نورا حسینی: مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران یک زن است، دو مدرک دکترا دارد، دکترای دفع آفات و دکترای برنامهریزی محیط زیست، البته خودش از مدارکش برای کاری که انجام میدهد، دفاع میکند. شادی مالکی از برنامههای تحولآفرین این سازمان برای بهبود حملونقل عمومی پایتخت میگوید. از برقیسازی ناوگان تاکسی و توسعه سامانه هوشمند «شهرزاد» تا حمایت از رانندگان و بهویژه زنان تاکسیران از برنامههای اوست.
مالکی با اشاره به حضور بیش از ۱۱۰۰ زن تاکسیران در تهران، تأکید میکند: «هیچ کاری مردانه یا زنانه نیست و زنان با ظرافت و نگاه مادرانه خود میتوانند در مدیریت شهری تأثیرگذار باشند.» او همچنین از ورود ۵ هزار تاکسی برقی تا پایان سال خبر میدهد و میگوید: «برقیسازی نه تنها راهکاری برای کاهش آلودگی هوا، بلکه احیای ناوگان فرسوده حملونقل عمومی است.»
متن کامل این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
رشته تحصیلی شما در حوزه کشاورزی بوده، شما چطور با مدرک گیاهشناسی و دفع آفات به مدیریت تاکسیرانی رسیدید؟ این تجربه علمی چگونه در مدیریت ناوگان ۸۰ هزار تایی به کارتان میآید؟
من دارای دو مدرک دکترا هستم؛ یکی در رشته کشاورزی و دیگری در برنامهریزی محیط زیست. همچنین، دوران خدمت خود را در حوزه خدمات شهری گذراندهام که کاملاً مرتبط با رشته تحصیلیام بوده است. رشته تحصیلی من در مقطع لیسانس گیاهپزشکی بوده و در مقاطع بالاتر نیز دکترای دفع آفات و دکترای برنامهریزی محیط زیست را کسب کردهام. این تخصص به ویژه در حوزه حمل و نقل و ترافیک و همچنین خدمات شهری بسیار کاربردی است. گرایش محیط زیست از جمله رشتههایی است که در تمام حوزهها، به ویژه حمل و نقل پایدار، نقش بسزایی دارد.
این تخصص دقیقا در چه بخشی ازتاکسی رانی به کارتان می آید؟
در برقی سازی و باز مهندسی خطوط و بسیاری از حوزهها رشته حمل و نقل با موضوعات محیط زیست گره میخورد. حمل و نقل به ویژه حمل و نقل پایدار دروازههای رسیدن به یک شهر اکولوژیک است. تخصص من در برقی سازی و مهندسی خطوط، به ما کمک میکند تا به سمت توسعه پایدار و اکولوژیک حرکت کنیم. حمل و نقل پایدار میتواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک کند و شرایط زیستمحیطی را بهبود بخشد و همه اینها از برنامهریزیهایی شروع میشود که باید در حوزه محیط زیست صورت بگیرد. شهرداری تهران در حوزه برقیسازی یکی از پیشگامان است.
مدیریت سازمان تاکسیرانی، سالها به صورت عرفی یک سمت مردانه بوده، آیا خودتان این پست را یک پست مردانه می دانید؟
از سال ۱۳۹۶ که به سمتهای مختلف منصوب شدم، با این جمله مواجه شدم که برای اولین بار یک خانم در این حوزه فعالیت میکند. به عنوان مثال، در زمانی که معاون خدمات شهری بودم، با چالشهای زیادی روبرو شدم که از نگاه جامعه مردانه تلقی میشد؛ اما من معتقدم که هیچ کاری مختص زنان یا مردان نیست. زنان با ظرافت و نگاه مادرانه خود در محیط شهری خیلی خوب میتوانند برای شهر مادرانگی کنند و در محیط شهری تأثیرگذار باشند و مشکلات را بهتر رصد کنند. تجربه نشان داده که زنان در مدیریت بحران موفقتر عمل میکنند. در خانواده هم بسیاری از مشکلات را مادر خانواده و خانم خانه رفع می کند و اگر این نگاه و رویکرد به محیط کار تسری پیدا کند، با ایجاد همدلی در بین همکاران، منجر به یک همافزایی می شود. به نظرم هیچ کاری زنانه یا مردانه نیست و آتشنشان و راننده کامیون، اتوبوس و تاکسی خانم داریم و بسیاری از مشاغل که سخت هستند، اما بانوان خوب کشورمان با همه توانمندیهایی که دارند در این زمینه ها خوش می درخشند. در نهایت، من به این باور رسیدهام که اگر نگاه همدلی و همکاری بین همکاران ایجاد شود، میتوانیم به همافزایی بیشتری دست یابیم. من بعد از معاون خدمات شهری منطقه وارد سازمان پسماند شدم و در آنجا به عنوان معاون اجرایی سازمان پسماند بودم که این حوزه هم در نگاه عموم جامعه حوزه مردانه ای است. بعد از این در معاینه فنی و سازمان تاکسی رانی بودم. در معاینه فنی چند اتفاق خوب افتاد.
در حوزه تاکسیرانی نیز گامهای موثری برداشته شده حتما کاستی هایی وجود دارد و نیازمند اخذ رهنمود هستیم و بسیار اوقات شهروندان پیشنهادهای خیلی خوبی می دهند و اینها را در حوزه تخصصی بررسی می کنیم؛ مثلا بازمهندسی خطوط تاکسیرانی بر اساس نظرات شهروندان و کارشناسان انجام شده ؛ به گونه ای که خطوطی که بر اثر توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس کارایی خود را از دست داده اند، کاهش یافته یا جمع آوری شده و خودروهای آنها به خطوط دارای تقاضای بالا منتقل شده اند و...
برای این که راننده تاکسی شویم چه ویژگی هایی لازم است؟
ماده ۶ آیین نامه اجرایی تاکسیرانی به شرایط دریافت پروانه تاکسیرانی توسط تاکسیرانان اشاره دارد که شامل الزاماتی سختگیرانه است؛ از جمله تابعیت جمهوری اسلامی ایران، داشتن کارت پایان خدمت، سلامت روان، نداشتن سوء پیشینه و اعتیاد، متأهل بودن و حداقل سطح سواد لازم. پس از احراز این شرایط، افراد باید در حوزه شهرشناسی آموزش ببینند و در یک بازه زمانی مشخص مراحل تکمیلی را طی کنند تا بتوانند پروانه تاکسی دریافت کنند. این تدابیر به منظور تضمین سفر امن برای مسافران اندیشیده شده است. همه مشخصات راننده و خودرو در سامانههای سازمان تاکسیرانی ثبت میشود و مسافران با اسکن کد QR نصب شده روی شیشه خودرو، میتوانند اطلاعات راننده را مشاهده کنند که موجب افزایش اطمینان خاطر خواهد شد. در صورت وقوع تخلفات، هیئتهای انضباطی متشکل از نمایندگان تاکسیرانان، شرکتهای مجاز، شهرداری و شورای شهر به بررسی و رسیدگی هفتگی اقدام می کنند و در صورت لزوم تخلفات جهت پیگیری به مراجع قضایی ارجاع می شود؛ در غیر این صورت ثبت نمره منفی اتفاق می افتد و ممکن است به ابطال پروانه تاکسیران ختم شود.
تخلفات رانندگان تاکسی بیشتر در چه حوزهای است؟
تخلفات معمولاً مرتبط با افزایش غیرمجاز کرایه هستند که در برخی موارد کرایه اضافی به مسافر بازگردانده شدهاست.
چطور این تخلفات رصد میشود؟
سازمان تاکسیرانی در راستای وظایف نظارتی و کنترلی خود، اقدام به راهاندازی سیستم هوشمند تاکسی «شهرزاد» کرده که ضمن نظارت دقیقتر، کنترل پیمایش تاکسیها را بهبود میبخشد. این سیستم، شکل مدرن تاکسی تلفنی است که بهصورت هوشمند، درخواست سفر را دریافت و خدمات را ارائه میدهد. در دوران اختلالات اینترنت طی جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، سامانه تاکسی تلفنی نیز مجدداً فعال شد و با استقبال زیاد مواجه شد که در یک بازه زمانی سهچهار روزه مجدداً شماره ۱۳۳ و ۱۸۲۸ را راهاندازی کردیم و روزانه تا هزار خدمت در سفر را انجام میدادند.
تاکسی اینترنتی همان تاکسی تلفنی در یک بستر هوشمند است؛ یعنی بدون اینکه شمارهگیری بکنید تا یک تاکسی بیاید و به شما خدمات بدهد، در یک بستر هوشمند در یک مبدأ مشخص تقاضای سفر را ثبت میکنید و تاکسی مراجعه میکند. در نهایت، طرح و اجرای اپلیکیشن «شهرزاد» با رعایت قوانین و در چارچوب وظایف شهرداری تهران بهعنوان متولی حملونقل عمومی صورت گرفتهاست. بر اساس آخرین آمار، حدود ۶ هزار راننده تاکسی در این پلتفرم ثبتنام کردهاند. از مجموع حدود ۷۲ هزار تاکسی فعال، تقریباً ۹ هزار تاکسی اپلیکیشن «شهرزاد» را نصب کردهاند و فعال هستند. دیروز حدود ۵۰۰ سفر در سامانه ثبت شده بود که با توجه به تازه راهاندازی بودن سیستم، آمار قابلتوجهی محسوب میشود. همچنین حدود ۳۰۰ راننده بهصورت مستمر آماده پاسخگویی به درخواست مسافر هستند. یکی از برنامههای آینده، توسعه تاکسی بانوان است؛ چون تقاضای زیادی از سوی بانوان مسافر، کودکان و والدین آنها برای استفاده از خدمات رانندگان زن وجود دارد.
در حال حاضر چه تعداد راننده زن داریم؟
هماکنون بیش از ۱۱۰۰ بانوی تاکسیران پروانهدار فعال در تهران فعالیت میکنند که تعدادی از آنها در گذشته فعال نبودند، ولی حالا دوباره برگشتهاند.
دلیل اینکه ناگهان تعداد رانندگان خانم در ناوگان تاکسی افزایش یافت، چه بود؟
در یک سال اخیر، خدمات رفاهی ویژهای به بانوان تاکسیران مانند دسترسی رایگان به مراکز حمایت و مشاوره حقوقی، پزشکی و مددکاری ارائه شدهاست. همچنین پیگیریهایی برای حل مشکلات حقوقی چندین راننده زن انجام شده و برخی نیز به نتیجه رسیده است و نیز تمام بانوان تاکسیران امکان استفاده از مجموعههای شهربانو و شهردخت را دارند؛ مجموعههایی که اداره کل امور بانوان بهویژه برای زنان سرپرست خانوار تمهیدات و تدابیر خاصی اندیشیده است. از این ۱۱۰۰ نفر، نزدیک به ۵۰۰ نفرشان در حوزه آزمایشهای غربالگری حوزه سلامت خدمات رایگان دریافت کردند. از حدود ۱۵ نفر که در رابطه با اسناد خودروییشان دارای مشکلات جدی بودند، مشکلات شش نفر بهصورت کامل حل شد و مابقی هم در دست اجراست. بنا را بر این داریم که حتماً یک سری تسهیلات و وامهایی به بانوان سرپرست خانوار اختصاص بدهیم. در زمینه نوسازی تاکسیها، تسهیلات و وامهایی تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان ارائه شده که قبلاً ۱۵۰ میلیون تومان بوده و نسبت به سال گذشته افزایش قابلتوجهی داشتهاست.
قیمت خودرو هم به همان میزان بالا رفتهاست؟
نه، به نسبتی که افزایش تسهیلات داشتیم قیمت خودرو در حوزه خودرو تاکسی افزایش پیدا نکرده است.
این وام چقدر از قیمت خودرو را پوشش میدهد؟
رانندگان تاکسیهای غیربرقی میتوانند با حدود ۲۰۰ میلیون تومان ماشین خود را نوسازی کنند؛ اما در حوزه تاکسیهای برقی شرایط ویژهتر است؛ طبق توافقنامهای با حضور وزارتخانهها و نهادهای مرتبط، تاکسیرانان متقاضی نوسازی و جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی، یعنی تاکسی بالای ۱۲ سال، از وامی بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با کارمزد پایین بهرهمند میشوند که نیاز به ضامن ندارد. افزون بر این، ۳۵۰ میلیون تومان وام از بانک شهر با کارمزد ۲۳٪ میگیرند که برای مجموع این دو وام بایستی در سال اول حدود ۲۰ میلیون تومان اقساط پرداخت شود.
راننده تاکسی باید چقدر دربیاورد که ۲۰ میلیونش را قسط بدهد؟ خودروی برقی که یک خودروی لوکس است قرار است به مردم خدمت دهد یا به شرکتها و…؟
به مردم خدمت میدهند. برای افزایش بهرهوری، بنا بر دستور شهردار، به تمام رانندگانی که تاکسیهای برقی را خریداری میکنند، پروانههای کمکراننده به نفرات درجه یک مثل فرزندان آنها یا شخص امین و مورد اعتمادشان داده میشود تا امکان فعالیت دو شیفت فراهم شود. یکی از دلایل اصلی پلتفرم خدمات اینترنتی که ایجاد شد، غیر از بحث نظارت هوشمند بر تاکسیها و کنترل پیمایششان و ارائه خدمات بر اساس ذائقه مردم، ایجاد بستری بود تا تاکسیهای برقی بتوانند در آن فعالیت کنند و این تاکسیهای برقی در خطوط پرتراکم و پرتقاضا مثل ونک-آزادی یا میدان رسالت تا میدان آزادی و مناطق با آلودگی بالا فعالیت خواهند داشت و قرار است بهعنوان سفیران شهری و در حوزه گردشگری نیز استفاده شوند. تمام این اتفاقات بابت این است که هزینهای اتفاق بیفتد تا اقساط راننده با مشکل مواجه نشود و میزان درآمد راننده به یک درآمد حداکثری برسد و این یکی از دغدغههای ما در سازمان تاکسیرانی است که این مشکل را برای رانندگان حل کنیم.
از آن ۱۷۰ تاکسی برقی اول در کجاها هستند؟
در فرودگاهها و خطوط اطراف بازار هستند و حدود ۴۰ دستگاه تاکسی برقی در پلتفرم اینترنتی شهرزاد ثبتنام کردند و بقیه هم در حال پیوستن به این عرصه هستند.
رانندگان معترض هستند که درآمدشان به اندازه قسط این خودروها نیست.
برقیسازی پروژه جدیدی است، هم از نگاه راننده و هم از نگاه شهروند و وقتی میخواهید پروژه جدیدی وارد کنید حتماً با چالشهایی مواجهید. در کشورهایی که در این حوزه ید طولایی دارند و در برقیسازی حرفی برای گفتن دارند هم یک سری مشکلات بوده و بستههای حمایتی ویژهای اعطا شدهاست؛ مثلاً در چین زیرساختهای شارژ در منازل فراهم شده و تعرفههای برق خانگی برای خودروهای برقی صفر میشود. در ایران نیز حمایتهای ویژهای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت کشور در حال انجام است تا برقیسازی تاکسیها به خوبی پیش برود. پروژه برقیسازی ناوگان تاکسیرانی تهران قدمی مهم رو به هوای پاک و در جهت کاهش آلودگی هوا و ارتقای فناوری حملونقل است، هرچند چالشهایی هم دارد.
هزینهای که بابتش میدهید این فایده را دارد؟
حتماً دارد. برقیسازی چه در حوزه تاکسی و چه در حوزه اتوبوسهای برقی نسل جدیدی از خدمت و حرکت به سمت حوزه فناورانه است و وقتی میخواهید از یک نسل سنتی خدمتی وارد یک نسل مدرن شوید باید دورهای از چالشها و مشکلات را پشت سر بگذارید.
در مقطعی هستیم که بخش زیادی از ناوگان بزرگ تاکسیرانی تهران فرسودهاست و سالها نوسازی قفل بوده و حالا دریچه کوچکی ایجاد شده برای اینکه با چالش آلودگی هوا روبهرو هستیم و بودجهای آمده و باید اولویتبندی کنیم که آیا کاکل این بیمار در حال مرگ را درست کنیم یا جانش را نجات بدهیم. به نظر شما برقیسازی درست کردن کاکل این بیمار است یا بخشی از پروژه احیا و نجات است؟
واقعاً احیای مجدد است. ۸۰۰۰۰ دستگاه تاکسی در شهر تهران داریم که جزو ناوگانهای بزرگ دنیاست. در ابتدای این دوره مدیریت شهری ۴۰۰۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده بود. با وجود ناوگان بزرگی که حدود ۸۰ هزار تاکسی است و بخش زیادی از آنها فرسودهاند، با ظرفیت محدود خودروسازان داخلی و سرعت نوسازی حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دستگاه در سال نوسازی میشد. در دوره شهرداری دکتر زاکانی حدود ۱۲۰۰۰ دستگاه نوسازی شده، بدون خودروهای برقی؛ به همین جهت شهرداری به واردات تاکسیهای مدرن و برقی ورود کرد. تا پایان سال، حدود ۵ هزار تاکسی برقی وارد شهر خواهد شد که تاکنون ۲۰۰۰ دستگاه فعال شدهاند.
پروژه بابک زنجانی هم در همین پروژههای جدید است؟
نه و هیچ ارتباطی با هم ندارند. حق مردم است که از یک وسیله خوب و با کیفیت و یک ناوگان حملونقل عمومی جذاب در شهر استفاده کنند.
نگران هستیم که مردم استفاده نکنند.
حتماً استفاده میکنند. در سیستم بستر تاکسیهای اینترنتی شهرداری بهگونهای برنامهریزی شده که با حداقل هزینهها بتوانید از خدمات تاکسی بهصورت دربستی استفاده کنید. این تاکسیها در خطوط پرتقاضا و با هزینهای نزدیک به تاکسیهای معمولی خدمات را ارائه میدهند و طرحهایی مثل تاکسیهای اشتراکی هم هزینهها را کاهش میدهد تا مردم بتوانند با کمترین هزینه از خدمات مدرن استفاده کنند. به این ترتیب، تلاش شده نه فقط مشکل هوای پاک حل شود، بلکه حملونقل عمومی هم برای شهروندان جذابتر و مقرونبهصرفهتر شود. بسیاری از تاکسیهای برقی هزینهای معادل تاکسیهای غیربرقی دریافت میکنند و این در حالیست که کیفیت خدمات و خودروها به مراتب بالاتر است. تاکسیهای واردشده از یک شرکت چینی با پیمایش حدود ۵۰۰ کیلومتر در حالت استاندارد و با امکانات کامل، شرایط سفر راحتتر و ایمنتر را برای مسافران و رانندگان فراهم کردهاند.
چه تعداد از ونها و تاکسیهای برقی وارد ناوگان شدهاست؟
تاکنون حدود ۱۷۵۲ تاکسی برقی در مراحل واگذاری هستند و نزدیک به ۹۰۰ تاکسیران متقاضی ثبتنام و وارد فرآیند پلاکگذاری شدهاند و بقیه هم در حال ثبتنام است. همچنین حدود ۱۱۷ متقاضی ون برقی ثبتنام کردهاند که با قرعهکشی و قراردادهای در حال نهایی شدن، بهزودی وارد ناوگان خواهند شد. باقی ونها هم ظرف یک هفته تا ده روز آینده فراخوان مجدد گذاشته خواهد شد. تمام ونهایی که از طریق وزارت کشور وارد شهرداری شده بود در حال واگذاریشان به متقاضیان هستیم. بهتازگی یک قرارداد بسیار خوب با یکی از شرکتهای خودروساز داخل منعقد کردیم و نزدیک به ۲۰۰۰ دستگاه ون در پروسه نوسازی قرار خواهد گرفت. برای متقاضیان نوسازی ونها هم تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شدهاست که از طریق بانک عامل در اختیارشان قرار خواهد گرفت.
تاکسی برقی همین خودروهای شاسیبلند است یا خودروی دیگری هم هست؟
همین خودروهای شاسیبلند است.
زیرساختهای موردنیاز بهبود پیدا کردهاست؟
در زمینه زیرساختها، اکنون ۲۰ جایگاه شارژ با ۱۵۰ نازل سریع و ۵۰ نازل کند در تهران فعال است که با احتساب ۱۶ ساعت کار برای هر جایگاه شارژ، امکان ظرفیت شارژ روزانه حدود ۴ هزار دستگاه تاکسی برقی را دارد و این ظرفیت بهسرعت در حال گسترش است. در برخی از پایانهها مثل پایانه بعثت، روزانه بیش از ۱۱۰۰ دستگاه تاکسی میتواند مراجعه کنند و شارژ دریافت کنند. شهرداری نیز در هر منطقه ۲۲گانه، فضاهایی را برای توسعه ایستگاههای شارژ ایجاد میکند تا دغدغه رانندگان رفع شود. شهرداری در حال افزایش جایگاههای شارژ شهری و محلهای تاکسیهای برقی است تا رانندگان بهراحتی بتوانند شارژ کنند که نخستین ایستگاه در نوبنیاد بهزودی افتتاح میشود.
هنوز خودروهای فرسوده مثل پراید تاکسی زیادند که مشکلاتی ایجاد میکنند و برنامه نوسازی فراگیر ادامه دارد. تا پایان سال، حدود ۱۰ هزار دستگاه تاکسی نوسازی میشوند که شامل ۵ هزار تاکسی برقی و ۵ هزار تاکسی غیربرقی است. چندین سال است که نوسازی ونها متوقف شده و فرایند ورود حدود ۲۰۰۰ دستگاه ون جدید به ناوگان میتواند یک قدم خوب رو به جلو باشد. درباره خودروهای بی۵۱۱ هم قراردادهایی منعقد شده که از طریق اتحادیه حملونقل کشوری با شرکت خودروساز است و تحویل آنها ظرف یک ماه آینده طبق وعدهها انجام میشود، هرچند تأخیرهایی به دلیل مشکلات تولید پیش آمدهاست.
مثل همیشه شرکت سازنده بدقولی کردهاست؟
باید زودتر از اینها به دست متقاضیان میرسید. چندین نوبت مکاتبه داشتیم و دغدغه همکاران ما در وزارت کشور و اتحادیه حملونقل هم هست و آنها نیز پیگیرند و این قول را دادند که تحویل این خودروها ظرف یک ماه آینده صورت بگیرد.
مشکلش چیست که با تأخیر روبهرو شدهاست؟
دیرکرد تحویل خودرو در شرکتهای خودروساز را زیاد میبینیم.
تاکسیهای خطی در بسیاری از مسیرها دلبخواهی کار میکنند و یا نیستند یا بعضی مواقع هستند بدون نظارت؛ چرا افراد تاکسیرانی باید عضو تاکسیهای اینترنتی باشند تا هر وقت بخواهند تصمیم بگیرند در خط یا تاکسی اینترنتی کار کنند؟ به نظر میرسد تاکسیرانی دیگر نظارتی ندارد یا اینکه این را بهعنوان تسهیلات خاص به رانندهها میدهند.
در خصوص تاکسیهای خطی، مشکل کاهش حضور در ساعات شلوغ به خاطر کرایه ثابت و زمان طولانی سفر بود، اما با اجرای سیستم تاکسی برخط و نرخ شناور کرایه از اسفند سال گذشته، انگیزه رانندگان برای حضور در این خطوط افزایش یافته و تعداد تاکسیها تا ۲۰ درصد بیشتر شدهاست. این تغییرات باعث رضایت بیشتر مسافران ثابت خطوط شدهاست. از وقتی طرح شناورسازی نرخ کرایه اجرایی شده، میانگین افزایش کرایه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده، هرچند تا سقف ۵۰ درصد امکان افزایش هست. این طرح باعث شده حضور تاکسیها در خطوط تا ۲۰٪ افزایش پیدا کند و انگیزه خوبی برای رانندگان ایجاد شده تا در ساعات اوج ترافیک در خطوط باقی بمانند. در ساعات کممسافر هم بهصورت پلکانی (مثلاً ۱۰ تا ۱۵ درصد) اجازه فعالیت در بستر تاکسی اینترنتی دارند، بنابراین خطوط همیشه پوشش دارند و خدمات بهینه ارائه میشود.
نمیگویم الآن در حالت ایدهآل هستیم، اما حتماً با افزایش طرحهای نظارتی، پیگیریهای مستمر و طرحهایی که باعث ایجاد انگیزه برای تاکسیران شود تا در ساعاتی که نیاز ویژه به حضور تاکسی و دریافت خدمات است حضور داشته باشد، در خط بماند و خدمات را ارائه کند. تاکسیهای اینترنتی که در بستر شهرزاد فعالیت میکنند تاکسیهای گردشی و ویژه هستند و تاکسیهای خطوط در ساعات اوج ترافیک بایستی در خط باقی بمانند و خدمات را در همان خط ارائه کنند و در ساعاتی که مسافر در خط حضور ندارد بهصورت پلکانی فعالیت کنند؛ یعنی خطوط ما خالی از تاکسی نخواهد شد و اصلاً بنا بر این کار نیست. وام بانکی نوسازی تاکسیها به دو بخش تقسیم شدهاست؛ مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان با کارمزد صفر درصد و مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۲۳ درصد. این وام دوم به منظور کمک به تاکسیرانانی است که به هر دلیلی در تأمین آورده اولیه خود با مشکل مواجه هستند.
استفاده از وام ۳۵۰ میلیون تومانی اجباری نیست و تاکسیرانان میتوانند از این استفاده نکنند و صرفاً از وام یک میلیارد و دویست میلیون تومانی بدون کارمزد بهرهمند شوند.
شما از خودروهایی که در اختیار مدیران شهری است برای کارهای شخصیتان استفاده میکنید؟
به دلیل علاقه به پیادهروی، اغلب برای رفتوآمد به محل کار و منزل از پیادهروی استفاده میکنم و اغلب کارهای شخصی را خانواده انجام میدهند و خودم از حملونقل عمومی، بهویژه تاکسی بسیار استفاده میکنم و آخرین بار سه روز پیش با تاکسی از سیدخندان تا چهارراه پاسداران سفر کردم و در طی مسیر با راننده گپوگفت داشتم. بسیاری اوقات درددلهای این افراد در کار گرهگشاست.
اعضای شورای شهر از عملکرد شما راضی بودند؛ ولی وقتی در تاکسی مینشینیم این رضایت را نمیبینیم. علت این تضاد چیست؟
در مورد گلایههای رانندگان تاکسی درباره تأخیر در تمدید پروانه فعالیت و رقابت با مسافربرهای شخصی، باید گفت تاکسیرانان بهعنوان قشری سختکوش، انقلابی و مسئولیتپذیر در حوزه اجتماعی شناخته میشوند. بهعنوان نمونه، تاکسیرانی را میشناسم که با سن ۶۷ سال و مشکل پا، تلاش کرده تا کتاب درسی نوجوانی را شخصاً به دست دفتر تاکسیرانی برساند و این نشاندهنده دغدغه و وفاداری آنها است. با دیدن این صحنه اشک شوق ریختم از اینکه خدمتگزار چنین قشری هستم و قدردان زحمات و دستبوسشان هستم و تا زمانی که در سازمان تاکسیرانی باشم از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد. مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد.
یکی از مشکلات جدی این افراد بحث بیمه اجتماعیشان است. بیمه تأمین اجتماعی سالهاست برای تاکسیرانان بهدرستی پرداخت نمیشود و سهم دولت در این حوزه پرداخت نشدهاست. خوشبختانه در دولت فعلی با حمایتهای جدی و پیگیریهای مسئولان، جلسات مربوط به این موضوع از سر گرفته شده و تلاش میشود تا این مشکل در بودجه کشور گنجانده شود تا اجرایی گردد. علاوه بر این، در زمینه تأمین لوازم و قطعات یدکی مانند لاستیک، توافقنامههایی با شرکتهای تولیدی معتبر منعقد شدهاست تا اقلام ضروری و پرمصرف برای این قشر تأمین گردد. سازمان تاکسیرانی همواره تلاش میکند تا مشکلات تاکسیرانان را پیگیری و رفع کند و حمایتهای لازم را در این زمینه فراهم کند. در حوزه نوسازی تاکسیها، تسهیلات بهسازی توسعه یافته و اکنون علاوه بر تعمیرات، خرید قطعات نیز پوشش داده میشود. هرچند پیشرفتهایی صورت گرفته، اما مشکلات فراوانی باقی است که با همکاری همکاران دلسوز سازمان تاکسیرانی در تلاش برای حل آنها هستیم؛ با این حال، همچنان در برخی موارد از مشکلات رانندگان بیاطلاعیم و متأسفیم.
در سال گذشته، با پیگیریهای انجامشده، ردیف بودجهای برای حمایت از رانندگان اختصاص یافت که به حدود ۱۴۰۰ راننده دارای بیماری صعبالعلاج کمکهای بلاعوض درمانی ارائه شد. همچنین برای رانندگانی که فرزندانی با کمتوانیهای جسمی یا اتیسم داشتند یا در تأمین هزینه تعمیر خودرو با مشکلات اقتصادی مواجه بودند مساعدتهایی صورت گرفت. بهعلاوه، به ۱۱ نفر از آسیبدیدگان جنگ تحمیلی کمک بلاعوض تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت و در سه مورد نوسازی خودروها با اولویت خارج از نوبت انجام شد. هدف سازمان، ارائه خدمات شایسته به این قشر پرتلاش و دغدغهمند است و امیدواریم با تمام توان بتوانیم مشکلات آنها را کاهش دهیم.
چه اقداماتی برای رضایت مسافران انجام دادید؟ تماسهایی که برای شکایت گرفته میشود قابلیت پیگیری دارد و رسیدگی میشود؟ عدهای از مسافران میگویند به شمارههای ۱۳۷ زنگ میزنیم، ولی نتیجهای ندارد و از پیگیری خسته میشوند.
در زمینه جلب رضایت مسافران نیز سامانههایی مانند ۱۳۷ جهت دریافت شکایات و انتقادات فعال بوده و شکایات بهدقت بررسی و پیگیری میشوند. تیمهای مربوطه بهطور روزانه بازخورد دریافتشده را رصد کرده و پاسخگو هستند. همچنین میزهای خدمت در مساجد و حضور میدانی در پایانهها برگزار شدهاست تا مشکلات و دغدغههای رانندگان و مسافران بهطور مستقیم شنیده و به آنها پاسخ داده شود. راهاندازی سامانههای هوشمند نظیر «تاکسی برخط» و «شهرزاد» نیز در راستای بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایت مسافران انجام شدهاست. هر جا که نظارت و رسیدگی کامل به عملکرد ناوگان را بهصورت هوشمند داشته باشید سطح رضایت بالا خواهد رفت. با اجرای سامانههای هوشمند پرداخت الکترونیکی، زمینه شفافیت نرخ کرایه فراهم شده و امکان دریافت کرایه اضافه به هیچوجه وجود ندارد. پرداخت کرایهها بهصورت الکترونیکی و از طریق اسکن کد QR نصبشده روی شیشه خودرو یا درگاههای بانکی سامانههای «تاکسی برخط» و «شهرزاد» انجام میشود؛ بهگونهای که کرایه دقیقاً بر اساس نرخ مصوب شورای شهر محاسبه و دریافت میشود.
در خصوص مناطق کمبرخوردار نیز خطوط خاصی شناسایی شدهاند که نرخ کرایه در آنها کمتر از حد عرف است و به رانندگان مربوطه سوبسید پرداخت میشود تا خدمات با هزینه معقول ادامه یابد. البته این خطوط بسیار موردی هستند و این موضوع در جلسات کارشناسی متعددی بررسی و پیگیری میشود تا رضایت مسافران ارتقا یابد.
۴۷۴۷