به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها کارزاری به راه افتاده است که خواست اصلی آن، آزادی ورود تلفن همراه به مدارس است؛ دانشآموزان میخواهند موبایل، همانطور که در زندگی روزمرهشان جایگاه پررنگی دارد، در مدرسه نیز همراهشان باشد؛ اما پرسش اصلی اینجاست: آیا ورود تلفن همراه به مدارس مفید است یا مضر؟
در بسیاری از کشورهای جهان، ورود موبایل به مدارس با محدودیتهایی همراه است، با این حال در مسیر یاددهی و یادگیری بهعنوان ابزاری کارآمد مورد استفاده قرار میگیرد. در مقابل، در کشورهایی که هنوز نگاه سنتی بر آموزش و پرورش غلبه دارد و مدرسه همچنان بر محور تختهسیاه و گچ یا تختهسفید و ماژیک میچرخد، تلفن همراه بیشتر به چشم یک تهدید دیده میشود تا یک فرصت.
محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ، در گفتوگو با رکنا توضیح میدهد: «در آموزش و پرورش قوانین روشنی درباره تلفن همراه وجود دارد. در آییننامه اجرایی مدارس، که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است، نحوه استفاده از موبایل در مدرسه بهطور کامل مشخص شده. طبق این آییننامه، مدیریت و شورای مدرسه مرجع اصلی تصمیمگیری هستند که چگونه و در چه شرایطی از موبایل در راستای آموزش استفاده شود.»
او ادامه میدهد: «اگر استفاده از موبایل باعث اختلال در تمرکز دانشآموزان یا بر هم زدن نظم کلاس شود، طبیعتا ممنوع خواهد بود؛ اما اگر در راستای بهبود فرایند یادگیری باشد، طبق مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش مجاز است. البته تعیین مصادیق این موضوع، به مدیریت و شورای مدرسه واگذار شده است.»
امانی طهرانی تأکید میکند: «این موضوع یک حکم مطلق صفر و صد نیست. شرایط، زمان و مکان استفاده از موبایل بسته به نظر مدیریت و شورای مدرسه تعیین میشود؛ گاهی مجاز است و گاهی ممنوع. مهم این است که موبایل نه تهدیدی برای آموزش، بلکه ابزاری در خدمت آن باشد.»