمان صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی هم مشخص کرده حالا ما وارد آن برنامهها هرجا لازم شد میتوانیم بشویم و راجع به آن صحبت کنیم منتها سوالی که جنابعالی اشاره کردید، من خاطرم هست در همان روزهای نخست که در واقع بنا شد من این مسئولیت را بپذیرم جلسات و گفتگویی داشتیم با آقای مهندس اتابک وزیر محترم دغدغهای که اساساً ایشان داشتند و من هم به آن باور داشتم این بود که ما بتوانیم در شهرکهای صنعتی مان عمق ایجاد کنیم ببینید ما در سالهایی یک گسترهای ایجاد کرده بودیم، یعنی همین الان که من دارم با شما صحبت میکنم ۸۷۹ شهرک صنعتی در کشور داریم که الان در حال فعالیت هستند در این ۸۷۹ شهرک صنعتی بیش از ۵۴ هزار واحد صنعتی هستند اینها بخشهای دولتی مان هستند بخش غیر دولتی هم داریم که ما الان بیش از ۱۰۰ مجوز صادر کردیم و ۷۳ تا از این شهرکهای صنعتی در بخش خصوصی به بهرهبرداری رسیده و خود آنها هم بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی الان مشغول به کار هستند.
سوال: در کل چند شهرک صنعتی دولتی و خصوصی و چند واحد صنعتی؟
انصاری: ۸۷۹ شهرک صنعتی دولتی الان داریم در کشور فعال و در حال بهرهبرداری، ۷۳ تا هم در بخش خصوصی و همان غیر دولتی داریم.
سوال: و در کل چند واحد صنعتی؟
انصاری: ما در بخش دولتی بیش از ۵۴ هزار واحد صنعتی الان داریم در بخش غیردولتی تقریباً بیش از ۱۰ هزار تا داریم که حالا اشتغال بخش دولتی حدوداً بالغ بر یک میلیون و صد هزار است در بخش غیر دولتی بالغ بر ۲۰۰ هزار هست، الان یکی از این عمق بخشیدن به معنی این است که ما بتوانیم آن زنجیره ارزش را تقویت کنیم این میتواند در واقع کمک کند به صنعت سازی به معنای واقعی این شاید یکی از حلقههای مفقودی در سالهای پس از پیروزی انقلاب با این کارهایی که در حوزه شهرکهای صنعتی و گسترش صنایع کوچک و متوسط شکل گرفته، البته این یک حلقه مفقوده بود که ما به آن توجه کردیم و برنامهریزی کردیم با همان تقویت و تکمیل زنجیره ارزش که خودش کمک میکند به صنعت سازی به معنای واقعیاش.
سوال: و در خوشههای مختلف؟
انصاری: دقیقاً خوشهها هست و بتوانیم کمک کنیم به کنسرسیومهای صادراتی کمک کنیم به شناسایی نیازهای فناورانهشان بعد شبکه سازی کنیم و به هم رسانی کنیم واحدهای کوچک و بزرگ را به عنوان مثال میگویم، مثلاً ما در یک استانی مثل کرمان استان معدنی ما است در یک استان مثل استانهای جنوبی ما مثل بوشهر مثلاً بخش شیلات و خرما پتانسیل منطقهای ما است، در بعضی از استانها بخش کشاورزی میتواند زنجیره اصلیش صنایع تبدیلی و صنایع غذایی به معنای صنایع تبدیلی کشاورزی باشد ما نگاهمان این است که این بخشها را در شهرکهای صنعتی هم تقویت کنیم و هم حمایت کنیم و سیاست گذاری و حتی واگذاری زمینمان نوع حمایتهایمان مثلاً در کلینیکهای کسب و کار ما سعی میکنیم آنها را بیشتر تقویت کنیم مشاورههایی که انجام میدهیم خدماتی که در کلینیکهای کسب و کار ما است با این نگاه است ما تقریباً سالانه بخشی از درآمدهای ناشی از درآمدهای داخلیمان مثلاً حدود ۵ تا ۶ درصدش را میبریم در همین حمایت از صنایع کوچک منابع داخلی خودمان نه منابع عمومی منابعی که متعلق به خود شرکت است این نگاه نگاه اصلی ما بوده هم منطبق بر سیاستهای دولت بوده و هم منطبق بر دیدگاههای آقای دکتر اتابک بوده.
سوال: یعنی در واقع من الان باید برداشتم این باشد که آقای انصاری برنامه اصلی ایشان در دوره مدیریتشان تکمیل و تقویت زنجیرههای ارزش بوده در صنایع مختلف؟
انصاری: این یکی از اولویتهای ما بوده یکی از بحثهایی که ما در این بحث داریم ما توسعه شهرکهای صنعتی مان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است ما در این زمینه اقداماتی شده بود در این سالها ولی خوب سیاستهای اصل ۴۴ و قوانین مترتب بر آن ما قوانین خوبی داشتیم ولی در این سالها در این زمینه باز ما دغدغهمان این است که در مقایسه با سالهای گذشته بهتر و عمیقتر بتوانیم برویم جلو.
سوال: و راهکارش؟
انصاری: راهکارش هم این است که ما حمایت کنیم ترغیب کنیم بروکراسیها را کاهش بدهیم موانع را بزداییم یعنی الان یک شرکتی که میخواهد بیاید یک شهرک خصوصی بزند بالاخره ما چه بخواهیم و نخواهیم در بروکراسی اداری ما موانع ذهنی وجود دارد، یعنی مقاومتهای ذهنی بگویم، ببینید ما خودمان بعضی وقتها در یک فرهنگ سازمانی پرورش پیدا میکنیم رشد میکنیم تکامل پیدا میکنیم و تجربه کسب میکنیم این خودش یک نوع عصب به کار دولتی بیشتر میکند این را من به عنوان یک استاد دانشگاه که وارد این حوزهها میشوم میگویم ما سعی کردیم این مقاومتهای ذهنی را کاهش بدهیم سعی کردهایم شرایط و فرایندها را کوتاه کنیم سعی کردیم وقتی میآیند اسناد و آن چیزهایی که لازم است فرمهایی که لازم است اینها را کوتاه کنیم زودتر در هیئت مدیره بررسی کنیم در هیئت مدیره خودمان همکاران من در هیئت مدیره.
سوال: در واقع قانون تسهیل صدور مجوزها را عملیاتی کنید؟
انصاری: تلاش میکنیم اینها را کوتاه کنیم و انرژی بدهیم و انگیزه بدهیم به بخش خصوصی در همین یک سال اخیر ما تقریباً میتوانم بگویم چندین برابر در مقایسه با سالهای گذشته مجوز صادر کردیم، برای همین شهرکهای صنعتی خصوصی ما حدوداً ۱۷ شهرک خصوصی در همین یک سال گذشته مجوز دادیم.
سوال: کاری که باید از ابتدا انجام میشد؟
انصاری: دقیقاً و ما رشد چند برابری داریم یعنی من میتوانم به شما بگویم رشد چندین برابری شاید بتوانیم بگوییم رشد ۱۰ برابری داشتیم نسبت به میانگین سالهای گذشته.
سوال: آقای دکتر کمی میدانی صحبت کنیم الان تقویت زنجیرههای تولید و زنجیرههای ارزش مهمترین نکتهای است که حضرت عالی در اولویت گذاشتید بحث تقویت بخش خصوصی که خیلی سالها راجع به آن صحبت کردیم ولی در عمل شاید خوبی بدهیم، اما یک نکته مهم الان وجود دارد آقای دکتر انصاری در صنایع کوچک و متوسط که ۹۰ درصد صنعت کشور را دارد تشکیل میدهد چه کار میخواهد بکند که این نقدینگی سرگردان از بازارهای غیر مولد بیاید در بازارهای مولد و بنشیند در همین حوزهای که حضرت عالی دارید برایش بسترسازی میکنید وقتی که من ببینم، چون بالاخره یک فعال اقتصادی همواره سود اولویتش است من حساب کنم سرمایهام را میآورم چند روز میخوابد با چه مشکلاتی روبهرو هستم چقدر فایده میدهد اگر شما و من از پشت این میز برویم بیرون و بخواهیم یک کار اقتصادی کنیم اولویتمان سود است دیگر با توجه به تورم موجود شما چه کار میخواهید بکنید که آن سرمایهگذار راغب شود سرمایه خودش را بیاورد در واحد صنعتی و یا شهرک صنعتی خصوصی هزینه کند این مهمترین دغدغه است و اینکه بحث زیرساخت برق قطع نشو داشته باشد مواردی از این دست که شما استاد هستید؟
انصاری: یک بخشی برمیگردد به اینکه ما اگر بخواهیم واقعاً این بخش را تقویت کنیم یعنی سرمایهگذاری و ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی که سرمایهاش را بیاورد در این شهرکهای صنعتی چه خصوصی، چه دولتی واحدهای صنعتی مان همه خصوصی هستند چه در شهرکهای صنعتی دولتی و چه در شهرکهای صنعتی خصوصی یک بخشی برمیگردد به ما که ما باید بتوانیم انتظار سرمایهگذار از ما چیست ما بتوانیم زیرساختههای مورد نیاز برایش فراهم کنیم موقعیت جغرافیایی شهرک صنعتی مناسب باشد و آن بستری که داریم فراهم میکنیم جذابیت کافی و متناسب با همان پتانسیلهای منطقایاش باشد یک بخشی برمیگردد به بحث محیط و بستر نهادی مان.
سوال: یعنی حاکمیتی منظورتان است؟
انصاری: اسمش را بگذاریم بستر نهادی حالا من این را میگویم ببینید یک مطالعهای در دنیا چند سال پیش شده بود روی بحث اقتصاد دانش بنیان بانک جهانی هم متولی این کار بود که ما در واقع چه کار کنیم که اقتصادهای دنیا دانش بنیان شود، یعنی از اقتصاد منبع محور برسند به اقتصاد دانش محور یک مطالعهای توسط اقتصاددانان مطرح دنیا انجام شده بود اینها به چهار ستون اصلی رای شکلگیری یک اقتصاد دانش بنیان مطرح کرده بودند یکی همین بستر نهادی یا رژیم نهادی و مشوقهای اقتصادی هر کشوری هست این نهادها وقتی ما از بستر نهادی صحبت میکنیم کلمه نهاد در واقع مجموعهای است از نهادهای نرم و سخت کشور وقتی از نهادهای نرم صحبت میکنیم، منظورمان قوانین مقررات و سیاستها است، وقتی از نهادهای سخت صحبت میکنیم منظورمان سازمانها و ساختارها است تازه ما نهادهای نرم و سخت که صحبت میکنیم، یک بخشی نهادهای رسمی است، یک بخشی غیر رسمی است منظور آن نرمها است هنجارها است، ببینید در کشور ما ما الان داریم یواش یواش به اینکه سرمایهدار به دید مثبت بهش نگاه میکرده سالها تلاش شده بود که سرمایهدار و سرمایهداری را ذبح کنیم ببینید ما در کشورمان بخشی از مولفههای همین نهادهای غیر رسمی که در کشور ما شکل گرفته بود کلاً ضد سرمایهداری و ضد سرمایهگذاری بود یعنی آدمی که پول دارد و سرمایه دارد و کارآفرینی میکند و متمایز میشود را یک جوری بد میپنداشتیم اینها آسیب است من وقتی میگویم صحبت از این بستر نهادی میکنم منظورم مجموعهای از قوانین مقررات ساختارها سازمانها نرمها و هنجارها است که این میتواند در واقع کمک کند.
سوال: خیلی نکات درست و فنی را اشاره کردید؛ اما در میدان بله باید انگیزه بدهیم و فضا را باز کنیم آنقدر فضای ما پرسود و خوب و جذاب باشد که آن سرمایهگذار پولش را از بازار غیر مولد بیاورد در بازار مولد، اما وقتی میآید میبیند که الان من میخواهم سرمایهگذاری کنم میروم شمس آباد میروم عباس آباد نگاه میکنم میبینم که این یک سوم ما فقط فعال دارد و بقیهاش قطعی برق دارد دو روزش شده سه روز راهکارش چیست، راهکار کوتاه مدت ما میدانیم که در بلند مدت فعالیتهای خوبی که شما دارید از انرژیهای تجدید پذیر انجام میدهید بحث انرژی بحث آب و پسماند و همه مسائلی که الان دارد انجام میشود شاید در بلند مدت و میان مدت مشکل را حل کند، اما الان در کوتاه مدت وقتی با چنین تصویری روبهرو میشود آن راهکار اصلی به نظرتان چیست؟
انصاری: ببینید ما الان یکی از مشکلات اصلی مان همین ناترازی انرژی است در شهرکهای صنعتی موجودمان ما راهکاری که برای شهرکهای صنعتی خودمان اندیشیدهایم راهی به جز تامین انرژی پایدار از طریق انرژی خورشیدی شناسایی نکردیم در این زمینه از روز نخستی که من آمدم فعال شدیم برنامهریزی کردیم در این زمینه واقعاً در حوزه وزارت صمت به دستور خود وزیر محترم در شورای معاونین بحثهایی شد ماموریتهایی مشخص شد در این زمینه میخواهم بگویم ما تا الان ۵۲۰۰ هکتار زمین یا بگوییم بستر مناسب برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در کل کشور شناسایی کردیم یعنی چی یعنی اینها مثلاً پست برق نزدیکش است نقطه اتصال نزدیکش است و بخش خصوصی میتواند در این نقاط با کمترین هزینه تولید کند و در شبکه قرار بدهد ما در کشورمان تقریبا در پیک مصرف حدوداً ۴۰۰۰ مگاوات شهرکهای صنعتی برق مصرف میکنند این عدد در کل کشور در مقیاس مصرف عدد بزرگی خیلی نیست ما بزرگترین شهرک صنعتی مان که شهرک صنعتی شمس آباد است مثلاً پیکش میشود حدود ۲۰۰ مگاوات که همان ناترازی انرژی تقریبا یک چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ مگاوات است ما جلساتی برگزار کردیم شرکت خدماتی شمس آباد که در واقع خود صنعتگران هستند، الان مجوز بیش از ۳۰ مگاوات گرفته و چند روز پیش هم با حضور آقای رئیس جمهور اجرایی شد ما الان این زمینه فعالیتها را آغاز کردیم ما در یک سال گذشته حالا یک سال که نه در تلاشهایی که شده از قبل هم بوده ولی عمدهاش یک سال گذشته بوده تاکنون ۶۰۵ مجوز مرتبط با شهرکهای صنعتی از ساتبا اخذ شده با ظرفیت بیش از ۶۴۰ مگاوات و تا الان حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد هم به بهرهبرداری رسیده در شهرکهای صنعتی کشور ما از قبل هم نیروگاههای کوچک مقیاس سی اچ پی داشتیم از آنها الان از بیش از ۱۲۰ مجوزی که صادر شده بود ۴۸۰ مگاوات در درون شهرکهای صنعتی الان فعال است یعنی همین عدد را جمع کنید.
سوال: آقای دکتر بدون تعارف دیر اقدام کردیم شما ۱۰ ماه از تشریف آوردهاید ولی واقعاً مدیران گذشته باید همچین روزی را پیش بینی میکردند؟
انصاری: ما یک مشکلی را در کشورمان داریم کل سازمان نظام حکمرانی صنعت و اقتصاد کشور که باید به این موضوع توجه کند این است که سختافزارها و نرمافزارهایش را دارد در تمام دنیا نگاه کنید یک بعد مغز افزاری داریم، ما الان مدیران وزارتخانههای ما دستگاههای اجرایی ما حتی سازمان برنامه و بودجه ما را نگاه کنید عمدتاً درگیر کارهای سختافزاری و در بهترین حالت نرمافزاری هستیم یعنی من مدیر که از صبح میآیم پشت میزم مینشینم تا ۱۲ ساعت معمولاً حضور داریم در جلسه کجاست آن بخشی که باید بیاید آینده پژوهی آینده نگاری کند.
سوال: مثل فردی که عقب افتاده دارد میدود تا برسد؟
انصاری: دقیقاً ما الان در خود شهرکهای صنعتی من به شما میگویم مثلاً چند سال آینده چه بحرانی ما داریم لان شاید هیچ نگاهی هم بهش نکنیم ما آمدیم شهرکهای صنعتی ساختیم هشتصد و خوردهای شهرک صنعتی فعال داریم بیش از ۵۰۰ همت برآوردهای ما نشان میدهد هزینه شده در این شهرکهای صنعتی زیرساختهایش را منظورم است، این زیرساختها بخش قابل توجهش الان فرسوده شده ما هیچ تدبیر و هیچ راهکاری نیندیشیدیم برای نوسازی و بازسازی زیرساختها زیرساخت خود شهرکهای صنعتی، خود شهرکهای صنعتی ما الان بخواهیم نوسازی و بازسازی همین الان بخش فورس ماژورش بیش از ۵۰ همت نیاز است الان کجا تدابیر اندیشیده شده ما الان این را گذاشتیم دستور کارمان.
سوال: نداشتن برنامه اینجاها خودش را نشان میدهد؟
انصاری: دقیقاً ما هیچ سازمانی و هیچ نهادی و هیچ کانونی برای ارزیابی سیاستها و همینطور آینده نگاری برای سیاستهای مورد نیاز و آن قوانین و مقررات برای آینده نداریم بیش از حد روزمره هستیم.
سوال: مثالش برنامه هفتم یک ساله باید استراتژی توسعه میآمد دیگر نیامد؟
انصاری: ما خودمان تکالیف مربوط به به طور مستقیم با شهرکهای صنعتی تقریباً بخش عمدهاش را انجام دادهایم فقط یک مورد سند توسعه خوشههای صنعتی است که آن هم وصل است به همان سند اصلی است آن سند هم تقریباً آماده است ما خودمان الان سند به موازات آن رفتهایم جلو و فکر میکنیم تا یکی دو ماه دیگر انجام شود ولی میخواهم بگویم که ما این مشکلات را داریم ما در شهرکهای صنعتی الان این انرژی خورشیدی به نظر من حرکتی که آغاز شده همین امروز ما یک جلسه داشتیم ما هر هفته جلسه داریم جلساتمان با خود صنعتگرها است من برداشت ۱۰ تا ۱۱ ماهه خودم را میگویم ما شهرکهای صنعتی را میتوانیم با یک برنامه یک و نیم تا دو سال واقعاً میتوانیم من این باور را دارم میتوانیم بخش عمدهای از برق نیاز را از طریق انرژی خورشیدی تامین کنیم فقط یک شرط دارد اینکه وزارت نیرو این کار را به معنای واقعی بیاید تسهیل کند به خود مردم واگذار کند چه جوری مثال میزنم یکی بحث این است که سوال و بحث تضمین اینکه فردا برق و همه سرمایهگذاری انجام شود و بعد دوباره الان مشکلی که هست برق دوباره قطع میشود؟
انصاری: ما داریم میرویم به سمتی که نیروگاههای کوچک مقیاس برای شهرکهای کوچک مقیاس بگذاریم مستقیم وصل کنیم به فیوز خود شهرک خود واحدهای صنعتی الان دارند پشت بام واحد صنعتی شان نیروگاه دارند و میگذارند مستقیم، ببینید مشکل الان اینجاست که ما همین الان فرض کنید امروز با یکی از شرکتها صحبت میکردم همین شمس آباد که نیروگاه ۳۲ مگاواتیاش جوز گرفته اینها حدوداً ۶ تا ۷ ماه طول کشید ما کمکشان دادیم پشت کار بودیم یعنی یک بخش دولت پشت کار بود خود استانداری تهران من میدانم پشت کار بود تا توانست مجوز بگیرد ۶ تا ۷ ماه طول کشید، ما الان آمدیم یک منابعی از صندوق توسعه ملی را گذاشتهایم برای همین توسعه انرژی خورشیدی این منابع را ۷۰۰۰ مگاوات فکر میکنم گر اشتباه نکنم در نظر گرفتهایم و ابلاغ هم شده این منابع الان گفتهاند ارزی با بهره ۸ درصد، شما واقعاً بخش خصوصی باشید در اقتصادی که شما الان ارز را میگیرید فرض کنید امروز با قیمت ۸۰ هزار تومان میخواهید پرداخت کنید ..
ادامه دارد